Søger råd mht. sponsor og invitation

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Søger råd mht. sponsor og invitation

Indlæg af azade » 15.06.2008 16:55:29

Hej allesammen!

Jeg er ny her på forummet men har nydt godt af alle de råd der er at finde :) Dog har jeg nu brug for et råd.

Siden 2004 har jeg været sammen med en tyrkisk statsborger. Vi har været sammen det meste af tiden i Tyrkiet siden da, bortset fra at jeg opholdt mig i DK for at færdiggøre gymnasiet, og han skulle tjene sin værnepligt i TR. To gange i 2006 har han været i DK på turistvisum. Min far fungerede som sponsor (skulle stille bankgaranti første gang men ikke anden), idet vi begge opholdt/opholder os i Tyrkiet.

Idet vi ser os nødtvunget til at bruge Sveriges-løsningen skal vi giftes i løbet af et par uger, for at letteregøre den proces.

Min spørgsmål lyder så på om det er sikrest at bruge min far som sponsor igen, idet jeg jo bor i Tyrkiet og ikke har bolig i DK (har ikke arbejde i TR, har fast addresse hos mine forældre), eller om det er nemmere/hurtigere hvis jeg selv er sponsor for min kommende mand. Vi har begge gange på spg. nr. 35 svaret at sponsoren (min far) betaler for opholdet, idet vi som boende i TR ikke har økon. midler til dette (i papirene).

Eller er det måske bedre hvis vi gør som de to foregående gange - altså venter med at gifte os til vi er i DK og søger som de foregående to gange?

Jeg er også i tvivl om hvad der kan stå i invitationen. Vi har brugt insigt i dansk kultur osv. + lære at kende familien som årsag til besøget, men jeg tror ikke den holder længere ifg. US/ambassaden. Hvad skriver man 3. gang?

Håber der er nogen som har et godt råd. På forhånd tak :)
Jannie

azade

Indlæg af azade » 18.06.2008 17:07:35

Så må jeg hellere omformulere mit spørgsmål.

Kan der gives afslag på visum til ægtefælle? Fx på baggrund af økonomien (hvordan?)?

BlueEyeZ

Indlæg af BlueEyeZ » 18.06.2008 22:07:00

Tror det er ligegyldigt hvem der stiller bankgarantien, bare den bliver stillet/indbetalt.

Ja, der kan gives afslag hvis ikke der stilles en bankgaranti.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 22.06.2008 07:11:54

Hejsa.
Jeg har været i nöjagtig samme situation som dig. Boede i Tyrkiet med min mand(paa det tidspunkt min kæreste). Han kom til dk paa turşstvisum alle gange og baade ambassade og us kunne se at jeg boede dernede, havde dog ogsaa stadig adresse i dk, men de kunne se at jeg ingen indtægt havde fra dk hvis de ville undersöge det. Alle 3 gange stod jeg som den kontakt person han skulle besöge i dk, men vi skrev ogsaa i papirne at han selv ville staa for de ökonomiske omkostninger(han overförte ogsaa selv penge til min konto saa bankgarantien kunne stilles). Förste gang han kom til dk var vi der 21 dage, vi giftede os og rejste tilbage og bankgarantien blev frigivet, efterfölgende blev der givet visum en uge efter vi havde indgivet papirne om nyt visum og jeg skrev bare at vi gerne ville være sammen i dk i vinterperioden da min mand havde lukket sin restaurant i den periode men at han skulle tilbage til TR for at aabne den igen den og den dato. Tror egentlig ikk de gaar saa meget op i invitationen naar der er givet visum för og der ingen problemer har været. Men for lige at svare paa dit sidste spörgsmaal, saa vil du jo ikk skulle stille bankgaranti naar du ikk har skulle de sidste gange, og som sagt saa havde jeg heller ingen indtægt de gange vi sögte og det fik vi ikk afslag paa. Du skal ikk være nervös, naar de först har givet visum 1-2 gange fra Tyrkiet og der ingen problemer har været saa er der ikk nogen stor chancer for at han faar afslag. Ps hvor bor İ henne i Tyrkiet? Vi boede i Alanya

jerry

hejsa

Indlæg af jerry » 22.06.2008 07:21:37

Hej igen.
Glemte helt at sige at vi kun er gift med papir fra dk og ikk TR(kun imam fra TR, men det er jo ikk gældende). Men de gange vi har været paa ambassaden i Ankara har de spurgt hvorfor vi ikk var gift i TR men kun i DK, det har ikk været noget problem, men ved at min veninde som er gift med papir i TR fik deres visum meget hurtigere end os, om det har noget med sagen at göre ved jeg desværre ikk. Men det er nemmere at bliver gift i Dk end TR, mener der er meget mindre papir arbejde ved at blive gift i DK. Vi medbragte vores pas og min mands familie papir som İ henter paa Nufüs kontoret, det samme papir İ har skulle aflevere ved visum ansögning saa de kan se at han ikk allerede er gift. Ham der hjalp os paa kommunen var saa söd at acceptere at jeg viste ham fra min tyrkisk/dansk ordbog at "bekar" mener ugift, da den ellers skulle have været oversat til engelsk. Saa fik vi en tyrkiak tolk til at komme som skulle forklare om de regler der nu var med fs osv og gennemgaa papirne med min mand og selve vielsen foregik paa engelsk. İ Tyrkiet er der jo helt andre ting b.la blodpröver diverse papir og saa er det heller ikk helt billigt. Held og lykke med det hele.

azade

Indlæg af azade » 20.07.2008 16:32:30

Jerry tusind tak for hjaelen, det er dejligt at hoere at det er lykkedes for nogen i samme siuation som os, det siger et stort haab. Det sidste lange stykke tid har jeg vaeret uden internet desvaerre, men vi arbejder nu paa at komme afsted saa hurtigt som muligt og vi vil helt sikkert foelge dit raad.
Mange tak endnu en gang! :)

Forhaabentligt skal der ikke stilles nogen bankgaranti men efterhaanden er det klart at man ikke kan stole paa hvad der foregaar paa udlaendingeservice.. :!:

azade

Indlæg af azade » 05.08.2008 20:28:16

Kan det passe at man bliver noedt til at rejse ud af Danmark, hvis man gifter sig i Danmark paa turistvisum? İ saa fald vil vi gifte os snarest muligt her i Tyrkiet og meddele det til ambassaden, saa skulle det vel ogsaa gaa hurtigere med at faa visum.

jerry

Hej

Indlæg af jerry » 06.08.2008 18:09:21

Hejsa.
Man behöver nödvendigvis ikk at rejse ud af landet, men skal du stille bankgaranti og i saa söger fs mens din kæreste er her paa visum saa inddrager de garantien og pengene er dermed mistet. Hvis i gifter jer i Tyrkiet inden i söger visum, saa skal der ikk stilles garanti og saa kan i söge fs naar han er kommet til dk paa visum. Vi giftede os förste gang min mand var i dk, rejste tilbage til TR og fik frigivet bankgarantien og sögte derefter visum igen

azade

Indlæg af azade » 08.08.2008 15:55:41

Ok mange tak skal du have :)
Jeg tror nu det bliver i Tyrkiet i vores tilfaelde, saa bliver der en ting mindre at bekymre sig om naar vi naar til Danmark :D

azade

Indlæg af azade » 18.08.2008 19:44:06

Ambassaden har ringet mine foraeldre op for hoere om det er rigtigt at vi kommer paa besoeg, saa nu regner jeg med at vi snart kommer til DK :D Det er alt for meget besaver at blive gift i Tyrkiet, saa vi bliver noedt til at goere det i DK. Vi skal ikke stikke bankgaranti, saa jeg regner med at vi bare tager papirerne med fra Tyrkiet og gifter os hos min kommune.
Skal vi saa give besked til US efter vi er blevet gift, og er det helt sikkert at vi ikke smider min til den tid mand ud af DK naar vi har indgaaet aegteskab?

azade

Indlæg af azade » 27.08.2008 13:02:46

Nu kom turistvisummet endelig, saa det er dejligt at vi snart kan komme i gang med at flytte for alvor :D

İ mandags ringede jeg til ambassaden for at hoere hvor lang tid der mon ville gaa men damen jeg talte med ville overhovedet ikke hjaelpe, hun sagde blot at vi skulle regne med at vente 11-12 uger. Men nu kom brevet altssaa med posten alligevel. Der kan man bare se :roll:

Er der ikke en der kan svare mig paa om jeg skal give besked til Uedlaendingeservice efter vielsen i Danmark, og det ikke betyder noget for visummet?

Paa forhaand tak :)

Besvar