Forberedelse til FS

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DK-USA-FS

Forberedelse til FS

Indlæg af DK-USA-FS » 09.11.2014 13:17:41

Hej allesammen,

Min forlovede fra USA & jeg (dansk statsborger) skal giftes til juni & søger familiesammenføring til juli når jeg er 23½. Vi vil gerne nå at gøre det inden folketingsvalget & en eventuel ny regering bliver valgt (vi krydser fingre for det modsatte).
Vi skal opfylde tilknytningskravet, da jeg ikke er 26 år gammel – det mener jeg dog ikke bliver noget problem; min forlovede har besøgt mig i Danmark, også over længere perioder, seks gange til sommer & jeg har kun været ovre hos ham to gange. Jeg har desuden familie, venner, skole og arbejde her i Danmark.
Har I nogle tanker om dette?

Mine spørgsmål går dog på:
1. Ser det skidt ud (mht. kravet om ikke-proforma ægteskab), at vi bliver gift så tæt på ansøgningsdatoen? Også selvom vi har kendt hinanden i tre år.
2. Min forlovede kommer til Danmark midt i maj & vi søger om fs i begyndelsen af juli. På det tidspunkt er der jo kun 1½ måned tilbage af hans turistvisum. Betyder dette dog noget når han er på processuelt ophold? Altså, må han blive i de tre måneder det (gerne) tager at (forhåbentlig) blive godkendt?
3. Hvis vi bliver godkendt efter de tre måneder, er jeg jo kun 23 og trekvart. Skal min forlovede så ud af landet, mens vi venter på at jeg fylder 24?
4. Ved I om min forlovede kan tage danskprøve A1 inden vi søger? Altså på turistvisum? Han kan godt noget dansk, og tænker at det kun kan forbedre vores sag, hvis han har bestået denne?

På forhånd mange tak for hjælpen, & held & lykke til alle jer der også står i dette bittersøde kaos :-)

- DK-USA-FS

fundiver199

Re: Forberedelse til FS

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2014 17:27:01

1) Nej
2) Nej, ja
3) Nej så får han et særligt visum, der gælder til 24-års fødselsdagen
4) Ja det kan han godt

Held og lykke med det hele :D

DK-USA-FS

Indlæg af DK-USA-FS » 09.12.2014 21:22:35

Hej fundiver199,

Tusinde tak for dine svar - selvom de var enkle, hjalp de os meget!
Det lyder fantastisk, at min mand må blive her, indtil jeg bliver 24. Må han dog lave noget (arbejde, tage gratis dansk undervisning) på dette 'særlige' visum?
- og lige et lille ekstra spørgsmål. Vi mødte hinanden i Italien, og vil derfor gerne dertil til sommer. Dette er dog når min mand er på processuelt ophold. Må han gerne rejse til et 'tredje' land(hverken DK el. USA), når han er på processuelt ophold? Jeg kan ikke finde svaret på dette nogen steder.

Ser frem til dit svar.

Mvh. DK-USA-FS

Poulsen

Indlæg af Poulsen » 11.12.2014 23:34:40

Hej…

Jeg har netop været igennem samme mølle. Jeg var 23 1/2 da min mand og jeg søgte, han opholdte sig i Danmark på processuelt ophold mens vi ventede og nu 6 måneder senere er det hele faldet på plads. :D Jeg kan med denne erfarring nok besvare de fleste af dine spørgsmål (også hvis der skulle være anledning til flere).

Din mand må desværre ikke tage hverken lønnet eller frivilligt arbejde før han modtager sit cpr-nummer, hvilket først sker 6 måneder efter ansøgningen er afleveret og i forhåbentlig får opholdstilladelsen.

Det er desværre heller ikke muligt at han forlader danmark under sit processuelle ophold, med mindre det er for at tage til sit hjemland og vente på afgørelsen der i stedet. Dette skyldes at det "særlige" visum er et nationalt begrænset visum der kun er gyldigt I Danmark. Efter hans oprindelige visum udløber har I jo sådan set opbrugt hans visumperiode (90 dage ud af 180) og han kan derfor heller ikke få nyt visum til Italien. 3 måneder efter hans oprindelige visum er udløbet har I sådan set lov til at søge et nyt schengen visum af 90 dage, problematikken ved dette er så blot at man skal søge dette visum fra sit hjemland og det er jo ikke muligt når han stadig er i Danmark. Om dette ellers giver mening så er det korte og det lange egentlig blot at han bliver nødt til at blive I Danmark under det processuelle ophold da han på dette tidspunkt har nationalt begrænset visum kun gældende i Danmark og ikke Schengen visum.

Min anbefaling til jer er dog at I skynder jer et smut til Italien inden din mands Schengen visa udløber (dette kan gøres både før eller efter I har afleveret jeres ansøgning om familiesammenføring).

Håber dette gav lidt klarhed.

DK-USA-FS

Indlæg af DK-USA-FS » 30.12.2014 20:00:57

Hej Poulsen,

Tusinde tak for dit svar. Dejligt at høre at det hele lykkedes for jer!

Så smutter vi bare til Italien før min mands turistvisa udløber. Da min mand er fra USA har han intet schengen visum, men blot indrejsestempel.

Mens min mand er på processuelt ophold, må han så rejse til USA, hans hjemland, og tilbage til Danmark igen inden vi har fået afgørelsen fra US? Og det samme hvis vi bliver godkendt og han er på det 'særlige' visum? Eller skal han blive i USA, hvis han først forlader DK.

Må man spørge hvor din mand er fra Poulsen? Vedlagde I andre dokumenter end kopi af pas, lejekontrakt, udtalelse fra kommunen og vielsesattest i jeres ansøgning? Fx. din mands CV og anbefalinger osv.

Det er virkelig rart at være i kontakt med en der har været igennem samme omgang. Jeg går med så mange små spørgsmål og bekymringer, hvilke jeg ikke ved hvor jeg skal finde svar på.

Godt nytår!!!

haps

Indlæg af haps » 30.12.2014 22:45:47

Er du sikker på at din mand har et turistvisum? Som amerikansk statsborger kunne han sikkert have indrejst visumfrit. At være indrejst i Schengen med et turistvisum er ikke det samme som at være indrejst visumfrit formoder jeg (der er ihvertfald tilfældet ved indrejse i USA visa Visa Waiver Program), selvom jeg ikke ved om nogle af disse forskelle har relevans for dig.

Jeg bor i øvrigt i USA og er på vej igennem FS-møllen med min amerikanske kone (se evt mit tidligere indlæg).

Held og lykke!

DK-USA-FS

Indlæg af DK-USA-FS » 06.01.2015 12:38:41

Hej haps,

Nej, du har helt ret. Med turistvisum mente jeg blot at han er visumfri og har et indrejsestempel. Dette er okay blot at have for ham, da vi kan blive gift og ansøge, mens han er her visumfrit, blot han har indrejsestempel. Mit spørgsmål lød på, om vi måtte tage til Italien mens min forlovede er på processuelt ophold, og dette må han inden hans 90 visumfri dage udløber :)

Held og lykke!!!

Besvar