Nedsættelse af gammel sikkerhedsstillelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ketel83

Nedsættelse af gammel sikkerhedsstillelse

Indlæg af ketel83 » 06.01.2014 19:30:40

Kære alle

Min kone og jeg har glædet os til at få en klækkelig nedsættelse af vores sikkerhedsstillelse vi fik lavet i 2010. Vi har kunnet læse os frem til at

"Man kan ansøge om, at sikkerhedsstillelsen nedsættes med 20.685,76 kr. (2014-niveau), når den udenlandske ægtefælle har bestået en prøve i dansk på A1-niveau. Sikkerhedsstillelsen kan endvidere nedsættes med yderligere 10.342,88 kr. (2014-niveau), hvis den udenlandske ægtefælle består en prøve i dansk på A2-niveau. Læs mere om prøverne i dansk. Endelig kan sikkerhedsstillelsen nedsættes med yderligere 10.342,88 kr. (2014-niveau), når den udenlandske ægtefælle har bestået en afsluttende danskprøve efter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge. "

Eftersom min kone lige har bestået sin afsluttende dansk eksamen (Dansk Prøve 2) burde hun vel kunne få alle ovenstående nedsættelser igennem men vi har lige fået et mystisk svar fra kommunen:

"Tak for din anmodning om nedsættelse af sikkerhedsstillelse. Din sikkerhedsstillelse, som er på kr. 62.231,00 hører til gammel bekendtgørelse og derfor kan halveres til kr. 31.115,00, fordi din kone har bestået Dansk Uddannelse 2. Ny regler vedr. A1 og A2 prøver gælder kun de garantier, som blev stillet efter d. 15.5.2012 og som er på kr. 50.000,00 og 50.800,00. "

Med andre ord ser det ud til at alle os der har indbetalt formuer før de nye sikkerhedsstillelses-regler fra 2012 trådte i kraft ikke kan opnå samme nedsættelser - kan den ekstreme forskelsbehandling virkelig passe?

Vh. fra os til forumet :)

fundiver199

Re: Nedsættelse af gammel sikkerhedsstillelse

Indlæg af fundiver199 » 06.01.2014 20:54:20

Ja det kan passe. Allerede stillede garantier fortsætter efter de regler, der var gældende, da de blev stillet. Det gælder både, der hvor nye regler er mere lempelige, og hvor de er mere restriktive.

Hvis jeres garanti kun skulle stilles i 7 år, gælder dette således også fortsat, selvom nye garantier skal stilles, indtil indehaveren har fået permanent opholdstilladelse, uanset hvor mange år det varer.

Jeg er ikke sikker på, jeg synes, princippet er specielt urimeligt. Hvis du har købt et par nye bukser til 800 kroner, kan du jo heller ikke gå tilbage til forretningen og få en del af pengene tilbage, bare fordi de senere kommer på tilbud til 500 kroner.

Og dem, der tog en uddannelse, før man kunne få SU, kan heller ikke få de penge, de er blevet "snydt for", nu mange år senere. Og så videre og så videre.

Hvis det virkelig generer jer, kan din kone i princippet starte forfra med en helt ny opholdstilladelse. Så skal I leve op til de krav, der gælder i dag, herunder f.eks. beståelse af danskprøve efter senest 6 måneder. Og der skal stilles en ny bankgaranti. Når det hele er på plads, kan den gamle bankgaranti frigives, og din kone er så stillet på samme måde som dem, der lige har fået deres første opholdstilladelse i Danmark.

Da der både er besvær og udgifter forbundet med at søge om en ny opholdstilladelse, herunder bla. gebyr på knap 3.000 kroner for at tage danskprøven, er det dog ikke noget, jeg vil anbefale jer at kaste jer ud i. Men i princippet er det muligt for alle at søge og få opholdstilladelse efter de i dag gældende regler, hvis man lever op til de forskellige krav.

ketel83

Indlæg af ketel83 » 07.01.2014 14:36:20

Tusind tak for dit svar Fundiver :)

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 30.01.2014 10:50:34

Hej
fundiver199 skrev:Hvis jeres garanti kun skulle stilles i 7 år, gælder dette således også fortsat, selvom nye garantier skal stilles, indtil indehaveren har fået permanent opholdstilladelse, uanset hvor mange år det varer.
Jeg mener, at jeg har stillet sikkerhed efter gældende regler i efteråret 2012:

Der stå følgende i sikkerhedsstillelsen

"Startdatoen fremgå af brev fra Udlændingestyrelsen til sikkerhedsstiller med anmodning om at stille sikkerhed. Sikkerhedsstillelsen skal være gyldig i 5 år, hvorfor slutdatoen angives som startdatoen plus 5 år."

Derfor mener jeg ikke at nye sikkerheder skal stilles, indtil ægtefælleden har fået permanent opholdstilladelse, uanset hvor mange år det vare.

Det er muligt at loven siger noget andet, men det er hvad der stå i min sikkerhedsstillelse over for min kone, datoerne på sikkerhedsstillelse er fra 28. september 2012 til 28. september 2017.

Vi har søgt efter de regler der trådte i kraft maj 2012

med venlig hilsen

H_Larsen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.01.2014 12:00:38

Det er rigtigt, at sikkerheden i første omgang kun skal gælde i 5 år efter de nuværende regler men bemærk stk. 3

....................................................................

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=142566

§ 6. Sikkerhedsstillelsen skal gælde i 5 år regnet fra det anslåede tidspunkt for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9, stk. 1, nr. 1, eller 9 c, stk. 1, til udlændingen. Kravene til sikkerhedsstillelsens ikrafttrædelsesdato og udløbsdato fastsættes af Udlændingestyrelsen i forbindelse med Udlændingestyrelsens anmodning til sikkerhedsstilleren om at stille sikkerhed, jf. dog § 18.

Stk. 2. Sikkerhedsstillelsen skal være uopsigelig i gyldighedsperioden, jf. dog § 19.

Stk. 3. Hvis udlændingen ikke opnår tidsubegrænset opholdstilladelse efter 5 år, skal sikkerhedsstilleren stille en ny sikkerhed, eller den sikkerhedsstillelse, som allerede er stillet, skal forlænges. Sikkerheden efter 1. pkt. skal gælde eller forlænges i minimum en periode svarende til den periode, hvori udlændingen får forlænget sin opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9, stk. 1, nr. 1, eller 9 c, stk. 1.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 30.01.2014 13:48:05

Hej

Ja, man bliver klogere hver dag.

Det vil sige, at jeg skal betale oprettelse gebyr igen om 3½ år.

Min kone vil umiddelbart ikke kunne søge PUT om 3½ år.

Da vi har valgt hun, skal gå i sprogskole og ikke arbejde før sprogskole er overstået og den lille selv kan komme til og fra skole og det sker nok først om 1½ år og så er det svært at nå at få 3½ års fuldtidsarbejde.

mvh

H_Larsen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.01.2014 15:10:12

Kravet er så også kun 3 år fuldtidsarbejde men derudover har du jo ret. Der vil givetvis også fremover være mange ægtefællesammenførte, der ikke kan opnå PUT allerede efter 5 år. Og hvor der derfor enten skal ske forlængelse af den stillede garanti eller stilles en ny.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.01.2014 15:18:35

Betingelsen om at have haft en vis mængde erhvervsarbejde, før man kan tildeles PUT, blev oprindelig indført i 2007. Dengang var kravet 2½ år inden for de 7 år, som der dengang skulle gå, før man kunne få PUT. Og det samlede regelsæt, der også opfattede beståelse af en danskprøve mm, gik under navnet ”integrationseksamen”.

Så dermed forholder det sig vel sådan, at hvis din kone ikke har nået at samle ”point” nok for arbejde og/eller uddannelse efter 5 år, så er hun dumpet til eksamen, og så er hun en af dem, der ”ikke kan og vil Danmark”. Som alle partierne på højrefløjen ynder at kalde det. Og derfor skal I så betale en dummebøde i form af en ny / forlænget bankgaranti.

Ironi kan evt. være anvendt ovenstående, men det må vel være omtrent sådan, at den politiske tankegang bag regelsættet skal forstås.

Hbasm

Indlæg af Hbasm » 20.05.2016 10:58:24

Jeg genopliver denne tråd, da jeg har et lignende spørgsmål.

Min kone har for nylig bestået sin "afsluttende prøve i dansk" efter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge. Jeg har derfor ansøgt kommunen om yderligere nedsættelse af den økonomiske sikkerhed, som vi stillede sidst i 2012. (Vi er altså inde under det regelsæt hvor sikkerhedsstillelsen oprindelig lød på 50.000 kr.)

Men kommunen afslår, og det forstår jeg ikke.

Som jeg læser reglerne (dem der gælder både nu og dengang) så er der mulighed for 3 på hinanden følgende nedsættelser af sikkerhedsstillelsen, så længe der minimum står omkring 10.000 kr. tilbage på deponeringskontoen:

1) Første mulighed er, når man består "danskprøve på A1 niveau" efter højst 6 måneders ophold i Danmark. (sagt sådan lidt forsimplet, ok?). Så kan man få ca. 20.000 kr. tilbage.

2) Anden mulighed er, hvis man består "danskprøve på A2 niveau" efter højst 15 måneders ophold i Danmark. Så kan man få yderligere omkring 10.000 kr. tilbage.

3) Tredje mulighed er, når man består en "afsluttende prøve i dansk efter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge". Så kan man få yderligere omkring 10.000 tilbage.

I vores tilfælde bestod min kone "danskprøve på A2 niveau" indenfor 15 måneders ophold, så vi har allerede fået en samlet nedsættelse på 30.000 kr tilbage i 2013. Det var sådan lidt et sats fra vores side, at hun bestod A2 prøven, for hendes dansk var ikke ret godt. Men hun har gået på sprogskole siden dengang og har altså nu bestået sin "afsluttende prøve i dansk".

Vi har stadig ca. 20.000 kr. stående på deponeringskontoen. Hvorfor vil kommunen nu ikke give os den tredje nedsættelse? De siger at nedsættelsen højst kan udgøre ca. 30.000?

Mvh
Hbasm

Poulsen

Indlæg af Poulsen » 30.05.2016 21:50:54

Jeg følger lige med her... Jeg kender desværre ikke svaret. Mit bud vil umiddelbart være at reglerne måske siger noget om at man (efter de første 20.000) kan nedsætte 10.000 ved ENTEN at tage danskprøve A2 ELLER når man er færdig med danskuddannelsen... Men hvad skriver kommunen eller US i brevet med afslag? Og hvilken danskuddannelse har din kone færdiggjort? 1, 2 eller 3?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2016 13:52:10

Kommunen er galt på den, med mindre de allerede har trukket på garantien, hvilket ikke fremgår af dit indlæg.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142566

§ 17. Nedsættelse af den økonomiske sikkerhed efter §§ 14-16 kan alene ske i et sådant omfang, at den økonomiske sikkerhed udgør mindst 10.000 kr. Det beløb, der er angivet i 1. pkt., er fastsat i 2012–niveau og reguleres fra og med 2013 en gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.

Besvar