Mulighed for modtage Folkepension senere

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Chr. R.

Mulighed for modtage Folkepension senere

Indlæg af Chr. R. » 19.02.2015 05:47:46

Hej

Først en kort opridsning af min situation.

Jeg er 47 år gammel og pt ugift (bliver ringforlovet om ca. 1 måned), og er født og været bosiddende her i Danmark hele mit liv. Vores ægteskabet har vi planlagt til lige efter sommer. Jeg har i dag en mindre formue i dag, primært bundet i fast ejendom. Min situation herhjemme ændrede sig dog væsentligt i går, og derfor undersøger jeg de muligheder der nu er mulige for mig/os. En af mulighederne beskrives herunder.

Mit spørgsmål er:

Såfremt vi fortsat føre vores plan ud i livet om at indgå et ægteskab her i landet, kan følgende så lade sig gøre mht. at jeg senere kan modtage dansk Folkepension i udlandet?

I forbindelse med indgåelsen af vores ægteskab, realisere jeg min formue her i landet, og flytter med hende tilbage til Filippinerne snarest, for der at tilbringe resten af vores liv sammen, og der lever primært af min formue de næste mange år. Når min tid til Folkepension nås kan jeg da:

1) Ansøge og ikke mindst få den udbetalt Folkepension efter nuværende regler, og
2) Kan jeg få udstedt en garanti herfor, og det for at sikre mig mod reglerne ændres til vores ugunst på et senere tidspunkt?

Min formue vil til den tid være yderst begrænset, og vores liv vil derfor være afhængig af muligheden for modtage dansk folkepension til den tid (tillige med den pensionsordning jeg har).

Jeg ved godt vi kan arbejde de næste mange år indtil da, men regionen vi planlægger at flytte til, ligger i er et yderst lavtlønnet og fysisk hårdt område. Jeg/vi har derfor ikke planer om, at slide os selv ihjel inden tidspunktet for en evt. Folkepension kan/vil blive udbetalt.

Vores håb/ønske er, at leve et beskedent og simpelt liv, gerne delvist finansieret af det arbejde vi må finde attraktivt undervejs. Er det muligt, så er lykken gjort for os :mrgreen:

Jeg kan ikke blive 100% klog på de oplysninger der fremgår på borger.dk mht folkepension og krav herfor, så jeg håber der er nogen herinde der kan bidrage med nogle guldkorn, således jeg ved hvilke muligheder der er mulige for os, og hvilke knapper der evt. skal trykkes på. Link til Folkepensionen på Borger.dk

Umiddelbart burde det være muligt, men der er flere vage formuleringer undervejs i oplysningerne på siden. Der fremgår heller ikke, om man kan få garanti for udbetaling på forhånd, så man i værste fald kan risikere senere i livet, at blive slemt overrasket over nye gældende regler, bosiddende i udlandet uden nogen form for formue eller indtægt og altså også over den arbejdsduelige alder :(

På forhånd mange tak for jeres tid på mit lange indlæg, og specielt til dem der kan bidrage med noget fakta.

fundiver199

Re: Mulighed for modtage Folkepension senere

Indlæg af fundiver199 » 19.02.2015 10:44:11

Du skal være opmærksom på reglerne om brøkpension. Fuld folkepension kræver, at du har tilbragt hovedparten af dine voksne år i Danmark. Ellers nedsættes beløbet til en brøkpension, da du så forudsættes at have sparet op til pension i det eller de lande, hvor du i stedet har opholdt dig.

Endelig gælder det, at mange af de økonomiske tilskud til pensionister i Danmark forudsætter, at man har bopæl her i landet. Selve folkepensionens grundbeløb er ikke særlig højt, og da navnlig ikke hvis det er nedsat.

Nok er det billigere at leve på Filippinerne end i Danmark, men ikke så meget, som nogen måske tror. Så du skal nok forvente, at en privat opsparing / pension skal dække en del af dine udgifter, også efter du er fyldt 67 år.

Det er selvfølgelig også muligt at forsøge sig med at drive noget forretning i landet, som så vil skulle stå i din kones navn. Det går godt for nogle, og mindre godt for andre. Dem, der får succes, er som regel dem, der ved, hvad de gør, og som har en god forretningsmodel.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 19.02.2015 19:43:44

Tusind tak for besvarelsen :D

Det er specielt disse passager fra Borger.dk jeg har bidt mærke i:

"Kan jeg få pension, hvis jeg er dansk statsborger, men ikke bor i Danmark?
Som dansk statsborger, kan du søge om at få dansk pension, selv om du bor i udlandet.
...
Hvis du bor i et land uden for EU/EØS eller Schweiz (og et land, som ikke er et konventionsland), kan du søge om folkepension, hvis du opfylder disse betingelser:

Du er EU/EØS-statsborger eller statsborger i Schweiz
Du har optjent ret til pension i et EU/EØS-land eller Schweiz i mindst 30 år, herunder mindst et års optjening i Danmark, i perioden fra du fyldte 15 år, til du når folkepensionsalderen. Du har arbejdet i et EU/EØS-land eller Schweiz.

Hvis du har dansk indfødsret, og har haft fast bopæl i Danmark i mindst 30 år mellem dit fyldte 15. år og folkepensionsalderen, kan du få tilkendt folkepension, uanset hvilket land du bor i. Det gælder dog ikke, hvis du i samme periode har optjent sociale pensionsrettigheder i et andet land.

Størrelsen af pensionen afhænger af, hvor længe du har optjent ret til folkepension og/eller førtidspension i Danmark. Du kan som hovedregel ikke få udbetalt pensionstillæg i lande udenfor EU/EØS og Schweiz."

Og

" Kan jeg have ret til en del af pensionen - kaldet brøkpension? Fold artikel ind

Du optjener ret til pension på baggrund af den tid, du har haft bopæl i Danmark, fra du fyldte 15 år, til du når folkepensionsalderen. Hvis du har arbejdet og optjent sociale pensionsrettigheder i udlandet, tæller disse perioder dog som udgangspunkt ikke med i opgørelsen af din danske bopælstid, uanset om du altid har boet og haft adresse i Danmark.

Du har ret til fuld folkepension, hvis du har optjent hvad der svarer til 40 bopælsår i optjeningsperioden."

Og til netop det sidste ovenstående punkt, der har jeg vel optjent den fulde folkepension, med pt over 47 år år i Danmark, eller tæller starter optjeningsperioden først ved det fyldte 15. år? hvorfor jeg pt mangler 13 år for at opnå retten til den fulde ydelse?

Måske er brøkpension ikke relevant for mig jf. første del af ovenstående citat, idet jeg har boet mere end 30 år her i Danmark, og jeg derfor har optjent retten til den fulde pension på den baggrund?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2015 09:41:33

De 30 år gør, at du i det hele taget kan modtage dansk folkepension, selvom du bor uden for EU/EØS. Og ja du "mangler" endnu 8 (ikke 13) år, før du har optjent ret til den fulde pension, da de 40 år først tæller fra det fyldte 15. år. Dette selvfølgelig under den forudsætning, at du har boet i Danmark konstant, siden du fyldte 15 år.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 20.02.2015 12:19:43

fundiver199 skrev:De 30 år gør, at du i det hele taget kan modtage dansk folkepension, selvom du bor uden for EU/EØS. Og ja du "mangler" endnu 8 (ikke 13) år, før du har optjent ret til den fulde pension, da de 40 år først tæller fra det fyldte 15. år. Dette selvfølgelig under den forudsætning, at du har boet i Danmark konstant, siden du fyldte 15 år.
Tusind tak for dette indlæg - det afklarede en hel det for mig, og specielt det mest mest væsentlige :mrgreen:

At jeg til sin tid måske kommer til at mangle nogle få års optjening til at modtage den fulde Folkepension er til at leve med, forstået på den måde, at der er noget helt konkret man allerede nu kan budgettere langsigtet med. Så En næsten fuld Folkepension sammen med den private Pension jeg har ved siden af, gør at det alt i alt burde kunne lade sig gøre.

Og som du selv skrev i forrige indlæg, så er der jo intet til hindre for at påtage lidt arbejde i Filippinerne for at supplere indtægten en smule :wink:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.02.2015 12:21:34

Du kan ikke få en garanti for at reglerne ikke vil blive lavet om, og du har vel også bemærket, at Filippinerne ikke umiddelbart er et af de lande, hvor man kan få tilkendt pension til?

"Du kan måske få folkepension fra Danmark, selvom du bor i et land, som hverken er et EU/EØS-land, Schweiz eller et land, som Danmark har indgået aftale om pension med. Hvis du skal modtage pension fra Danmark, er det en betingelse, at:

du er statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz, eller du er statsløs eller flygtning du har boet i Danmark i mindst 30 år, efter du fyldte 15 år, og frem til pensionsalderen."

DK har ikke nogen aftale med Filippinerne i øjeblikket (så vidt jeg kan finde frem til), og aftaler kan blive opsagt. I givet fald kan du blive nødt til at flytte tilbage til DK i en periode, et år før din pensionsalder (som også kan nå at blive lavet om!), søge om folkepension, og derefter flytte ud igen. Det er lettere at få en allerede tilkendt pension MED, end det er at få en ansøgning om at få tilkendt en pension godkendt.

Du skal også undersøge reglerne for udbetaling fra din pensionskasse. Der burde nok ikke være problemer med den, men du skal tjekke det.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2015 12:34:38

Som sagt skal du også være opmærksom på, at en "fuld" folkepension nok ikke er så stor, som du forestiller dig. Grundbeløbet er faktisk lavere end en SU, og resten er indkomstafhængige tillæg og boligydelse, som man ikke kan få, hvis man ikke bor i Danmark.

Man kan vel godt leve på Filippinerne for f.eks. 4.000 kroner om måneden, mange lokale lever jo for langt mindre. Men du skal også tænke over, at du ikke er dækket af nogen offentlig sygesikring, samt hvilken levestandard du egentlig forventer. En del lokale lever af billige ris, kogebananer og en enkelt tørfisk, og det er du nok ikke tilfreds med.

Jeg har set en del bla. amerikanske pensionister på Filippinerne, som er flyttet dertil, fordi deres pension ikke er ret høj, og leveomkostningerne lavere end i USA. De er ofte et trist syn og bruger det meste af deres tid på at hænge på en billig bar og brokke sig over det land, de er i, og de mennesker der er der.

Men hvis du har en stor opsparing, kan du jo altid prøve at bo der et par år, og så kan I jo til den tid tage stilling til, hvad der videre skal ske. Du er også lidt ung til at pensionere dig selv, så mit gæt er, du hurtigt kommer til at kede dig, hvis du ikke finder på noget, du kan lave.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 21.02.2015 20:46:22

Tak for også de seneste 2 indlæg :)

Det er selvsagt et emne jeg skal have afsøgt bedst muligt INDEN der træffes en beslutning om evt. at forlade Danmark. Det både min egen og Folkepensionen, da de økonomiske forhold skal være om ikke sikre så afklaret, så jeg ved hvad jeg/vi går ind til.

Jeg er skam også ved at undersøge de øvrige vigtige aspekter, såsom bolig, arbejde, leveomkostninger, statsborgerskab, skat osv osv. Pensionen synes jeg blot er svær at få overblik over, hvilket jo er så typisk dansk mht. mange regler, undtagelser og krav.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2015 11:46:37

Det er jo som sagt muligt at genindvandre til Danmark efter nogle år i udlandet, så det er vel ikke der, det store problem ligger. Du kan jo være væk i mindst 10 år og stadig nå at komme tilbage og optjene ret til den fulde folkepension f.eks.

Det mere påtrængende problem er nok at overveje, hvad du vil bruge resten af dit liv til. Og herunder hvilke jobmuligheder der vil være (eller ikke være) i Danmark, hvis der opstår et stort "hul" i dit CV på nuværende tidspunkt.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 22.02.2015 21:13:45

fundiver199 skrev:Det er jo som sagt muligt at genindvandre til Danmark efter nogle år i udlandet, så det er vel ikke der, det store problem ligger. Du kan jo være væk i mindst 10 år og stadig nå at komme tilbage og optjene ret til den fulde folkepension f.eks.

Det mere påtrængende problem er nok at overveje, hvad du vil bruge resten af dit liv til. Og herunder hvilke jobmuligheder der vil være (eller ikke være) i Danmark, hvis der opstår et stort "hul" i dit CV på nuværende tidspunkt.
Der burde være mulighed for dobbelt statsborgerskab her sidst på året, hvorfor jeg burde opretholde muligheden for at evt. at vende tilbage på et senere tidspunkt i livet.

At det bliver mig der muligvis emigrere skyldes, at vi i Filippinerne vil kunne leve blandt hendes store familie, og via dette netværk finde job (vi er i gang med dialogen her). Da vi begge ønsker at leve det enkle liv, vil udgifterne til vores dagligdag alt i alt være beskedne.

At vende tilbage til Danmark synes på nuværende tidspunkt at være utænkeligt, men bestemt en option jeg ønsker at opretholde såfremt tingene ikke falder ud som ønsket. Den endelige beslutning skal heller ikke træffes nu, men er en proces vi netop har igangsat, og forventes afklaret indenfor de næste 2 år.

Tak for endnu et konstruktivt indlæg :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2015 00:33:36

Du behøver da ikke at blive filippinsk statsborger, fordi du bosætter dig i landet. Det er slet ikke sikkert, det kan lade sig gøre, og i så fald næppe uden forudgående krav om et vist antal års ophold.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 23.02.2015 12:52:31

fundiver199 skrev:Du behøver da ikke at blive filippinsk statsborger, fordi du bosætter dig i landet. Det er slet ikke sikkert, det kan lade sig gøre, og i så fald næppe uden forudgående krav om et vist antal års ophold.
Dobbelt statsborgerskab er noget jeg først er begyndt at dyrke.

Får jeg det ikke, så ser det ud til jeg årligt skal ansøge og betale for endnu et års forlængelse af mit ophold i landet (småpenge, men alligevel). Desuden ser det ud til at være en fordel som husejer, og der kan måske også være en skattefordel (er kun delvist undersøgt pt). Måske det også kan vise sig nyttigt i forbindelse med visse job?

Om ikke andet, så giver et statsborgerskab mig følelsen at være ægte borger i landet, altså udelukkende handling dikteret af hjertet.

Nogen ulempe burde der jo ikke være forbundet med det???

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2015 14:58:22

Næh ikke umiddelbart. Men som sagt er det de færreste lande, der tildeler statsborgerskab ved naturalisation, før en udlænding har boet i landet i en længere periode. I Danmark kræves f.eks. som hovedregel 9 års ophold, og i Sverige 6 år. Så du har næppe andet valg end at være udlænding de første mange år af dit ophold.

Som lokalt gift er det smarteste vist at indrejse i landet sammen med din kone. Så får du stemplet et særligt visum i dit pas, der ikke skal fornyes (mod betaling) hver 2. måned. En weekendtur med konen til f.eks. Hong-Kong, Singapore eller Bangkok kan klare den sag.

Generelt er det dog meget let at få lov at opholde sig på Filippinerne som udlænding, men rettigheder er til gengæld en by i Rusland.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.02.2015 16:52:24

Det er ikke nok, at DK tillader dobbelt statsborgerskab, det andet land skal også tillade det, og det gør Filippinerne så vidt jeg kan se kun for tidligere statsborgere, som har opnået et andet statsborgerskab, men gerne have det filippinske også, eller dem som fødes med to.

Ifølge reglerne her skal man frasige sig sit eksisterende statsborgerskab for at få det filippinske:
http://www.immigration.gov.ph/index.php ... itizenship
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.02.2015 07:23:05

Og det er så nok årsagen til, at man ikke rigtig møder nogen naturaliserede vesterlændinge i landet. Ikke 10 vilde heste kunne da få mig til at bytte mit danske statsborgerskab ud med et filippinsk, så længe landet stadig er så fattigt og tilbagestående, som det er.

Selv hvis man bor der fast, er det da godt nok rart at have den nødbremse at trække i, at man enhver tid kan bruge sine sidste penge på en flybillet og rejse tilbage til Danmark, hvor der eksisterer et socialt sikkerhedsnet.

Det har mange gennem tiden fået brug for, f.eks. når deres virksomhed ikke lige gik så godt, som de havde håbet.

Besvar