HJÆLP til SverigeLøsningen

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

erdal

HJÆLP til SverigeLøsningen

Indlæg af erdal » 01.10.2010 22:41:49

Hilser pænt på alle hjertelige sjæle herinde...

jeg har selvfølgelig læst alt det info der er beskrevet på siden her, men er stadig en smule i tvivl, og håber på hjælp..

jeg er dansksatsborger og har fast arbejde i dk..jeg er blevet gift med en pige fra tyrkiet.. min hustru er i tyrkiet på nuværende tidspunkt..

spørgsmålet lyder på: er det bedst at hun kommer til dk på en turist visum og vi så herfra flytter til sverige og søger om opholdskort?

eller skal jeg selv flytte til sverige først og dernæst søge direkte opholdskort til konen mens hun befinder sig i tyrkiet? (kan man det?)

dernæst har jeg læst at der kræves disse dokumenter?

vielsesattest, lønsedler, årsopgørelse, og kopier at både mit og konens pas.

er der mere??

har nemlig hørt at vielsen SKAL oversættes til engelsk og at der skal stemples fra både udenrigs og indenrigs minister på vielsesattesten, kan det passe???

please hjæælp :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: HJÆLP til SverigeLøsningen

Indlæg af mh1 » 02.10.2010 06:57:39

Blev i viet i Tyrkiet og i givet fald: har du sørget for at registrere dig som gift i Danmark?

Det bør være det første, du sørger for. Bor du i en kommune, hvor der er mange andre tyrkere, kan du sandsynligvis få det gjort uden at få oversat din Aile Cüzdani, fordi de kommunale medarbejdere så kender dem og ved, at det er vielsesattester, men når i skal søge fs vil myndighederne have en oversættelse, enten til engelsk eller til dansk (eller svensk). Endvidere kan det tænkes, at de også vil have et apostille-stempel, afhængigt af hvor længe siden det er, i blev gift (er det længe siden vil de have det). Både apostille og oversættelse kan klares enten i Tyrkiet, hvis det er din kone, der har den originale vielsesattest, eller i DK via den tyrkiske ambassade i København. Du kan læse her, hvad en apostille er: http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/ ... postillen/ - husk, at det er tyrkiske myndigheder, der skal sætte apostille på tyrkiske dokumenter.

Gå ind på http://www.uhdigm.adalet.gov.tr/ og vælg Apostil Şehri Veren Makamlar, der står alle byer, som har apostille-kontorer. Du kan komme ud for, at de kræver at du får udstedt et nyt dokument, da det som hovedregel højst må være 3 mdr. gammelt.

Når du er registreret i DK som gift, vil denne oplysning automatisk gå videre til de svenske myndigheder, når du flytter derover og søger om svensk personnummer.

I kan søge fs til Sverige fra Tyrkiet, hvis du flytter først, men hvis planen er at bruge EU-reglerne til at få opholdskort og derefter flytte tilbage til DK efter at have sørget for at etablere et 'reelt ophold' (husk at samle bevis for mindst 3 mdr.s ophold, lejekontrakt, huslejekvitteringer, svensk bankkonto, pendlerkort, svensk taletidskort/abonnement, mv.), så er det ligemeget om din kone kommer til DK først. Der skal i vælge den løsning, hvor i hurtigst kan være sammen, hvis det er væsentligt, ellers vil jeg råde jer til at hun kommer til Sverige først.

Hvis du har en bolig i Sverige, kan hun lige så godt komme dertil på et fs-visum, hvorefter i søger opholdskort til hende i Sverige. Fordelen ved at søge fs-visum er, at det er gratis og skal udstedes snarest muligt (men i praksis ikke er væsentligt hurtigere end alm. visum).

Hvis i søger fs-visum til Sverige, skal din kone oplyse:
• Hvorfor hun vil til Sverige (for at slutte sig til dig)
• Hvor længe hun vil blive i Sverige (3 mdr.)(fordi det er alm. schengen-visum)
• Hvordan hun vil forsørge sig i Sverige (det sørger hendes mand = du for)
• Hvilken slags pas hun har och hvor længe det er gyldigt
• Hvor hun vil rejse hen efter besøg i Sverige (til Tyrkiet)
• Om hun har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (ja, da det er hjemland).

Hun skal vedlægge:
• 2 pasfotos, højst 6 mdr. gamle
• blanket Bilaga D , nr 201031 (familjebilagan).
• blanket Bilaga E, referentbilagan (inbjudan)
• personbevis med rubrikken "inbjudan" for den, der inviterer (dig).
andre dokumenter, som ambassaden kan kræve (dem, du selv har nævnt)"
+ ansøgning om schengen visa

Hvis i søger til DK behøver i IKKE skrive at hun vil rejse til Sverige - hun må jo rejse hvor som helst i Schengen i gyldighedsperioden. HUSK endelig at skrive under på, at du forsørger hende i visumperioden!!
mh
Rådgiver for ÆUG

erdal

Indlæg af erdal » 02.10.2010 13:13:44

tusind tak for det hurtige og uddybende svar...

vi er lige blevet viet i år i tyrkiet, så det ikke længe siden og dermed, betyder det at der ikke vil blive krævet apostille stempel?

og nej har ikke registreret mig som gift i dk endnu, kan så høre at det er nødvendigt, selvom rygter sagde at dette ikke var nødvendigt, når jeg jo kunne visse tyrkisk vielse...

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.10.2010 14:33:22

At man ikke skulle behøve at registrere sit ægteskab er noget vrøvl. Hvordan skulle myndighederne finde ud af, at man er blevet viet i udlandet, hvis man ikke selv oplyser det? Og når din kone søger om visum til at besøge sin ægtefælle, vil US undersøge i folkeregisteret, om du er registreret som gift, og står du der som ugift vil behandlingen af hendes visumsag trække ud. En af brugerne her, Besiktas, løb ind i en masse problemer der formodentlig bl.a. skyldtes at han ikke havde registreret sit ægteskab hurtigst muligt.

Der er nogle, der har fået registreret deres ægteskab i deres danske kommune, blot ved at fremvise en Aile Cüzdani uden hverken oversættelse eller apostille, andre har fået en 'international' dvs. en Aile Cüzdani med tyrkisk + fransk og tysk tekst, som er blevet godtaget. US vil derimod have en dansk eller engelsk oversættelse OG apostille.

Danske kvinder, der er blevet gift med tyrkiske mænd, har også fortalt at de skulle vedlægge en 'familieattest' + oversættelse fra Nüfus Dairesi, når de søgte fs i DK.

Men det har så været nogle, der IKKE har brugt Sveriges-løsningen. Da du ikke i første omgang ønsker at søge fs til DK, og da Sverige får oplysning om dit ægteskab via folkeregisteret, når du søger om svensk personnummer, vil jeg mene at hvis og når dit ægteskab er behørigt registreret i DK, så er det nok. Men hvis din kone bor nogenlunde tæt på sit Nüfus Dairesi, kan hun da lige så godt gå derhen og få en attest, som hun tager med.
mh
Rådgiver for ÆUG

erdal

Indlæg af erdal » 02.10.2010 16:40:02

ok mange tak for svaret...

erdal

Indlæg af erdal » 02.10.2010 21:23:11

så er jeg allerede klar med nogle spørgsmål ige, håber virkelig at få svar...

som sagt er jeg dansksatsborger..

jeg har fundet fremleje i sverige og flytter dertil snarest..

og vil søge efter sveriges nationale regler..

spørgsmålet lyder på; er det korrekt forstået at min kone skal søge om opholdstilladelse fra svensk ambasade i tyrkiet? uden at jeg rigtig skal foretage mig noget i mellemtiden?

og så ville jeg blive yderst taknemlig, hvis der også kunne svares på, hvilke dokumenter der kræves af min kone i tyrkiet, når hun skal søge???

håber på at få svar, takker :P

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.10.2010 07:04:08

Når du vil bruge de svenske nationale regler, så skal din kone søge om visum til opholdstilladelse fra Tyrkiet, og må vente der indtil alt er på plads.

Du skal læse, hvad der kræves her:
http://www.migrationsverket.se/info/521.html
Du skal her 'lade som om' du er svensk statsborger, når i vil bruge de nationale regler.

"Se till att din ansökan är komplett
Du ska använda blanketten Ansökan om UT, FP, RD och FF, nr 114021.

Du ska ta med:
• ditt pass
• två fotografier i passformat, som är tagna rakt framifrån och som inte är äldre än sex månader
• vigselbevis eller äktenskapsbevis (gäller gifta par och registrerad partner)
• familjebevis för personen som bor i Sverige (dig, Erdal og det er her det bliver vigtigt, at dit ægteskab er registreret!)
• folkbokföringsbevis, hyreskontrakt eller köpebevis för bostad eller andra document som visar att ni bott tillsammans (gäller personer som bott tillsammans i annat land än Sverige) (dette er vel ikke relevant for jer?)

Observera att ambassaden eller konsulatet där du lämnar in din ansökan kan kräva ytterligare dokument. För mer information, kontakta den aktuella (for jer svenske ambassade i Ankara/konsulatet i Istanbul) ambassaden eller konsulatet eller gå in på deras webbplats. Se länkar till höger.

Ansökningsavgift
De flesta måste betala en ansökningsavgift både vid första ansökan och vid eventuell förlängning av uppehållstillståndet. Information om avgifterna finns på en särskild sida."

Print blanketten ud og nærlæs den, så du kan hjælpe din kone med at få den rigtigt udfyldt.
mh
Rådgiver for ÆUG

erdal

Indlæg af erdal » 03.10.2010 15:31:23

ok tusind tusind tak mh...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.10.2010 18:10:38

Hvis du læste lidt i indlæggende her på forum ville du se, at en anden har stillet præcis det samme spørgsmål for nylig:

viewtopic.php?f=20&t=5828

erdal

Indlæg af erdal » 11.11.2010 20:12:36

hej mh..

har godt nok skrevet en privat besked, men var ikke sikker på at jeg sendte rigtigt :D så prøver igen..

som nævnt tidligere var planen at søge via svenske nationale regler..

MEN min kammerat fra libanon, var hurtigere end mig og sendte igår sin kone til svensk konsulat i libanon for søge via nationale regler..

men hans kone har fået at vide hun IKKE måtte søge via nationale regler, da det kræver at hendes mand er svenskstatsborger og blevet henvist til at søge via eu reglen.

men han er jo danskstatsborger og jeg har altid troet at når jeg er danskstatsborger så havde min kone RET til at søge via nationale regler?

nu er jeg helt bange for at vi også bliver henvist til at søge vie eu reglen..

er det noget du kan hjælpe med???

har du kendskab til lignende sager?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.11.2010 20:25:47

Hvis din libanesiske ven er registreret med bopæl i Sverige, så kan de - og i - GODT søge efter svenske, nationale regler. Ambassaden i Libanon er forkert på den.

"Svenske nationale regler

Som dansk statsborger kan du også vælge at søge familiesammenføring i Sverige via Sveriges nationale regler. Det er der forskellige fordele ved sammenlignet med EU/EØS-reglerne, bl.a. stiller Sverige stadig ikke noget forsørgelseskrav, hvis referenten er statsborger i et EU/EØS-land. Desuden kan din ægtefælle / partner opnå permanent opholdstilladelse allerede efter 2 år, hvor det tager 5 år ved ansøgning efter EU/EØS-reglerne.

Ulempen er til gengæld, at din ægtefælle først må indrejse i Sverige, når sagen er behandlet efter typisk 3-6 måneder. Det er derfor kun relevant at søge efter Sveriges nationale regler, hvis I forventer at blive boende i Sverige i lang tid. Hvis jeres plan er at flytte videre til Danmark så hurtigt som muligt, så bør I i stedet søge efter EU/EØS-reglerne, da det går langt hurtigere. Du kan læse om Sveriges nationale regler for familiesammenføring her:
http://www.migrationsverket.se/info/135.html"
mh
Rådgiver for ÆUG

erdal

Indlæg af erdal » 11.11.2010 20:39:37

ok tuuusind tak, hvad skulle jeg gøre uden dig :D

ja jeg er godt klar over ulempen ved nationale regler, nemlig at konen skal vente der mellem 3-6md-behandlingstid..

men det betyder ikke noget da vi ikk har travlt med at flytte tilbage til dk, bare hun hurtigst muligst opnår permanent tilladelse..

jamen så kan jeg roligt bede konen om at tage til ankara og søge via svenske nationale regler...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.11.2010 20:53:43

Det er egentlig sjovt som ambassaderne somme tider kludrer rundt i reglerne. Somme tider aner de intet om EU-regler, og somme tider tror de, at EU-borgere i Sverige kun kan gøre brug af EU-regler og ikke af nationale regler.

Enhver borger i Sverige kan naturligvis uanset statsborgerskab gøre brug af gældende svensk lovgivning. Og hvis det er mere fordelagtigt for jer at søge efter denne lovgivning, så kan I naturligvis gøre det. Det er ikke ambassaden, der skal bestemme, om I skal søge efter EU-regler eller efter svenske regler.

Alushi123

Indlæg af Alushi123 » 12.11.2010 20:18:26

heeey erdal..
og alle andre :D

mange tak for jeres svar. jeg er den kammerat erdal refererre om...

og jeg synes også det er noget pis at fyre af i libanon.. men det var den besked konen fik. og nu har vi så søgt via EU...
og så må jeg tage den derfra.

erdal har du fået ringet til ambassaden og snakket med dem??
bare så din kone er forbedredt hvis du nu starter på det med at søge anderledes.

devran

Indlæg af devran » 14.11.2010 18:11:18

Hej alle herinde, mange tak for de gode svar og råd.

jeg har fået svar på det meste ved at læse de forskellige indlæg.

men dog et spørgsmål jeg ikke er helt sikker på endnu, der står i det nedenstående hvilke dokumenter konen skal have med ved ansøgning, MEN der står "FAMILJEBEVIS" jeg har lige modtaget mit personnummer fra skatteverket, er DEN som er familjebeviset?? det er nemlig et stykke papir, hvor mit svenske personnummer står samt min adresse..håber jeg får et svar..

• ditt pass
• två fotografier i passformat, som är tagna rakt framifrån och som inte är äldre än sex månader
• vigselbevis eller äktenskapsbevis (gäller gifta par och registrerad partner)
• familjebevis för personen som bor i Sverige (dig, Erdal og det er her det bliver vigtigt, at dit ægteskab er registreret!)
• folkbokföringsbevis, hyreskontrakt eller köpebevis för bostad eller andra document som visar att ni bott tillsammans (gäller personer som bott tillsammans i annat land än Sverige) (dette er vel ikke relevant for jer?)

Besvar