Hjælp vi ved ikke hvad vi kan og skal gøre...

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zamamamh

Hjælp vi ved ikke hvad vi kan og skal gøre...

Indlæg af zamamamh » 28.02.2012 10:35:22

Hej! Landet ligger sådan at vi kæmper lige nu med tiden, og det er rigtig hårdt psykisk. Jeg fandt min dejlige kæreste for lidt over et år siden. Lidt inde i vores forhold fortæller han mig at han er illegal, men har haft dansk studie visum men det er udløbet for nogle år siden. Han søger asyl i Sverige, og jeg prøver så at flytte til Sverige et par gange dvs. jeg fortryd en proforma adresse, fordi jeg var bange, jeg så på lejligheder i Sverige men havde ikke råd til at flytte, derefter snakkede jeg med en anden pige, som også havde prøvet præcis det sammen med en proforma adresse og en asyl ansøger, så jeg ville prøve det igen, selvom jeg ikke kunne lide sådan noget. Det var bare sådan at dem der hjælp og snød os i stede. Så nu står vi i den stiration at min kæreste har fået sit første afslag, få helt sikker også et til afslag på tirsdag og så har han kun engang tilbage. Mit spørgsmål lyder derfor sådan, kan man godt giftes sig i Sverige men en svensk asylansøger uden at bo der, og hvordan får jeg ham så til Danmark.? Eller er der noget andet vi kan gøre???

Jeg er desværre en tude prinsesse her for tide for ved ikke rigtigt hvordan jeg skal håndterer tingene, og det gå så meget ud over mit studie. :cry:

Fakta om os
• Jeg er 25 og han er 29 år
• Han har haft visum i dk Før
• Lejligheden er stor nok til os begge to
• Jeg kan godt skaffe de 50.000 kr. der skal stå som bankgaranti

Håber at der er nogle der har været ude for det samme eller, ved hvad vi skal eller kan gøre…

soreng

Re: Hjælp vi ved ikke hvad vi kan og skal gøre...

Indlæg af soreng » 28.02.2012 10:44:12

Sådan helt kort. Det kræver ikke et lovligt ophold i sverige for at blive gift, modsat danmark.
Det kræver at ens partner er i Danmark på en valid opholdstilladelse eller visum for at søge FS efter danske regler.
Jeres bedste chance ud fra hvad du imiddelbart skriver er at i bliver gift i sverige (ja det kan du godt selv om du bor i danmark). Det problematiske er selvfølglig at få fremskaffet de papirer på din partner som de svenske myndigheder kræver før end at de er tilfredse med at din partner lovligt kan gifte sig med dig. Derefter flytter du til sverige (drop tanken om proforma, da det med 99% sikkerhed vil blive opdaget når i skal søge om FS i danmark senere).
Alt det kan du læse mere om under http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu

zamamamh

Indlæg af zamamamh » 28.02.2012 10:58:44

Tak for svaret er nemlig helt ude på det dybe vand, har prøvet at tale med noget gratis retshjælp men fik ikke så meget ud af det. Han har alle de der papir med at han ikke er gift med nogle andre, samt dåbs attest og et identitets kort for sit eget land, bare ikke et gyldig pas da det er udløbet mens han var illegal. Kan han så når man er gift komme til Dk og bo mens man søger FS?

soreng

Indlæg af soreng » 28.02.2012 11:05:27

Nej helt så nemt er det ikke.

For at søge om FS fra danmark kræves det at man har lovligt ophold i Danmark. At han er asylansøger i Sverige giver ham ikke ret til at opholde sig i Danmark, så hvis i efter bryllupet vil ansøge om FS i danmark direkte, så skal han indlevere ansøgningen på den danske ambasade i hans hjemland (altså rejse hjem).

Der er så det faktum at han har opholdt sig illegalt i danmark tidligere. Det kunne meget vel give jer nogle problemer i ansøgningen, men det er ikke til at sige 100%.

Jeres bedste chance er stadigvæk at benytte EU reglerne, men for at i kan gøre det, kræver det at du flytter til f.eks sverige i en periode på minimum 3-4 måneder. Lige så snart du har fået dit svenske registreringsnummer, så kan din,nu mand, søge om at opholde sig med dig i Sverige som ægtefælle...Efter de 3-4 måneder kan i ansøge om at få ham familiesammenført med dig efter EU reglerne, som er væsentligt mere lemplige end de danske nationale regler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2012 11:44:18

Hvis I ikke ønsker at flytte til Sverige, kan I også følge denne fremgangsmåde:

1) Din kæreste rejser hjem
2) Du besøger ham, og I gifter jer i hans hjemland
3) Din mand søger om FS ved at aflevere en ansøgning på den danske ambassade i hans hjemland
4) Din mand rejser tilbage til Danmark, når ansøgningen er behandlet og godkendt

Hvis det er dig meget imod at skulle besøge ham i hans hjemland, så kan I følge soreng´s forslag om at blive gift i Sverige. Men din mand er stadig nødt til at rejse hjem, før han kan få en ansøgning behandlet. Sådan sagt helt kort, så er det korte af det lange, at hvis man lever illegalt, så skal man starte med at lovliggøre sin tilværelse, før man kan gøre noget andet. Og et eller andet sted, så er det vel rimeligt nok. Det synes jeg i hvert fald personligt.

Du skriver, at din kæreste søger om asyl i Sverige, men tidligere har haft studieopholdstilladelse i Danmark. I så fald undrer det mig, at Sverige ikke har returneret ham til Danmark, da Danmark jo så må være det første land han ankom til under sin ”flugt”. Jeg må indrømme, at jeg tænker mit, når jeg hører en sådan historie. Så husk nu også at pas lidt på dig selv, så du ikke ender med at blive misbrugt som et ”levende visum” af en person, der måske er mere interesseret i at skaffe sig en adgangsbillet til ”det forjættede land”, end han er i dig.

zamamamh

Indlæg af zamamamh » 28.02.2012 17:55:24

Jeg kan godt forstå dine bekymringer om at han misbruger mig, men det er der ikke tale om. Han har bare været en tumpe, fra før han mødte mig, og med det mener jeg at han skulle forny det dumme visum.
Jeg ville heller ikke have noget imod at rejse til hans hjemland, og det er rat at se der er forskellige muligheder, jeg vil bare prøve at finde den nemmeste for min kommende mand og mig… Vi har også talt om at flytte til hans hjemland, så det har også været på tale, men jeg er stadigvæk studerene og vil gerne gøre min uddannelse færdig, og så ville det også være svært for mig, at rejse for min familie som alle bor i Danmark.
Det eneste jeg har haft svært ved med det med Sverige, er at finde en lejlighed, jeg har søgt på forskellige hjemmesider og har skrevet til ca. 80 mennesker som lejet deres lejlighed ud. Der kom ud af de 80 to svar tilbage hvor der stod desværre vi har fundet en anden udlejer.

zamamamh

Indlæg af zamamamh » 29.02.2012 08:55:09

Hvor stor skal ens lejlighed være, når man flytter til Sverige, er det nok med et 1 værelse ? Og kan min kommende mand starte med at arbejde når han kommer til Sverige igen, og kan han starte sprogskole med det sammen når vi så kommer tilbage til Danmark?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.02.2012 13:26:23

For at blive folkebogført i Sverige, skal en kernefamilie mindst råde over et selvstændigt rum i boligen, som ikke er et gennemgangsrum til andre rum. Andre krav er der ikke. Der kan godt være ventetid på at få lov at starte på det danske introduktionsprogram, og det vil være meget svært at finde en arbejdsgiver, som vil ansætte en, før man har fået et personnummer.

Nogle er heldige at komme "i gang" meget hurtigt, men det er mest realistisk at indstille jer på, at din mands nye liv først for alvor begynder, når alt papirarbejdet er gået i orden i det land, hvor I ønsker at bo permanent. Og er det Danmark, så kan vi let tale om en periode på 8-9 måneder eller mere regnet fra den dato, hvor du flytter til Sverige.

Omkring boligsøgning bør du overveje at droppe det "grå marked", som du hidtil har afsøgt og lade dig skrive op i regulære boligselskaber nogle steder, hvor ventelisterne er korte. Generelt kan du regne med, at jo dårligere beliggenhed en lejlighed har, jo kortere er ventelisterne også. Det er ikke anderledes end i Danmark, hvor alle jo også helst vil bo så centralt som muligt.

zamamamh

Indlæg af zamamamh » 04.04.2012 10:14:52

Hej igen
nu har jeg fundet en lejlighed det er et 1 værelse lejlighed i Sverige, er det ok for to personer?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.04.2012 10:46:41

Ja det er fint nok. Det er det såmænd også i Danmark, selvom man skal opfylde boligkravet. For det danske boligkrav siger jo højest 2 personer pr. beboelsesrum. Så hvis man kun er 2, er der ingen bolig i Danmark, der er for små til at opfylde boligkravet. Man kan bare ikke bo 7 mennesker i en 2-værelses på 50 m2, hvis man skal opfylde det danske boligkrav.

zamamamh

Indlæg af zamamamh » 04.04.2012 11:05:56

Aj hvor godt, nu kan vi sige ja til lejligheden, og nu er tingene så småt begyndt at falde på plads… Vi glæder os bare så meget til at få et nogenlunde et normalt liv. :D

Besvar