Hvad er og hvor lang tid ? "danskprøve på niveau A1"

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Jack

Hvad er og hvor lang tid ? "danskprøve på niveau A1"

Indlæg af Jack » 15.01.2012 23:22:25

Hej kære forum :-)

Jeg er ked af hvis jeg har overset, men jeg kan bare ikke finde svar på hvad er "danskprøve på niveau A1"
og hvor lang tid skal man regne med det tager at lære, er det 37 timers skolegang hver uge eller snakker vi 2 aftener pr uge ?

Her tænker jeg på om det overhoved er muligt at passe et alm. arbejde ved siden af dansk studiet ?

Må indrømme at være yderst skuffet over det pjat ikke er afskaffet.. øv

Fandt "Faktaark om Danskuddannelse" men det har stadig ikke gjordt mig klog på hvor lang tid man normalt skal bruge for at kunne bestå A1
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/D ... 260208.pdf

fundiver199

Re: Hvad er og hvor lang tid ? "danskprøve på niveau A1"

Indlæg af fundiver199 » 16.01.2012 08:06:04

Som jeg forstår det, er det meningen, at man skal følge danskundervisning i integrationsprogrammet, som omtrent svarer til den nuværende, og herefter være i stand til at bestå prøven inden 6 måneder. Og det vil sige, at det er undervisning på deltid. Lovforslaget må skulle forstås sådan, at man primært ønsker at sikre sig, at ægtefællerne faktisk følger introduktionsprogrammet i stedet for bare at "skodde det" og skjulke og pjække fra undervisningen, fordi de hellere vil stå på et gadehjørne og hænge eller gå derhjemme og være gravide. Jeg forstår og deler din skuffelse, men mest pga. det udtryk for mistillid, som det er udtryk for.

Helate

Indlæg af Helate » 16.01.2012 13:39:28

En lille tilføjelse, som især "gælder" hvis man søger indenfor den nærmeste fremtid (altså efter de nye regler, så kommer selffølgelig an på hvornår man kan søge efter dem): De 6 måneder gælder først efter selve prøven er klar og det regner man med først er start 2013. Og da man efter de 6 måneder kan få et forsøg mere indenfor 3 måneder, lader det til at første gang man kan nå en deadline hvor nogen kan ryge ud er september 2013 - med andre ord: Hvis du søger nu er der altså ret lang tid til at ægtefællen kan lære dansk. Synes lige jeg vil nævne det som en lidt positiv ting for dem der søger nu/snart.

Jack

Indlæg af Jack » 17.01.2012 01:34:59

fundiver199 skrev:Som jeg forstår det, er det meningen, at man skal følge danskundervisning i integrationsprogrammet, som omtrent svarer til den nuværende, og herefter være i stand til at bestå prøven inden 6 måneder. Og det vil sige, at det er undervisning på deltid. Lovforslaget må skulle forstås sådan, at man primært ønsker at sikre sig, at ægtefællerne faktisk følger introduktionsprogrammet i stedet for bare at "skodde det" og skjulke og pjække fra undervisningen, fordi de hellere vil stå på et gadehjørne og hænge eller gå derhjemme og være gravide. Jeg forstår og deler din skuffelse, men mest pga. det udtryk for mistillid, som det er udtryk for.
Tak for svar :-)

Enige i ægtefællerne skal lære dansk, men at det skal være på tid skuffer mig enormt.. det er som vi er børn og skal høre efter dem som bestemmer eller værer et diktatur

Der er også stor forskel på hvor man kommer fra, jeg har meget svært at retfærdig gørre hvorfor der er forskel på, hong kong som min kone kommer fra og usa, japan og korea som der ikke er krav til.

For mig er der også forskel på om man kan international sprog eller kun kan snakke lokal sprog (som dansk også er i den store verden)
en japaner som kun snakker japansk vil i mine øjne klare sig betydeligt ringere i danmark end en Hong Kong kineser som snakker flydende engelsk.

min kone skal opgive et job hvor hun tjener meget mere end mig for at risikerer at blive smidt ud af danmark igen hvis hun ikke består en sprog prøve inden 6 måneder, syntes ikk det er en pæn måde at byde velkommen til danmark på, jeg er flov

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2012 06:32:10

Den er den gamle regering med Søren Pind i spidsen, der fritog borgere fra USA og Japan fra indvandringsprøven. Den nye "stopprøve" i dansk kommer til at gælde for alle uanset nationalitet.

Jeg er helt enig i, at det er overflødigt at svinge pisken over folks rygstykker på den måde, og jeg så da helst, at regeringen bare droppede indvandringsprøven uden at indføre noget andet i stedet. Men det her er altså åbenbart den forbedring, som det er politisk muligt at skabe flertal for. Og så foretrækker jeg altså at sige ja tak til noget, som er en kæmpestor forbedring i forhold til det gældende, fremfor at køre videre med de nuværende regler.

Man kan vel lidt sammenligne det her med, at prisen for at gå til lægen bliver sat ned fra 1.000 kroner til 100 kroner, og at folk herefter har mest travlt med at brokke sig over, at det ikke bliver helt gratis.

Dette er ikke ment som en kritik imod nogen, men jeg synes bare, at man skal prøve at få proportionerne på plads. Og sådan som Venstre og Konservative bliver ved med at føre sig frem i hele denne debat, så mener jeg ærlig talt, at vi skal være taknemmelige for, at regeringen overhovedet gennemfører ændringer på området, selvom der sikkert ikke er stemmer i det.

Jack

Indlæg af Jack » 17.01.2012 17:35:25

fundiver199 skrev:Den er den gamle regering med Søren Pind i spidsen, der fritog borgere fra USA og Japan fra indvandringsprøven. Den nye "stopprøve" i dansk kommer til at gælde for alle uanset nationalitet.

Jeg er helt enig i, at det er overflødigt at svinge pisken over folks rygstykker på den måde, og jeg så da helst, at regeringen bare droppede indvandringsprøven uden at indføre noget andet i stedet. Men det her er altså åbenbart den forbedring, som det er politisk muligt at skabe flertal for. Og så foretrækker jeg altså at sige ja tak til noget, som er en kæmpestor forbedring i forhold til det gældende, fremfor at køre videre med de nuværende regler.

Man kan vel lidt sammenligne det her med, at prisen for at gå til lægen bliver sat ned fra 1.000 kroner til 100 kroner, og at folk herefter har mest travlt med at brokke sig over, at det ikke bliver helt gratis.

Dette er ikke ment som en kritik imod nogen, men jeg synes bare, at man skal prøve at få proportionerne på plads. Og sådan som Venstre og Konservative bliver ved med at føre sig frem i hele denne debat, så mener jeg ærlig talt, at vi skal være taknemmelige for, at regeringen overhovedet gennemfører ændringer på området, selvom der sikkert ikke er stemmer i det.
Ov den havde jeg ikke bemærket "USA og Japan og div ikke længere vil være fritaget"

Jeg er stort set enige.. bare skuffet over regeringen syntes det er vigtigere at lære dansk end at passe sit arbejde, jeg kunne forstå hvis ægtefælden bare sad hjemme og drak kaffe hele dagen

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 17.01.2012 20:41:11

Vil lige tilføje at niveau a1 er forholdvis lavt og burde være muligt for langt de fleste at nå på 6 mdr. manden her nåede det inden han havde været i landet i 6 mdr ( fra han landede) og 4 uger fra han startede på danskudd. og han har altså ringe uddannelseskår fra hjemlandet og engelsk under middel.

om hvorvidt det er vigtigst at arbejde eller lære sproget er vel en smagsag. personligt fandt jeg det vigtiger at manden lærte sproget. dette for at han kunne blive mere selvstændig her i landet og klare sig på egen hånd. Vi er ikke rige overhovedet, vi lever langt under carina-fattig grænsen :-D, et par tusind ( to voksne og et barn). Det er bare dejligt at her 8 mdr efter han startede på skolen, afslutter han. Han kan nu gå til lægen på egen hånd og uden tolk, kontakte det offentlige på dansk uden min hjælp og mest vigtigst af alt starter på maler uddannelsen på torsdag.... dette helt uden min hjælp....

For andre er det vigtiger at komme ud og arbejde og tjene lidt penge.og så vente med sproget.

Vil lige pointere at for dem der vælger at prioter sproget, behøver man bestemt ikke at sidde hjemme og drikke kaffe dagen lang. de fleste sprogskoler er 30-37 timers studie.med en blanding at undervisning, lektier og øvning derhjemme..afhængig af ens fortid kan man vælge de intensive hvor den 3 årige dansk uddannelse tager 9-12 mdr eller den normale der tager 3 år eller mere...

Jeg er egentlig for visse krav i forhold til sproget. om dette skal være ved fs eller i forhold til perment op. det mig lige vidt, men der skal helt sikkert være nogle krav/retningslinier ellers er der desvære nogle der aldrig får lært det... Jeg møder nogle af disse dagligt i mit arbejde, og da der ikke længere er betalt tolk er man ilde stedt.... jeg nægter at lade børn tolke på vegne af deres forældre, og selv ved voksne kan det oprindelig budskab gå tabt hvis ikke den der tolker har de sproglige forudsætninger på dansk. Det er derfor jeg mener at der skal være nogle krav på området.... eller er der nogen der aldrig får lov/muligheden for det...

closed1

Indlæg af closed1 » 17.01.2012 21:57:51

At kunne det danske sprog må da være det vigtigste først og fremmest , da det giver den største frihed i et fremmet land , og for øvrigt langt lettere ,at få et arbejde hvis man er super til dansk . :D

Jack

Indlæg af Jack » 17.01.2012 23:57:55

closed1 skrev:At kunne det danske sprog må da være det vigtigste først og fremmest , da det giver den største frihed i et fremmet land , og for øvrigt langt lettere ,at få et arbejde hvis man er super til dansk . :D
for os forholder det sig måske en smule anderledes, da vi regner med min kone har et fultidsjob fra start i danmark, her bekrymre jeg mig om har er i stand til at passe sit arbejde !

havde vi flyttet til et andet land ville der ikke være nogen krav, min kone kunne flytte alene som single pige til London, bo og arbejde uden at skulle søge om det da hun ha et "british national overseas passport" men vil jun flytte til danmark for at leve sammen med sin mand, bliver hun straks behandlet som en der kommer fra junglen og aldrig set et meneske før, det er lidt svært for mig at forklare, men det skal nok gå, selv om jeg må indrømme at blive mere og mere tiltruken af at flytte til Hong Kong.. hvis jeg da bare havde de 6 milioner som en 100m2 bolig koster der

Jack

Indlæg af Jack » 17.01.2012 23:59:49

....
Senest rettet af Jack 18.01.2012 00:02:59, rettet i alt 1 gang.

Jack

Indlæg af Jack » 18.01.2012 00:01:46

Jack skrev:
Jack skrev:
closed1 skrev:At kunne det danske sprog må da være det vigtigste først og fremmest , da det giver den største frihed i et fremmet land , og for øvrigt langt lettere ,at få et arbejde hvis man er super til dansk . :D
Enig du har helt ret ! men for os forholder det sig måske en smule anderledes, da vi regner med min kone har et fultidsjob fra start i danmark, her bekrymre jeg mig om hun er i stand til at passe sit arbejde ! fordi jeg ved det betyder rigtig meget for henne (for min skyld kunne hun passe sprog skolen og være hjemme gående)

havde vi flyttet til et andet land ville der ikke være nogen krav, min kone kunne flytte alene som single pige til London, bo og arbejde uden at skulle søge om det da hun har et "british national overseas passport" men vil hun flytte til danmark for at leve sammen med sin mand, bliver hun straks behandlet som en der kommer fra junglen og aldrig set et meneske før, det er lidt svært for mig at forklare, men det skal nok gå, selv om jeg må indrømme at blive mere og mere tiltruken af at flytte til Hong Kong.. hvis jeg da bare havde de 6 milioner som en 100m2 bolig koster der

Men lad og nu se hvor meget tid der kræves for at passe sprog skolen..

det bliver alligevel heller ikke før de nye regler er vedtaget, havde vi ikke hus i danmark, var jeg flyttet til et andet eu land for at arbejde imens.
så havde det hele været meget nemmere og ingen krav.

Men som fundiver skriver skal vi alligevel være over taknemmelige for, at regeringen overhovedet gennemfører ændringer på området, selv om det ikke er så lempeligt og rosen rødt som de gerne vil få det til at lyde

Jack

Indlæg af Jack » 18.01.2012 00:27:49

Durmaz skrev:Vil lige tilføje at niveau a1 er forholdvis lavt og burde være muligt for langt de fleste at nå på 6 mdr. manden her nåede det inden han havde været i landet i 6 mdr ( fra han landede) og 4 uger fra han startede på danskudd. og han har altså ringe uddannelseskår fra hjemlandet og engelsk under middel....
Godt at høre i klare det godt, flot af din mand :-)

du skriver "niveau a1 er forholdvis lavt og burde være muligt for langt de fleste at nå på 6 mdr"
her er mit spørsmål .. hvor meget skolegang ca. timer pr uge, hvor længe og er det muligt at passe et fultidsjob på samme tid ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2012 08:37:23

Jeg kan ikke forestille mig, at regeringen vil tilrettelægge integrationsprogrammet sådan, at det ikke er muligt at følge danskundervisningen og bestå prøven efter 6 måneder, samtidig med at man passer et alm. arbejde. Men selvfølgelig bliver det nok en travl tid, ligesom når man f.eks. studerer HA ved siden af sit arbejde.

Men som en sidste bemærkning er der jo heller ikke nogen, der forhindrer din kone i at gå i gang med at lære dansk, før hun får sin opholdstilladelse. Det er jo kravet i dag, hvor der er en indvandringsprøve. Så hvis hun regner med at være i fuldtidsarbejde fra dag 1, hvilket jo er en ekstremt priviligeret situation, så må hun vel bare starte sin danskindlæring, allerede før hun får opholdstilladelsen.

Hvis man er så ressourcestærk, at man har job i Danmark fra dag 1., så hører man vel også til de 85%, der har klaret at bestå indvandringsprøven uden at få undervisning i integrationsprogrammet. I kan jo f.eks. købe den undervisningspakke, som der tilbydes til indvandringsprøven. Og ellers findes der vel også private danskkurser, som man kan betale for at tage, medens man er på processuelt ophold eller visumophold.

Pengene hertil er jo hurtigt tjent ind, hvis din kone er i arbejde fra dag 1. Og i øvrigt hjælper det at færdes på en arbejdsplads altså også i meget høj grad med til at lære dansk.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 18.01.2012 15:16:17

Hvor lang tid det tager er jo meget indivudelt, for nogle relativ hurtigt og for andre lidt længere tid.

jeg tror ikke du finder noget svar på præsist hvor mange timer om ugen i x-antal uger. 1) det kommer an på hvilket dansk uddannelse man vælger og hvor mange timer om ugen man selv vælger at ligge i det. Som sagt min mand nåede det niveau ret hurtigt inden for meget få uger.

men vil lige pointere at der jo faktsik er et krav til din kones oph som fs, nemlig at man i det, at man følger intergrationsprogrammet i 3 år. dette skal følges ellers kan man miste eller ikke forny sin oph. I dette intergrationsprogram ligger dansk uddannelsen som et krav. Uanset om man har arbejde eller ej. Det skal følges... Så din kone kommer til alligevel at skulle 2-3 gange om ugen i nogle timer følge danskundervisning...

I kan jo vælge et af de lave niveauer, så går det jo lidt langsommer, men A1 burde kunne nåes inden for nogle få mdr, jeg gætter 2 mdr..... HVis man vælger de mere intensive fuldtidsstudier ja så er 9 mdr. på højste niveau man ender ud med hvor A1 nåes inden for nogle ganske få uger. det er jo op til den enklte.

Men i skal sgu forvente at din kone kommer til at skulle følge danskundervisningen mellem 12 mdr til 3 år afhængig af hvor lang tid hun er om det. Ellers kan i ligeså godt sige farvel til dk..

Derudover er der jo så kravet til perment oph at her skal der bestået min. Danskuddannelse 2 for overhovet at kunne søge..... Så i skal måske kikke lidt realistisk på jeres liv når din kone kommer herop, og på hvad der kan lade sig gøre.. Men hvis din kone kan klare 37 timer arbejde plus 9 timers undervisnings oveni x antal timer til lektier og forberedelser ja så hop ud i det. Personligt ved jeg af erfaring at det kan være hektisk..... :-) men med en forstående mand der støtter en så eralt jo muligt :-D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2012 16:06:44

Som Durmaz skriver, har det siden 2002 været et krav, at ægtefællesammenførte skulle gennemføre integrationsprogrammet, som bla. omfatter danskundervisning. Så det nye er kun, at man nu efter 6 måneder vil teste, om folk faktisk har nået det minimumsniveau, som man vil forvente, hvis de har fuldt programmet.

Jeg omfatter det dels som et symbolsk tiltag, der skal signalere til vælgere, at man "stiller krav" til udlændinge. Og dels som udtryk for, at man vil sikre sig, at folk faktisk følger integrationsprogrammet aktivt. Så ja det er da klart et udtryk for en mistillidserklæring til vores ægtefæller. Og jeg savner da i høj grad noget dokumentation fra regeringens side for, at det er nødvendigt, og at det vil have en gavnlig effekt. Lige som jeg også gjorde det fra den tidligere regerings side ifm. indvandringsprøven.

Men når det er sagt, så opfatter jeg det også som noget relativt uskadelig symbolpolitik. Og hvis man kan leve med den tvungne deltagelse i integrationsprogrammet, hvilket man jo har skullet siden 2002, så kan man vel også leve med den her "stopprøve". Og hvis det virkelig er en meget imod af principielle grunde, jamen så må man jo tage konsekvensen og finde andre løsninger end FS efter de danske regler.

Som sagt var jeg gerne fri for denne ordning. Men jeg synes samtidig, at der er langt større problemer i de regler, som regeringen vælger at videreføre, idet disse regler i langt højere grad forhindrer folk i overhovedet at komme til at bo sammen.

Her er der trods alt tale om, at man stiller nogle krav, der er relevante, og som de fleste må formodes at kunne leve op til med en forholdsvis beskeden indsats.

Besvar