Lovforslag om nye familiesammenføringsregler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Danmark/brasilien

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af Danmark/brasilien » 19.02.2012 20:26:08

Hej larschr5

Det er super, tak for dit svar!!. Så skulle der ikke være nogle problemer, håber vi :D. Så håber vi bare at vi komme ind under de nye regler. Vi krydser finger :-)

Danmark/brasilien

Helate

Indlæg af Helate » 23.02.2012 08:43:54

Hey Fundiver

Kom ÆUG afsted til dialogmøde med US omkring hvordan de vil håndtere overgang til nye regler? (ansøgninger indleveret før 15. maj)

Tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2012 08:54:30

Ja og jeg har postet et indlæg om det.

Helate

Indlæg af Helate » 23.02.2012 09:03:09

Sorry :-)

Lars1

Indlæg af Lars1 » 28.02.2012 17:30:54

Regeringen har siden den tiltrådte fremsat 94 lovforslag. L94, som blev fremsat i dag, ændrer reglerne for beregning af registreringsafgift af "leasingbiler", og forventes at give staten et indtægt på 1 mia. kr. - ifølge medierne måske noget mere. Altså et ganske betydningsfuldt lovforslag. Og ikrafttrædelsesdagen er i dag.

Hvorfor er man så længe om at ændre på udlændingelovgivningen?
Hvorfor skal det tilsyneladende ske med en ikrafttrædelsesdag langt ude i fremtiden?
Hvorfor stiller EL ikke nogle krav til regeringen på dette område. På samme måde som DF tidligere gjorde det (med ovendt fortegn).
Er registreringsafgiftsloven vigtigere?
Hvad skal jeg sige til min kæreste og samlever gennem 2 år. Bliver hun sendt ud af landet, inden de nye regler træder i kraft? Det er ikke nemt at leve et normalt liv med den usikkerhed.

Regeringen kan jo godt skynde sig, hvis den vil, jf. min indledning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2012 19:47:15

Du har fuldstændig ret. Regeringen trådte til for snart 5 måneder siden, og når den først i morgen fremsætter sit første lovforslag omkring ændringer i Udlændingeloven, så er det da naturligvis et klart tegn på, at regeringen ikke anser disse ændringer for at være vigtige.

Eksemplet med ændring af loven om registeringsafgift på biler er fremragende. Angiveligt er det kun en uge siden, der blev indgået en politisk aftale om dette (i realiteten har det dog nok ligger på tegnebrættet noget længere), og allerede i morgen lader man det så træde i kraft.

Og årsagen til, at det kan gå så hurtigt, er naturligvis hensynet til de offentlige finanser. Hvis man tog sig den tid, som det normalt tager at lave lovgivning, ville der jo således bliver et par måneder, hvor man kunne risikere "hamstring" af biler efter gamle afgiftsregler til skade for de offentlige finanser. Men omvendt taber det offentlige ikke nogen penge ved, at man er lang tid om at gennemføre de annoncerede ændringer i Udlændingeloven, så derfor bliver det nedprioritet og går meget langsommere.

Det skal så dog dertil siges, at det, man gør med loven om registreringsafgift på biler i princippet er meget dårlig lovgivningsskik. Navnlig fordi man i praksis helt skodder høringsperioden. Hvad angår ikraftræden, kunne man dog sagtens sige, at de nye familiesammenføringsregler gælder for alle ansøgninger, der er afleveret fra og med i morgen, hvor loven fremsættes i Folketinget. Men ifølge den korrespondence, som flere skribenter har haft med Zenia Stampe, er det jo reelt også noget i den retning, der bliver resultatet.

Så tilbage står vel derfor kun, hvorfor det skulle tage næsten 5 måneder at nå dertil, hvor et lovforslag overhovedet bliver fremsat i Folketinget. Det finder jeg også noget uforståeligt. Især i betragtning af, at det er de første ændringer i Udlændingeloven, man overhovedet tager fat på, og at lovforslaget stort set kun udmønter nogle meget simple ting, som står i regeringsgrundlaget, og som det derfor ikke burde tage mange uger for embedsmændene at skrive sammen til et lovforslag.

Helle Thorning sagde jo på sit første tirsdagspressemøde, at "de værste hindringer for FS vil være væk inden nytår". Det var de så ikke, og i modsætning til så meget andet, hvor det er de parlamentariske og økonomiske realiteter, der har forhindret hende i at leve op til sine "løfter", så findes der jo ikke nogen gode undskyldninger her. Morten Bødskov og hans embedsmænd i Justitsministeriet har ganske enkelt smølet med disse lovændringer, og hvad årsagen hertil er, det kan man kun gætte på.

aston

Indlæg af aston » 29.02.2012 19:04:28

Hej igen
Jeg havde forstået lovforslaget sådan at det skulle fremsættes i dag. Det er da ikke blevet virklighed er det?
Med venlig hilsen
Yanna & Arne

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.03.2012 07:29:37

Nej det er åbenbart forsinket, og hvorfor ved jeg ikke. Karen Hækkerups ministerie har lige fremsat et andet lovforslag, som i november 2011 blev sendt i høring med en frist på kun 3 dage og med angivelse af, at det forventedes fremsat i slutningen af november 2011. Det blev så i stedet fremsat 29 februar 2012 dvs. 3 måneder senere. Så man kan ikke altid regne med, at de annoncerede fremsættelsesdatoer holder. De er kun en hensigtstilkendegivelse og intet andet.

De 3 måneders "slip" må dog anses for at være meget usædvanligt og skal nok ses i lyset af, at der ikke er tale om noget vigtigt lovforslag. Hvad angår det her lovforslag om ægtefællesammenføring, så vil jeg da bestemt forvente, at det bliver fremsat og vedtaget inden Folketingets sommerferie. Men den annoncerede ikrafttrædelsesdato 15. maj 2012 er desværre nok allerede i farezonen, hvis man ikke får det fremsat meget snart.

Helate

Indlæg af Helate » 02.03.2012 08:03:44

Ja de må se at komme igang. Altså een ting er at de nok snart kan sætte ansøgninger i bero, men det er da træls at folk stadig skal betale 8000,- for noget der egentlig er planlagt skal blive gratis.

Helate

Indlæg af Helate » 02.03.2012 16:06:47

Ja så er der stadig håb for ikrafttrædelse 15. Maj jvnfør fundivers indlæg....for det må vel betegnes som meget snart :-)

arsenio

Indlæg af arsenio » 02.03.2012 18:41:21

Jeg havde sendt en mail til Zenia ang. det med at det ikke blev fremsat d. 29

Det har jeg ikke faaet svar paa.

Men herligt at det saa er blevet det idag, det giver mig lidt mere tror paa at det nok skal lade sig goere for min kaereste og jeg at blive gift til Juni.

Helate

Indlæg af Helate » 03.03.2012 08:59:20

Arsenio, hvis det først er til Juni så er det ret sikkert i kan søge efter de nye regler. Regeringen fremsætter nok næppe forslaget uden de ved der er flertal, så ingen tvivl om det bliver vedtaget. Og loven vil gælde fra 15.maj, men selv hvis denne skulle blive skudt, står der i lovforslaget at ansøgninger indgivet før denne dato kan man bede om at få behandlet efter de nye regler.

arsenio

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler

Indlæg af arsenio » 06.03.2012 10:04:37

Ja det håber vi også...

Jeg er så blevet lidt usikker mht. de 50.000kr da min andelslejlighed har kostet 90.000kr og heraf er 37.000kr til nyt badeværelse, og 28.000kr til div forbedringer og køkken, selve andelen er så kun ca. 16650kr

Jeg ved så ikke om banken vurderer forbedringerne med eller om det kun er andelen.

Hvis det kun er andelen, skal jeg selv skrabe resten sammen, og så spørger jeg jer, hvornår i processen skal garantien være klar?

Helate

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler

Indlæg af Helate » 06.03.2012 10:08:31

Du skal stille garantien når opholdtilladelsen gives, men du behøves jo ikke nødvendigvis skrabe pengene sammen, men kan få banken til at stille garantien - hvor du så betaler et eller andet lille beløb hver måned for at have denne garanti.

Besvar