Gifte sig med Polsk pige og bo i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Erling
Geografisk sted: Danmark (Randers)

Gifte sig med Polsk pige og bo i Danmark

Indlæg af Erling » 05.01.2009 20:35:28

Ja, nu har jeg efterhånden kendt min kæreste i et års tid. Og vi er helt sikre, vi vil giftes og bo i Danmark :D . Grunden er enkelt at Danmark er mere udviklet og har flere muligheder en Polen!. Har prøvet og kigge lidt på reglerne og mødte enda op til US´s møde/foredrag i Århus i November måned. Men må ærlig talt sige jeg er blevet lidt skuffet over mulighederne. Jeg har lært, at mine retigheder som Eu borger ikke gælder som Dansker, ønsker jeg dem opfyldt, skal jeg bo i et andet Eu land min. 10 uger!. Finder det hele meget frustrende, især når jeg prøver at forklare kæresten det! Hun forstår det heller ikke!

Fakta om os!

vi begge 29 år!
Jeg er smed og arbejder!
Hun er lærer og arbejder
har egen lejlighed
jeg kan stille bankgaranti.

Spørgsmål!!

Kan det virkelig passe at jeg skal flytte fra Danmark en kort periode, for at flytte tilbage igen!!.
Hvorfor er jeg forvirret over dette, når jeg kan sidde og se "Fra Thy til Thailand" mens de nemt kan få familie sammenføring, og jeg ville få svært ved det!??

Jeg vil bare giftes med kæresten her danmark og bo her!!
Nogen der har lidt svar/hjælp til at få mig lidt ned på jorden??

Venlig hilsen Erling 8)

hfb

Indlæg af hfb » 06.01.2009 17:55:28

Hej Erling.

For mig lyder det som om du kun kigger på EU reglerne med at man skal arbejde i min. 10 uger i et andet EU land o.s.v.

Hvis I overholder de almindelige regler der er for for at søge familiesammenføring.
Se f.eks. http://www.aegteskabudengraenser.dk/?p= ... ganisation
Så søg efter disse regler. Det er de samme regler som de bruger i den udsendelse som du nævner :)

Se evt. også: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... enfoering/

PS Udsendelsen er ikke særlig god. Det er absolut ikke alle fra Thailand der kommer til landet på den måde. Jeg mødte min kone på en ganske almindelig dating-side. :shock:

Erling

Indlæg af Erling » 06.01.2009 18:59:23

Hej Mange tak for svaret! :D Det har du nok lidt ret i, synes jeg har haft lidt svært finde andre muligheder. Måske har jeg stiret mig lidt blind.
Men det er da vist det nemeste for mig, vil synes det var tåbelig og flytte ud, for at flytte tilbage igen :cry: . Men for at være helt ærlig, fik jeg af vide af US, til deres møde i århus. at dette var min mulighed. "flytte til udlandet og ha´et reelt samværd!". Sagde de!! :shock:

Iøvrigt har jeg tænkt på, om det ikke osse bare en mulighed at jeg rykket min adresse ned til hende i polen, beholdte lejligheden og arbejdet her i danmark.??

Jeg mødte osse M. igennem en dating site, siden er det blevet til flere hundrede mails og gode besøg!! Er sgu skuffet over at folk nogle gange er nødt til at flytte fra landet for at være sammen og ikke føler man kan stole på US. Men vil prøve at se nærmere på dit foreslag, absolut!!

Venlig hilsen Erling 8)

hfb

Indlæg af hfb » 07.01.2009 06:59:00

Hej igen :D

Hvis i overholder alle de regler der er vedr. FS med de almindelige danske regler, er det med at komme igang med at søge :)
I skal "bare" udfylde ansøgningen rigtigt så tror jeg ikke I får problemer. Det kan gå rimeligt hurtigt med at få opholdstilladelse. For os tog det under 2 måneder.

Erling

Indlæg af Erling » 07.01.2009 22:09:08

Okey, det beroliger mig lidt, må jeg sige. Er din kone fra et EU land om jeg må spørge?
Iøvrigt i min situation er det statsforvaltningen jeg skal have fat i??

hfb

Indlæg af hfb » 08.01.2009 09:03:56

Hej igen :)

Undskyld jeg havde ikke lige læst at din kæreste er fra Polen.

Du skal prøve at klikke på nedenstående link, da der gælder specielle regler bl.a. vedr. Polen:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/b ... norden.htm

Vedr. ansøgning til FS efter danske regler:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... soeger.htm

Erling

Indlæg af Erling » 08.01.2009 20:26:31

Okey, søge opholdstiladelse først!
Forstår ikke jeg skal Opholdstiladelse, og så søge om familie sammenføring bagefter??.

Ved du noget om hvor lang tid det tager at få den opholdstiladelse?

Problemet er lidt at hun arbejder som lærer og har en lang opsigelse, så vi skal ligesom "time" det hele!

Meen forstår mere og mere, dag for dag :D !!

Venlig hilsen Erling

Erling

Indlæg af Erling » 08.01.2009 20:27:10

I øvrigt, hvor lang tid gælder den opholdstiladelse??

Erling

Erling

Indlæg af Erling » 08.01.2009 21:00:30

Hehe :lol: Ej, der var jeg måske lige hurtig nok!
Tror lige jeg fik det vendt på hovedet!

manman

Indlæg af manman » 13.01.2009 12:25:54

Din kæreste har ret til at opholde sig i Danmark i 3 mdr. uden at søge om opholdstilladelse.
Dvs. hun kan tage hertil og herefter ordne resten.

Min anbefaling er:
1) Hun tager til Danmark

2) Hun søger om et registreringsbevis hos Statsforvaltningen
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=1221
I mit eget tilfælde tog det kun 10 dage.
registreringsbevisets (opholds-, arbejdstilladelsen) varighed er forskellig - min kone fik et på 5 år.

3) Når I har registreringsbeviset kan hun tage arbejde ifølge de regler der:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/b ... _lande.htm
Dvs. det er noget omkring om der er overenskomster osv.

4) Så kan I jo gifte jer og så søge om familliesammenføring (det er nemmest når man er gift har har boet sammen et stykke tid)
Familliesammenføring er en arbejds- og opholdstilladelse. Der er lidt flere rettigheder men så stilles der også lidt flere krav i forhold til registreringsbeviset (Statsforvaltningen).

Erling

Indlæg af Erling » 13.01.2009 21:25:52

Okey, tak for det svar :P . Det var måske en god mulighed :idea: .
Vil ringe til statsforvaltningen og høre nærmere, mht, varigheden!

Det første registreringsbevis din kone fik, var det på 5 år, Manman??
Eller skal det fornys, hen ad vejen??.

MvH Erling!

manman

Indlæg af manman » 15.01.2009 11:47:42

Hej Erling,
Da min kone hverken havde arbejde eller var studerende så gik vi efter muligheden for registreringsbevis, ved at have "Tilstrækkelige midler". I vores tilfælde kunne vi få en 5 årig tilladelse ved at vise et konto udtog med en saldo på 60.000,- kr. De ville ikke helt godkende at pengene stod i mit navn så vi oprettede en konto til hende og overførte pengene. 10 dage efter havde vi beviset. Sidenhen har vi bare flyttet og brugt pengene :).
Det er et par år siden, men efterfølgende har hun arbejdet og lige nu studere hun. og vi har stadig kun det bevis.

Hvis man ikke har alle pengene kan man måske nøjes med et mindre beløb og det er kun en kort periode man har brug for dem.

Erling

Indlæg af Erling » 16.01.2009 18:35:47

Hmm, ja. Hva´så når de 5 år er gået, vil i så forlænge og gå efter permanet opholdstilladelse?
Iøvrigt hvis hun kan forsøge sig selv, skal der vel ikke "vises" penge?
(Hvis i vil søge om længere ophold)

Synes bare det er dumt, at gå efter opholdstilladelse, og så senere FS!
Skal bare ha´læst så meget som muligt, inden jeg får ringet til US og STatsforvaltningen.

Tænker da lidt på muligheden, men for at hun får et arbejde, skal hun kunne noget dansk. Ved ikke hvad undervisning på sprogcentrene koster, men mon ikke de er det mest optimale!. Mener jo, med FS, bliver hun tilbudt undervisning!

MvH Erling

manman

Indlæg af manman » 16.01.2009 21:13:05

Vi skal til at finde ud af det da den udløber i år. Som jeg ser det kan vi ikke få permanet opholdstilladelse da de kræver man har haft fuldtidsbeskæftigelse i de sidste 3 år. - nu kan jeg lige se de også skriver følgende her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/b ... _eu_lande/

"Arbejdstagere med 12 måneders uafbrudt beskæftigelse kan ansøge om bevis for tidsubegrænset ophold, hvis arbejdstageren har haft lovligt ophold i Danmark i 5 år. En sådan ansøgning skal indgives til Statsforvaltningen."

Så nu håber jeg de betragter hendes tidligere arbejde og at hendes nuværende uddannelse som SOSU-medhjælper tæller som arbejde.
--------------------------------------------------------------------------
Problemet er at de ikke bare stoler på at man kan forsørge sig selv. Dvs. man skal bevise det. Enten via kontoudtog eller
via arbebejde. Som udgangspunkt skal man tjene det der svare til startshjælpssatsen, hvilket er ca.5.527 kr./mdr.

Mht. til danskundervisning så kan det være lidt nemmere hvis man har opholdstilladelse igennem familliesammenføring. Hvis man
er EU borger er der nogle kommuner der betaler og andre der ikke gør. I vores tilfælde betalte kommunen så hun kun skulle
betale 500 kr. pr. modul.

Så alt i alt så er det måske smartest at gå efter familliesammenføring hvis man lever op til de krav.

Bemærk iøvrigt at hun må opholde sig uden opholdstilladelse ikke bare 3 måneder men 6 måneder hvis hun er jobsøgende.

Erling

Indlæg af Erling » 18.01.2009 15:47:48

Jeg vil ogsp gerne gå efter FS, med det samme. Men vil ikke udsætte mig selv og min kæreste, for en sindsyg lang behandlingstid. Tænker meget på at få en lang opholdstilladelse og derefte gifte os.

Da vi er begge interesseret i at få børn med hinanden, har jeg tænk på, at hvis vi får et barn under opholdstilladelsen, og senere hen skal søge om FS., skal de så ikke give det på baggrund af barnet alene. Synes jeg så en sag om dette, for nået tid siden i Tv. Kvinden havde fået afslag om FS, men det var åbenbart i strid med EU.

??

I øvrigt, kan vi søge om FS, mens hun er her på opholdstilladdelse?

på forhånd tak, mange gange..............Erling

Besvar