JensLyn skrev:
Skal de overhovedet bruge, mine skilsmissepapirer til noget så?
Hvis dette er tilfældet, skal jeg igennem flere oversættelser og legaliseringer (navneattest og skilsmissepapirer), da jeg har fået mit navn ændret efter skilsmissen.
JensLyn.
Jeg mener ikke at de skal bruge skilsmissepapirerne. Ægteskabsattesten fra din kommune, som du får legaliseret + forklæde fra det danske konsulat i Shanghai, er din dokumentation for at du må indgå ægteskab.
Derfor er det heller ikke nødvendigt med oversættelse og legalisering af din navneattest. Det havde nok ikke været vanskeligt med hensyn til papirarbejdet, men indebar en risiko for at de ikke kunne forstå at vi i vesten kan finde på at skifte navn, og at du nu ér den der fremgår af papiret. Du kan for en god ordens skyld medbringe en attest på din navneændring fra dit lokale sognekontor sammen med dine skilsmissepapirer hvis konsulatet skulle finde det nødvendigt at se. Men det burde ikke være nødvendigt, da du har attesten fra kommunen.
I forbindelse med visumansøgningen spørges til eventuelle tidligere navne, og her oplyser du bare dit tidligere navn. Det kræver normalt ikke dokumentation. Husk at passet skal være i dit nye navn + mindst 6 måneders gyldighed efter udrejsen fra kina, ellers udsteder de nok ikke visum før du får et nyt pas.
Så set med de kinesiske myndigheders øjne er du en person (med dit nye navn), der medbringer en attest+forklæde om at du må indgå ægteskab med din forlovede. Og det er dét som er interessant for alle vielsesmyndigheder.
Jeg foreslår at du kontakter det danske generalkonsulat i Shanghai
http://www.gkshanghai.um.dk/da og tager en snak med dem om hvorvidt processen er som skitseret. Der kan sagtens være forskelle fra povins til provins. Det behøver ikke at være bøvlet, du skal bare finde ud af den. Det er surt at rejse til Kina og så lige mangle ét papir eller stempel fra Danmark. Det er nok konsulen for det pågældende område du skal tale med, også når du skal have papirene legaliseret på konsulatet.
Der er mange udlændinge og flere end 1000 danskere i Shanghai, og det taler for at de har en velfungerende proces for udelandske vielser. Det kan være vanskeligere i områder hvor der ikke er mange udlændinge, og hvor de ikke helt ved hvad de skal stille op med de forskellige papirer.
Omkostningsniveauet i Shanghai er et af landets højeste, så vær forberedt på at betale lidt højere gebyrer for oversættelse m.v. end andre steder i landet.