Min kone, der er fra Peru, og jeg blev gift i slutningen af december sidste år, og nu er alt kommet på plads i Peru, og så skal der jo udfyldes et par ansøgninger - i første omgang en invitation og ansøgning om visum. Jeg har et par spørgsmål omkring disse ansøgninger.
1. Hvordan er min civilstatus i forhod til de danske myndigheder? Vi har en peruviansk civil vielsesattest, som er legaliseret og apostilleret men den er endnu ikke registreret her i landet. Bliver jeg så betragtet som ugift af de danske myndigheder (og skal skrive civilstand ugift i ansøgningerne)? Attesten skal jo afleveres i kopi i forbindelse med visummet, og så vil det jo virke lidt mærkeligt hvis jeg angiver, at jeg er ugift.
2. I ansøgningen om visum er punkt 23 "Member State of first entry". Det må vel være evt mellemlandingssted, f.ex. Holland hvis turen er med KLM?
3. Er der nogen erfaringer omkring varigheden af besøget (punkt 25)? Er der større risiko for afvisning hvis vi søger om 90 dage og ikke f.ex. 15 eller 30 dage? Når vi søger FS vil hun jo kunne få procesuelt ophold; er hun så begrænset til kun at måtte være i Danmark - d.v.s. er en evt sommeferie i et andet Schengen land afhængig af udløbsdatoen på visummet?
4. I visumansøgningen skal både angives forventet antal opholdsdage (pkt. 25) samt datoer for forventet ankomst og udrejse. Hvis nu ankomst blever senere end forventet, er det så antallet af dage, der gælder, eller er vi fastholdt på den forventede udrejsedato?
5. Passussen midt i ansøgningen om at stjernemarkerede felter ikke skal udfyldes af familiemedlemmer gælder den alle de markerede felter - både før (ang. job i hjemlandet) og efter (inviterende person/firma/organisation)? Jeg ville normalt forvente at dette stod enten helt i toppen eller helt i bunden hvis det er gældende for hele ansøgningen...
6. Har det nogen indflydelse hvem der financierer rejse og ophold? Invitationens punkt 5 og 6 omkring udgifterne må vel hænge sammen? Jeg formoder dog, at udgifterne godt kan afholdes af den besøgende, mens den inviterende godt kan indeå økonomisk for den besøgende? Ikke at det er aktuelt, men hvis man som inviterende ikke vil indestå økonomisk for den besøgende, skal vedkommende vel nærmest stille en bankgaranti for at få udstedt visum...
Håber nogen kan kaste lidt opklarende lys over disse ting - det vil være alt for ærgerligt at få afvist visum blot p.g.a. en bagatelfejl... På forhånd tak