Processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Stine0930

Processuelt ophold

Indlæg af Stine0930 » 05.09.2012 16:18:36

Min kommende mand fra USA og jeg står og skal søge familiesammenføring i nærmeste fremtid. Vi har snakket lidt om vi skal søge processuelt ophold i stedet for bare at søge efter de almindelige regler, fordi vi ellers vil skulle gå alt for længe uden at se hinanden (vi har desuden et barn sammen, hvilket gør det endnu sværere). Nå, men det vi så er usikre på i den forbindelse er, hvordan det så er med sygesikring for ham, hvis han er i DK på processuelt ophold? Han er type 1 diabetiker og vil derfor både have brug for at se læge indimellem samt insulin. Vil dette i så fald blive et problem for os?
Er der evt. andet vi skal være opmærksomme på?
På forhånd tak for hjælpen! Dette her forum er guld værd :)

larschr5

Re: Processuelt ophold

Indlæg af larschr5 » 05.09.2012 17:27:45

Processuelt ophold er ikke noget man søger om. Det bliver man automatisk tildelt såfremt ens ansøgning kan antages til behandling i Udlændingestyrelsen. At en ansøgning kan antages til behandling dækker over, at den ikke må være åbenlys nyttesløs - dvs. hvis man godt er klar over at man ikke opfylder kravene, men indgiver den alligevel for at forlænge vedkommendes ophold i Danmark så falder hammeren.

Lægebesøg og insulin (og iøvrigt alt anden medicin) skal man selv betale mens man er på processuelt ophold. Ring til din egen læge og spørg ham hvad han tager for en konsultation fra en udlænding uden sygesikringskort, det er formentlig omkring 250-500 kr. Lægen vil også kunne udstede recepter til din kommende mand, men han vil ikke få noget som helst i tilskud fra den danske sygesikring.

Hvis din mand har type 1 diabetes ville jeg undersøge om hans medicin kan fås her i landet på forhånd. Det vil din læge eller apotek kunne hjælpe med. Ellers vil behandlingen af hans diabetes blive forringet fordi han ville skulle lære at dosere sin nye insulin på egen hånd.

Og så skal du vide at insulin her i Danmark er MEGET dyrt. Er selv type 1 diabetiker på 26. år og bruger omkring 2.000-3.000 kr. på insulin årligt (efter tilskud vel og mærke). Derfor vil jeg også anbefale at han selv medbringer blodsukkermåleapparat samt målestrimler. Disse kan han først få gratis når han har fået cpr.nr. samt hjælpemiddelbevilling fra kommunen. Uden en hjælpemiddelbevilling koster 100 målestrimler i omegnen af 500-1.000 inkl. moms.

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 05.09.2012 20:21:44

Hej!
Tusind tak for dit svar, det var en stor hjælp! :) Okay, så det er simpelthen lægen, jeg skal i kontakt med omkring de her ting.
Jeg tænkte nok, at insulin vil være dyrt. Nu siger du, at du bruger mellem 2-3000 kr. årligt efter tilskud. Ved du hvor meget, man får i tilskud i DK?
Hvor lang er ventetiden typisk, fra man får processuelt ophold, til ens ansøgning om opholdstilladelse (forhåbentlig) bliver godkendt?
Tænkte også, hvad nu hvis han har rejseforsikring hjemmefra? Vil det kunne dække noget, hvis han var her på processuelt ophold?
Igen, mange tak for hjælpen :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.09.2012 20:38:55

Man kan nok få svært ved at finde et forsikringsselskab, som vil tegne en forsikring de med garanti kommer til at tabe på. Kroniske sygdomme er i reglen ikke noget de vil forsikre, netop fordi den forsikrede med sikkerhed vil skulle bruge sin forsikring. Selskaberne 'lever' jo af alle dem, som forsikrer sig og IKKE får brug for det.

Det bedste for jer vil da være, at din mand søger mens han stadig er i USA, og så først kommer når han får godkendelsen. Hvis I har en 'simpel sag' er servicemålet 3 måneder, og det er det samme uanset om han venter i USA eller om han er i DK. Det kan dog ikke altid overholdes.
mh
Rådgiver for ÆUG

larschr5

Indlæg af larschr5 » 05.09.2012 20:48:06

Jeg tænkte nok, at insulin vil være dyrt. Nu siger du, at du bruger mellem 2-3000 kr. årligt efter tilskud.

Ved du hvor meget, man får i tilskud i DK?
Her er satserne til medicintilskud:

0-890 kr. 0% i tilskud
890-1.450 kr. 50% i tilskud
1.450-3.130 kr. 75% i tilskud
Over 3.130 kr. 85% i tilskud

Kilde: http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topic ... dsgraenser

En pakke med 5 stk. af 3ml hurtigvirkende NovoRapid insulin (svarende til 300 enheder insulin pr. pen) koster omkring 350-400 kr. før tilskud. Det samme koster 5 stk. af 3ml langsomtvirkende NovoInsulatard (svarende til 300 enheder insulin pr. pen). Dvs. hver pakke indeholder 1.500 enheder insulin. Det er den mest almindelige insulin der anvendes i Danmark, men der findes andre typer. Læge/Apotek vil også kunne hjælpe med priser på andre insulintyper. Priserne svinger fra gang til gang.
Hvor lang er ventetiden typisk, fra man får processuelt ophold, til ens ansøgning om opholdstilladelse (forhåbentlig) bliver godkendt?
Det afhænger af hvor kompliceret jeres sag er og hvor mange sager der er i forhold til antallet af sagsbehandlere i Udlændingestyrelsen. For simple sager er servicemålet 3 måneder og for komplierede er det 7 måneder, men det er kun en rettesnor. Det kan gå både hurtigere og langsommere.
Tænkte også, hvad nu hvis han har rejseforsikring hjemmefra? Vil det kunne dække noget, hvis han var her på processuelt ophold?
Jeg er ret overbevist om at en rejseforsikring ikke dækker allerede eksisterende sygdomme. Så din kommende mand bør nærlæse betingelserne for hans rejseforsikring ganske grundigt for at sikre sig under hvilke omstændighede sygdom som skyldes diabetes er dækket.

De gange jeg er rejst til USA (5 gange siden 2003), har jeg tegnet rejseforsikring hos Gouda. Alle gangene har jeg fået fuld dækning selvom jeg har diabetes. Måske findes der et amerikansk selskab der tilbyder noget ligenene selvom jeg tvivler på det:

http://www.gouda.dk/page1244.aspx

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 05.09.2012 20:55:38

Tak for hurtig og god information :)
Jeg troede egentlig, at det tog længere tid for behandling af en sag.. regnede med 6 mdr. Men vi skulle vist have en simpel nok sag, vil jeg mene, så hvis 3 mdr. kan gøre det, så er det nok det, vi gør.
Tak Lars for info omkring insulin-priser, så ved vi, hvad vi har at forholde os til rent økonomisk!

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 05.09.2012 21:55:42

larschr5 skrev: De gange jeg er rejst til USA (5 gange siden 2003), har jeg tegnet rejseforsikring hos Gouda. Alle gangene har jeg fået fuld dækning selvom jeg har diabetes. Måske findes der et amerikansk selskab der tilbyder noget ligenene selvom jeg tvivler på det:
Men Gouda har vel ikke dækket dine udgifter til insulin?

Vedr. om det er en simpel eller kompliceret sag, kan man ikke altid vide. Hvis man er så uheldig, at overse et eller andet, eller at glemme et dokument, certifikat eller et eller andet, så ryger man over i komplicerede-sags-bunken.

Og de mennesker, som modtager ansøgningen er desværre ikke kompetente til at vurdere, om alle nødvendige oplysninger er til stede, så du kan ikke regne med, at alt er i orden, når modtageren siger: "Det ser fint ud"

soreng

Indlæg af soreng » 06.09.2012 08:02:21

Stine0930 skrev:Tak for hurtig og god information :)
Jeg troede egentlig, at det tog længere tid for behandling af en sag.. regnede med 6 mdr. Men vi skulle vist have en simpel nok sag, vil jeg mene, så hvis 3 mdr. kan gøre det, så er det nok det, vi gør.
Med det arbejdspres der er på us i øjeblikket må du ikke regne med at sagen bliver behandlet indenfor 3 måneder. 6-8 måneder er mere realistisk. Ja us har et servicemål, men det er alt hvad det er...Et servicemål, og det er ikke noget som de SKAL leve op til. Det er jo et mål og ikke en garanti. pt er behandingstiderne i omegnen 6-8 måneder også for simple sager.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2012 11:21:55

Omkring servicemålene skal man være klar over, at de først regnes fra det tidspunkt, hvor US har modtaget alle nødvendige oplysninger til sagens behandling. Så hvis US f.eks. efter 2½ måned opdager, at de mangler et eller andet, skriver til ansøgeren og modtager det 14 dage senere, så kan der gå op til 6 måneder, før der træffes afgørelse i sagen, uden at et servicemål på 3 måneder registreres som værende overskredet.

Sagsbehandlingstider er og bliver noget, man af gode grunde kun kan gætte på, også fordi de varierer fra sag til sag. Jeg synes måske, at sorengs gæt på 6-8 måneder lyder noget pessimistisk. Men man kan jo også sige det sådan, at hvis man nedjusterer sine forventninger til et niveau deromkring, så er risikoen for at blive skuffet nok lille. Hvorimod der er en chance for, at man kan gå hen og blive positivt overrasket, hvis det går hurtigere :D

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 06.09.2012 12:34:28

Vi hører hele tiden herinde og hos telefondamen hos US, at US ikke kan overholde servicemål siden den 15. maj.

Men alle jeg hører fra som har afleveret en fuldt oplyst sag efter den 15. maj har fået deres ansøgning behandlet inden for servicemålet.

Er der nogen der læser dette forum, der har afleveret deres ansøgning mellem den 15. maj og 6 juni, og hvor sagen har været fuldt oplyst siden afleverring af ansøgningen, der endnu ikke har hørt fra US?

Jeg aflevere ansøgningen for min kone fra Thailand og hendes 2 sønner den 25 juni og blev bedt om sikkerhedsstillelse i sidste uge, så umiddelbart holder servicemålet og kommunen har i dag modtaget sikkerhedsstillelsen fra banken(har fået bekræfende mail fra jobcenteret)

oz2mia

Indlæg af oz2mia » 06.09.2012 14:40:21

Jeg kan også bekræfte h_larsen historie har en ven som har afleveret ansøgning 15 juni.
Den er nu færdigbehandlet og US har modtaget bank garantien.
US har så meddelt at de sender opholdstilladelsen 14 september,
da service målet er 3 måneder.

larschr5

Indlæg af larschr5 » 06.09.2012 20:17:44

dotGusten skrev: Men Gouda har vel ikke dækket dine udgifter til insulin?
Nej det gjorde de selvfølgelig ikke. Beklager hvis min formulering har givet anledning til at det kunne opfattes på den måde.

Det der er meget relevant for Stine's kommende mand, er at hans rejseforsikring også dækker sygdom som kan henledes til diabetes 1, f.eks syreforgiftning som er livstruende og i de fleste tilfælde vil kræve indlægning. Hvis det altså er muligt at tegne en sådan forsikring.
Det er det som sagt muligt for danske type 1 diabetikere hvis man opfylder ganske få betingelser.

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 12.09.2012 18:03:18

Tak for alle jeres svar :)
Okay, vi må se på det med forsikring, for 6-8 mdr er godtnok længe :(
Men dvs, hvad er deres servicemål helt præcist? Eller skal vi bare regne med 6 mdr, hvis det er det der typisk går?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2012 05:44:56

Servicemålet er 3 måneder for simple sager og 7 for komplicerede. Og flere har for nylig fortalt, at deres ansøgninger er behandlet på 3 måneder, så rygterne om voldsomt forlængede sagsbehandlingstider forekommer noget overdrevne.

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 13.09.2012 20:20:49

Ok tak fundiver :)

Besvar