Tusind tak for jeres formidable side. Jeg ved den hjælper rigtig mange fortvivlet mennesker, og er til rigtig meget hjælp !
Min søster er i den lykkelige situation at de har fået brev med godkendt opholdstilladelse. Det er vi selvfølgelig utrolig glade for men har et enkelt spørgsmål, som jeg håber i kan være behjælpelig med.
Jeg har flere gange ringet til US for at spørger hvordan vi skal forholde os til boligkravet. US har sagt at fra den dato man får brevet har de 6 måneder til at komme til DK, han skal derefter så registere sig på borgerservice, og skal så inden de 6 mdr. er gået også have fået sig en lejlighed.
Nu kommer så mit spørgsmål jævnfør det brev de har modtaget. På engelsk står der følgende:
"As you and your spouse have informed us that your spouse will enter Denmark in immediate continuation of residences abroad the conditions for own dwelling shall be postponed for 6 months
Sådan som jeg læser det har de 6 måneder til at finde sig en lejlighed fra den dato han lander i DK (sætningen fra pilen) og registere sig på borgerservice... Er det også det i læser? Det ville jo betyde at der ikke behøvede at være så meget strees på da de så kan komme til DK om 3 måneder for derefter at have 6 måneder til at finde en lejlighed (i alt 9 måneder). Det undre mig bare for så har US informeret mig forkert.
Det er presset fordi de først nu skal til at sælge lejlighed, og det kan som mange ved jo tage lidt tid. Derfor ville det være dejligt hvis det forholdt sig sådan at de havde noget mere tid jævnfør brevet. (medmindre jeg misforstår
Hvad siger i?
Hilsen den bekymret bror som virkelig gerne vil have sin søster, svoger, niece og nevø til DK.....