Hvor er det bedst at indgive FS-ansøgning?I DK el. hjemland?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Joy

Hvor er det bedst at indgive FS-ansøgning?I DK el. hjemland?

Indlæg af Joy » 26.09.2008 16:15:07

Hejsa,

Der er ikke så lang tid til det blir min tur inden jeg skal søge om FS i Danmark. Jeg er lidt i tvivl om hvor det er bedst at indgive sin FS-ansøgning.

Er det bedst at ingive det i sit hjemland eller i DK?? Min mand opholder sig ikke her i landet men befinder sig i sit hjemland, han ikk har lovlig ophold, vil det sige at jeg slet ikke kan søge fra Dk eller er det min mand der skal søge om FS ved dansk repræsentation???

Hjælp mig!!! :?

hfb

Ansøgning om familiesammenføring

Indlæg af hfb » 26.09.2008 16:32:34

Hvis ikke han er på besøg her i landet eller har af anden grund lovligt ophold i Danmark, skal han søge fra sit hjemland via. Den Danske Ambassade eller lign. i sit hjemland.
For din del skal du søge her fra Danmark.
Din mand skal huske at ringe til Ambassaden for at aftale tid for afleveringen af ansøgningen.
Så snart han har afleveret sin del skal du hurtigst muligt aflevere din del.
Hvis han er på lovlig ophold / besøg her i landet kan i søge herfra.

Alternativt kan i flytte til et andet EU land og arbejde der. Senere søger i via EU reglerne.

Du kan finde reglerne her på siden eller på http://www.nyidanmark.dk

Af egen erfaring vil jeg give dig et godt råd. Du skal bruge meget tid på at lære alle regler. Søg evt. her på siden for at høste andres erfaring :)
Personligt har jeg fortrudt ikke jeg selv fik min kone til landet på turistvisa og så søgte herfra. :cry: Det er hårdt at hun lever mange km fra mig...

Joy

Indlæg af Joy » 27.09.2008 09:04:53

Jeg har læst alle reglerne igennem og mener jeg har styr på det, jeg opfylder alle kravene, det eneste er bankgarantien jeg skal stille, og de penge er jeg i gang med at spare op, jeg har mit eget bolig (60kvm), er over 24 år, har fast fuldtidsarbejde (modtager ingen offentlige ydelser), har over 28 års statsborgerskab (tilknytningskravet).
Stiller US egentlig også forsøgerlseskravet?? Og hvad går den ud på??

Nu vender jeg lige tilbage til ansøgning af FS-ansøgning, jo, dvs vi begge fra hver vores side skal søge om FS, dvs. han skal søge det på den danske ambassade i hjemlandet og jeg skal søge hos US??? Er det rigtig forstået??? Er det så ikke to ansøgninger US modtager, hvis både han og jeg skal søge??? Jeg forstår det ikke lige helt??? :?

Det virker ret kompliceret.

hfb

Indlæg af hfb » 27.09.2008 11:35:09

I skal bruge ansøgningspakke FA1 som består af 2 dele (FA1a og FA1b).
FA1a skal din mand aflevere på den Danske Ambassade i det land hand bor.
FA1b skal du aflevere hos US, politiet eller ved at sende det anbefalet med posten til US.
Husk at aflevere alle de ekstra skeamer der er relevante. Bl.a. husk at indhente udtalelse fra kommunen vedr. om du har modtaget hjælp (ca. siderne 22 og 23).
Du får et større overblik over "pakken" hvis du har det hele udskrevet på papir.

HopefuLL

Indlæg af HopefuLL » 27.09.2008 11:58:42

JA det er ikke nemt med alle de regler...

På hjemmesiden nyidanmark.dk, finder du ansøgningspakken for FS, hvor de første 9 sider er noget din mand skal udfylde og de resterende ca. 14 sider er noget du skal udfylde og aflevere...
De oplyser at ægtefællen skal aflevere sin ansøgning i hjemlandet hos den danske ambassade hvis ikke han opholder sig lovligt i DK. Dette kunne han f.eks gøre hvis han er herop på turistvisum. Dette kan i starte med at søge om, jeg har ladet mig høre at behandlingstiden ikke er så lang, men hvor meget helt præcist ved jeg ikke. Hvis i starter med turistvisum, kan i, når han er heroppe aflevere ansøgningspakken hos US.
Dette er smart fordi at i kan være sammen under behandlingstiden, ville ønske at jeg har gjort dette, for så ville jeg ikke føle mig ulykkelig og alene samt have et kæmpe savn efter min mand, som har det lige så skidt mange kilometer væk.
Men du kan også gøre som det virker som om at du har tænkt dig, søge direkte om opholdstilladelse til din mand gennem FS...

Mht. forsøgelseskravet så handler det om at du inden for de sidste 12 mdr'er ikke må have modtaget offentlig hjælp. Måden at vise det på er at i din del af ansøgningspakken er der et bilag du skal have underskrevet af din kommune.

Men vigtigt er, at du får læst på reglerne og så må du endelig lige skrive hvis der er noget der står uklart...
Der er en masse fantastiske mennesker med gode råd på denne hjemmeside.

hfb

Indlæg af hfb » 27.09.2008 12:10:39

Er enig med Hopefull.

Hvis man får sin ægtefælle her til på et turist visa er der dog nogle ulemper. Jeg mener bl. a. kan man ikke få gratisk dansk undervisning og hvis også et problem med at arbejde før man har fået opholdstilladelsen.
Derfor paspå ikke din ægtefælde kommer til at kede sig :shock:
Han gider nok ikke at gøre rent på dine 60 kvm. hver dag :wink:

Forsørgelseskrav:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/nyheder/ ... endret.htm

Joy

Indlæg af Joy » 27.09.2008 14:04:07

Tusinde tak :) for alt jeres gode råd og hjælp, hvad skulle jeg gøre uden jer.
Uden dette forum, havde jeg nok ikke klaret mig selv.

Jeg stiller nok lige et dumt spørgsmål, men i min tilfælde, ville det være en ulempe (for US) eller for mig, om min mand blev i sit hjemland de næste tre mdr. og ventede svar, mens sagen er under behandling, selvom jeg udmærket ved, at det er bedst at han er her på turistvisum, så vi er sammen under behandlingstiden. Han kommer nok til at kede sig, når han er her de næste tre mdr, og hvad skal han lave, når han kun vil være sammen med mig, men jeg er på arbejdet.

Ville det så være okay, at han ventede i sit hjemland til vi fik svar fra US???

hfb

Indlæg af hfb » 27.09.2008 14:18:14

Ja, selvfølgelig.
Min kone venter hjemme i sit land på at få familiesammenføring således hun kan komme til DK.
Der er mere end 10 års forskel på vores alder derfor kan vi (måske) se frem til at vente i op til 7 måneder før der bliver sagt OK.
Personligt synes jeg det er noget underligt noget man bliver mistænkliggjort pga. alder :cry:

Du skal være opmærksom på at der kan godt gå mere end 3 måneder før han får Visa. PT har US travlt bl.a. pga. nye "EU" regler og der er mange der søger om familiesammenføring lige p.t.

Så væbne dig med tåldmodighed.... Det har vi gjort :?

PS Håber alt går godt for jer alle og os :D

Joy

Indlæg af Joy » 27.09.2008 14:43:29

Der er dog ikke så stor forskel på mig og min mand, jeg er dog 4 år ældre end ham. Ok, dvs. der kan gå yderligere 3 mdr mere udover de 3 mdr. behandlingstid, hvis han også skal til at søge visum??? Dvs svarende til 6 måneder ialt??? Kan det virkelig tage så lang tid at søge visum??? Kommer det ikke an på hvor i landet man befinder sig??? Min mand og jeg er fra Filippinerne, og jeg ved at papirarbejdet dernede kan gå langsom, men jeg håber for den sags skyld at det går hurtigt. :cry:

hfb

Indlæg af hfb » 27.09.2008 17:38:52

Nej. Fra du og din mand søger, gætter jeg på der kan gå måske optil 4 måneder inden han kan stå her i Danmark. Måske meget hurtigere :D

I kommer ikke til at vente så lang tid som os. Men fordi vi har en aldersforskel på mere end 10 år vil vores ansøgning blive checket lidt ekstra, da de altid vil tro der er en sandsynlighed for performaægteskab ved stor aldersforskel.
Derfor har jeg vedlagt fotografier, mails m.m. De behøves du ikke!!!
Vi opfylder ellers også alt og mere til :D Selv Dansk Folkeparti vil blive glad for vores ansøgning :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

caroline

Indlæg af caroline » 27.09.2008 21:37:00

Jeg vil råde dig til, at I søger fra DK efter din mand kommer til DK på turist/besøgsvisum.
Du skal ikke være sikker på noget som helst og du ved heller ikke, hvor længe du komme til at vente på US afgørelse- 1 måned eller flere år.
Jeg vil fortryde resten af mit liv, at jeg ikke har fået min mor på en besøgsvisum først.

Joy

Indlæg af Joy » 30.09.2008 18:38:25

Jamen, er der forskel på om det mig eller ham der søger, for jeg havde tænkt mig, at min mand skulle starte med at søge hos den danske/norske ambassade på Filippinerne, da det jo ligesom ham der skal søge om opholdstillladelse i Danmark. Men er det ikke sådan, at når han søger OT/FS i sit hjemland, så kan jeg ikke få ham op på turistvisum, medmindre det er mig der søger fra Danmark om FS.

hfb

Indlæg af hfb » 30.09.2008 19:07:47

Ansøgning om FS

Hvis din man er her skal I søge samtidig. Så indlevere I de 2 ansøgninger hos politiet eller US samtidigt.

Hvis din mand er hjemme i sit hjemland er det bedst han søger først. Efter nogle dage bør du så aflevere din andel af ansøgningen. På den måde burde Jeres ansøgning blive behandle hurtigt.

I øjeblikket arbejder US meget langsom eller sagt med andre ord "De har meget travlt".

COkoye
Geografisk sted: Slagelse-Nigeria

Indlæg af COkoye » 05.10.2008 09:02:00

Hej
Ja det kan tage lang tid med visum svar.
Der gik over 5 måneder for os at få et afslag....
Og hvis din ægtefælle på noget tidspunkt har opholdt sig ulovligt i schengen i bare 1 dag,så glem alt om at få visum,det vil blive afvist.
Håber det bedste for jer.
Alle vores drømme kan gå i opfyldelse - hvis vi har modet til at forfølge dem.(Disney)

Joy

Indlæg af Joy » 19.10.2008 15:22:02

Jeg er lige blevet i tvivl om mit job er omfattet af "Positivlisten", som jeg ikke helt forstår. Jeg har bemærket at nogle herinde skriver lidt om positivlisten om at de skal oplyse US om deres job er omfattet listen, hvornår lægger US vægt på det??? Er det i forbindelse med tilknytningskravet??

Hvis man opfylder tilknytningskravet, ser US så bort fra positivlisten, eller vil de stille mig det med det samme, jeg er lidt skepsis over det, hvis mit job ikke hører under listen. Kan man få afslag på FS, hvis ikke man opfylder kravet om positivlisten, selvom man opfylder tilknytningskravet?

Jeg mener jeg opfylder tilknytningskravet, da jeg er født, opvokset i DK og jeg har været dansk statsborger i mere end 28 år og boet i DK uafbrudt, men derimod har min mand aldrig været i DK, han er så også fire år yngre end mig, kan det have nogle betydning for vores samlede tilknytning til landet??

Og tror i US vil stille mig krav om positivlisten???

Please hjælp mig!!!! :cry:

Besvar