En god historie...

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

akkaya

Re: En god historie...

Indlæg af akkaya » 27.08.2010 17:17:29

Tak Fundriver :-)

Jeg er også vældig godt trætte af dem på det konsulat - Nu havde han lige fået styr på alle de andre krav de har stillet ham og så kommer det her oven i hatten. Selvfølgelig skal tingene være i orden, men jeg kan heller ikke se nogen rimelighed i, at han skal dokumentere, at have indbetalt til sygeforsikring i Tyrkiet, når han alligevel skal tegne en privat rejseforsikring, der dækker ham i Danmark.

Så er næste skridt bare at få dem til at modtage den ansøgning uden den dokumentation, hvordan får man dem lige til det, når de bliver ved med at påstå, at de mangler det dokument for at modtage ansøgningen - noget forslag?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.08.2010 19:52:31

Man kan nu også gøre skarn uret - det er ikke noget, konsulatet selv finder på, det står på ambassadens hjemmeside:

http://www.ambankara.um.dk/da/menu/Borg ... ebesoegmv/
” Hvis ansøgeren har arbejde skal medbringes en original skrivelse fra arbejdsgiveren om, hvor længe ansøgeren har været ansat, hans arbejdsopgaver og arbejdsgiverens bekræftelse på, at ansøgeren kan vende tilbage til sit arbejde efter besøget i Danmark/Schengen. Herudover bør ansøgeren medbringe sine seneste fire lønsedler, dokumentation for arbejdsgiverbetalt forsikring og dokumentation for at ansøgerens arbejdsgivers firma er registreret i den relevante paraplyorganisation. (De korrekte tyrkiske betegnelser fremgår af ambassadens hjemmesides tyrkiske del)”.

Den tyrkiske tekst er IKKE identisk med den danske, men der skrives ligeledes 'HVIS ansøgeren har arbejde ...'

“Başvuru sahibi çalışıyorsa, iş verenden izin belgesi (içeriğinde başvuru sahibinin görevi, çalıştığı süre ve Danimarka/Schengen ülkesi ziyareti sonunda tekrar ise başlayacağı hakkında bilgi olması şarttır). Son dört ayın maaş bordrosu, SSK giriş bildirgesi, son dört ayın SSK prim bildirim belgeleri ve ayrıca çalışmış olduğu iş yerinden Faaliyet Belgesi.”

Bemærk dog for det første at der står 4 og ikke 6 mdrs lønsedler og forsikringsindbetalinger, og at der står 'bør' og ikke 'skal' mht. lønsedler og SSK-dokumentation, så ekspeditionskontoret må ikke afvise ansøgningen, bare fordi der ikke er den dokumentation. Det er vel et forsøg på at 'fange' dem, der for at øge chancen for visum påstår at have et arbejde at vende tilbage til. Det er alt andet lige lettere at finde nogen, der vil skrive en lap om at man arbejder for dem og kan komme tilbage, end at fuske med SSK-dokumentation. Men man kan altså godt få besøgsvisum som ægtefælle, uden at dokumentere at have arbejde i Tyrkiet og dermed også uden at dokumentere indbetalinger til SSK.
mh
Rådgiver for ÆUG

akkaya

Indlæg af akkaya » 27.08.2010 20:16:50

tak for kommentaren mh, så har jeg lidt at gå efter :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.08.2010 08:04:53

@mh

Det centrale er ordet "bør". Hvis man "bør" vedlægge noget, så er det ikke et krav eller en betingelse for at få visum. Og det har visumansøgeren i dette tilfælde jo tydeligvis fået indtryk af, at det er.

Så enten må akkayas mand jo være ualmindelig tungnem, eller også er han blevet vildledt på konsulatet.

akkaya

Indlæg af akkaya » 28.08.2010 10:01:46

og nej, min mand er ikke tungnem, hverken almindelig eller ualmindelig!!!....Jeg har en mail liggende fra en kvinde i konsulatet, hvor hun skriver sort på hvidt, at der skal vedlægges dokumentation for 6 måneders indbetaling til sygeforsikring i Tyrkiet umiddelbart op til ansøgningen.

Nu prøver vi igen at indlevere den ansøgning, med henvisning til, at man ikke nødvendigvis SKAL vedlægge den dokumentation, og så må vi se hvad der sker.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.08.2010 14:26:05

@ fundiver, det var sådan set også det, jeg skrev.
@ akkaya, print det danske og det tyrkiske citat, jeg har lagt ind, ud og vedlæg dem. Giv ekspeditionskontoret besked om, at der vil blive klaget til US i Danmark, hvis de nægter at modtage ansøgningen uden SSK papirer.
mh
Rådgiver for ÆUG

akkaya

Indlæg af akkaya » 28.08.2010 15:12:48

Mange tak for hjælpen mh - jeg printer og vedlægger :-)

Besvar