Vielse+sammenføring i DK på spansk visum.. ok?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dave
Geografisk sted: København

Vielse+sammenføring i DK på spansk visum.. ok?

Indlæg af Dave » 31.08.2009 15:29:58

Hej alle!

Baggrund:

Jeg er 38 og min russiske kæreste 25. Hun har et 90 dage multientry visum til Spanien. Hun har allerede været i DK een gang via Madrid. Vi har ingen børn og ingen af os har været gift. Der er vel en 75 dage tilbage af det visum - til en gang i januar.

Vi ønsker at gifte os mv. og 'planen' ser sådan ud:

Hun kommer direkte til DK i oktober.

Formaliteter omkring særeje ordnes.

Vi bliver viet på rådhuset. Hun medbringer selvf. den nødvendige 'civilstandsattest'.

Vi afleverer ansøgning til US, personligt. Med alle nødvendige papirer selvfølgelig.

Hun får processuelt ophold (jeg mener vi kan regne med det, da hun ikke har været her før)

Når/hvis de siger OK efter XX måneder, skal jeg stille bankgarantien - og så er den hjemme.

--

Er det den bedste måde at gøre det på? Giver det nogen problemer, at hun kommer på Spansk visum? Får man oplyst processuelt ophold med det samme?

Jeg har særligt et spørgsmål og det er hvordan muligheden er for at tage på ferie under processuelt ophold. Vi ønsker at tage på ferie til Spanien i januar. Skal der søges re-entry tilladelse for det, når hun ikke forlader Schengen-området? og kan vi regne med at få den tilladelse (når det ikke er til noget særligt vigtigt humanitært formål!?).

Alle gode råd og kommentarer er velkomne! :-) Tak.

- Dave

fundiver199

Re: Vielse+sammenføring i DK på spansk visum.. ok?

Indlæg af fundiver199 » 31.08.2009 17:20:41

Hvis din kæreste stadig har nogle af sine 90 visumdage i Schengen tilbage, så er der intet i vejen for, at I kan tage et smut til Spanien, samtidig med at Udlændingeservice sidder og kigger på jeres ansøgning om FS i Danmark.

Har din kæreste derimod brugt alle 90 dage op, så har hun kun lov til at opholde sig i Danmark på "processuelt ophold", og i så fald kan hun kun få en tilbagerejsetilladelse, hvis hun skal noget vigtigt i sit hjemland som f.eks. at deltage i et nærtstående familiemedlems begravelse.

Dave

Indlæg af Dave » 04.09.2009 07:46:25

Ok, dvs. at hvis visa er UDLØBET, så er det, at man skal ansøge om re-entry hvis hun er her på processuelt ophold?

Hvis visa IKKE er udløbet, så kan hun frit rejse ind og ud af DK, selv når hun fik bevilget processuelt ophold?

Er det korrekt forstået?

Hilsner

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 04.09.2009 16:48:16

Ja. Hvis visum er udløbet, skal i søge om tilbagerejsetilladelse før hun overhovedet forlader landet. Men det gives kun i sjældne tilfælde.

Sørg for at få afviklet al rejseaktivitet, inden visum udløber. Schengen visumet er gyldigt så længe som oprindeligt, uanset stemplet i passet om at der er ansøgt om familiesammenføring.

Når visum er udløbet, og hun opholder sig på processuelt ophold, må hun IKKE forlade landet. Og hvis hun gør, kommer hun ikke ind igen.

Dave

Indlæg af Dave » 05.09.2009 06:38:49

Dvs. 3 x ja :-)

Selvom sagen behandles, kan hun vel godt rejse til DK igen, når blot hun venter til visum er fornyet!? Hun har i øjeblikket 6 mdr Schengen multi-visum til Spanien.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.09.2009 08:43:02

dotGusten skrev:Når visum er udløbet, og hun opholder sig på processuelt ophold, må hun IKKE forlade landet. Og hvis hun gør, kommer hun ikke ind igen.
Hun må kun forlade Danmark, hvis hun skal hjem til noget uopsætteligt, f.eks. svær sygdom eller begravelse i nærmeste familie. I disse tilfælde kan der gives tilbagerejsetilladelse. Også selvom hun er her på processuel ophold.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Dave

Indlæg af Dave » 05.09.2009 09:41:06

Hej Kim,

Ja, den del er vi da helt enige om, altså situationen hvor visum er udløbet og hun er i landet på processuelt ophold.

Undskyld hvis jeg kører lidt rundt i det, men vil lige prøve at formulere mig forfra:

Mit spm. / pointe er, at så længe hun har et gyldigt visum (90 dage ikke er brugt) må hun rejse ind og ud af DK/Schengen som hun har lyst. Uanset at US er i gang med sagsbehandlingen. Det var vel også det Fundiver skrev tidligere. Når så visum udløber skal hun være tilbage i DK, hvorefter hun så er her lovligt på processuelt ophold.

Korrekt?

Tak for jeres svar,

Hilsen
Dave

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.09.2009 10:10:47

Ja, det er korrekt. I skal blot fortælle US, at hun skal bruge sit pas imens sagen kører. Ellers beholder de den indtil det endelige svar.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Dave

Indlæg af Dave » 05.09.2009 11:02:16

Hej Kim,

Tak for svar. I US formularen efterspørges blot kopi af passet, så de vil vel næppe inddrage det!?

Hilsen

Besvar