Hvilket pas ved indrejse i Schengen

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
soreng

Hvilket pas ved indrejse i Schengen

Indlæg af soreng » 15.11.2011 09:50:41

Min meget gravide kone (i resten af teksten bare kaldt "den tykke") :lol: og jeg sad og snakkede om at hun efter hun har født inden for et par uger, gerne vil tage hjem til Brasilien engang til foråret, for selvfølglig at vise den nye lillepige frem (den endnu ufødte baby kalder vi bare for lillepigen i resten af teksten) :-), og så er det snart længe siden at hun har været i Brasilien og hun savner sin familie...Altsammen ikke noget problem.

Så kom den tykke og mig til at snakke om, at Lillepigen skal indrejse Brasilien på hendes brasilianske pas, jvf den brasilianske ambasade, der siger at brasilianske statsborgere skal indrejse på deres brasilianske pas.
Men hvad så når lillepigen og den tykke skal tilbage og ind i schengen igen. Skal lillepigen så bruge hendes brasilianske pas (som jo ikke har noget visum eller lign., da hun ikke behøver det som dansk statsborger) eller hendes danske pas, og kan det komme til at give nogle problemer med stempler osv? Og med hvilket pas skal lillepigen udrejse Danmark og Brasilien?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvilket pas ved indrejse i Schengen

Indlæg af mh1 » 15.11.2011 10:36:29

Du/I ved med sikkerhed, at lillepigen får ret til dobbelt statsborgerskab ved fødslen? Og dermed til brasiliansk pas, såvel som dansk?

Det giver i reglen betydeligt bøvl, hvis man bruger to forskellige pas på samme rejse, så jeg ville i jeres sted afklare med den brasilianske ambassade, eller lade som om lillepigen udelukkende er dansk statsborger, og derfor bruge hendes danske pas både ved ud- og indrejse af/i DK og ved ind-/udrejse i/af Brasilien.

Men jeg vil lige forhøre mig hos min finske fætters brasilianskfødte, i Sverige bosiddende hustru, hvorledes det forholder sig med deres børn, som muligvis har 3 statsborgerskaber, hvordan de har gjort, da de besøgte Brasilien :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 15.11.2011 10:49:45

Ja vi ved med sikkerhed at lillepigen vil få dobbelt statsborgerskab ved fødslen, og ja jeg/vi tænkte sku' nok at det ville kunne give bøvl med hensyn til rejser til og fra Brasilien. :?

Men hvis du har en fætter der har noget at samme problemstilling som du kan spørge så til jeg da sætte meget pris på det. :-)

soreng

Indlæg af soreng » 15.11.2011 15:44:31

Jeg har været rundt og kigge, og det virker til at dette er fremgangsmåden.

Vi forestiller os den klassiske rejse Danmark/Brasilien, med mellemlanding i Amsterdam

Ved check in i danmark vises lillepigens brasilianske pas, da det er det pas som hun skal rejse ind i Brasilien med, men ved paskontrol senere vises lillepigens danske pas, da man skal benytte det danske pas ved ud og indrejse af Danmark.

Ved gatechecks i DK og Amsterdam benyttes det Brasilianske pas.
Ved ankomst til Brasilien benyttes det brailianske pas til at opnå adgang til Brasilien.

Ved afgang fra Brasilien benyttes det danske pas ved check in, og det Brasilianske pas benyttes ved paskontrol.
Ved gatecheck i Brasilien benyttes det danske pas.
Ved andkomst til Amsterdam benyttes det danske pas for at opnå adgang til Schengen, og det danske pas anvendes ved gatecheck.

Slutteligt anvendes det danske pas hvis man af en eller anden grund bliver afkrævet et pas i lufthavnen i Danmark.

På den måde opnår man at man udrejser og indrejser Danmark/Schengen på ens danske nationalpas, og indrejser og udrejser Brasilien på ens brasilianske nationalpas, og der er ikke nogle problemer ved check in tjekket for om man må indrejse ens bestemmelsesdestination, og ens pas og boardingcard bliver korrekt matchet.

Det er ihvertifald hvad jeg syntes at jeg har kunne finde ud af. Men det bliver spændende at høre hvad din fætter og hans kone har af erfaringer mh. :-)

Men under alle omstændigheder skal man holde tungen lige i munden kan jeg godt se. :-D

MSH

Indlæg af MSH » 03.12.2011 12:51:23

I SKAL-SKAL bruge pigens brasilianske pas ved ind-og-udrejse af Brasilien. Det giver STORE problemer hvis I alligevel prøver at snige hende ind eller ud som dansker.

Ved indrejse i Schengen skal I til gengæld fremvise barnets DANSKE pas for at undgå spørgsmål omkring opholdstilladelse til barnet.

Har lige selv taget turen frem og tilbage med mit barn, der kun havde et brasiliansk pas, selvom hun jo også er dansk statsborger jvf. mit danske statsborgerskab.

Men jeg kan altså kun på det kraftigste fraråde, at I forsøger at skjule hendes brasilianske nationalitet overfor Policia Federal. Det bliver en hovedpine I ikke har lyst til, tro mig...

Boa Viagem!

St. Petersborg

Indlæg af St. Petersborg » 03.12.2011 13:39:18

soreng skrev:Men hvad så når lillepigen og den tykke skal tilbage og ind i schengen igen. Skal lillepigen så bruge hendes brasilianske pas (som jo ikke har noget visum eller lign., da hun ikke behøver det som dansk statsborger) eller hendes danske pas, og kan det komme til at give nogle problemer med stempler osv?
Og med hvilket pas skal lillepigen udrejse Danmark og Brasilien?
Hvis man absolut skal skifte identitet er det smartest at gøre det i ingenmandsland altså i selve flyet, komme ind som A og gå ud som B. Lad vær med at tro at du på en smart måde kan komme nemmere om ved tingene.
Husk på at der er intet forgjort i at have 2 pas, man skal bare huske at den identitet man benytter ved indrejse også er den man benytter under hele sit ophold og når man rejser ud.

I DK vil det sige at i benytter Dansk pas hele vejen og ved selve gaten, eller hvor det kan blive nødvendigt at bevise sin ret til at komme legalt ind i distinationslandet, der viser man så efterfølgende sit Brasiliansk pas. Ved ankomst til Brasilien benytter man så udelukkende Brasiliansk pas.
På hjemrejsen gør man ligedan bare med omvendt rækkefølge af pas.

Men det giver ofte problemer med de kære identiteter hvis de ikke er skrevet 100% på samme måde i de identitets papirere man nu har, flyselskaberne begynder så med sangen om at de kan afvise en og meget andet brok. Årsagen til dette skyldes at man jo ikke kan købe en flybillet med 2 identiteter på.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.12.2011 15:42:49

Jeg har desværre ingen respons fået fra mine slægtninge, men når MSH lige har været turen igennem, så ville jeg da lytte til de erfaringer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar