Krav til svensk adresse ved ansøgning om opholdstilladelse

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JulieIM

Krav til svensk adresse ved ansøgning om opholdstilladelse

Indlæg af JulieIM » 07.01.2012 13:27:49

Så kommer der lige endnu et spørgsmål fra mig :)

Jeg er lidt i tvivl om kravet til min svenske bolig, hvis min kæreste skal søge om opholdstilladelse i Sverige.

Jeg er studerende i Danmark, så jeg har ikke mulighed for at søge studiebolig i Sverige, da de ikke tager nogen ind, der ikke studerer på en svensk skole.
Men jeg har fået flere tilbud om at fremleje studieboliger i disse studenthuse som boligselskaberne ejer, hvor den svenske studerende står som lejer af lejligheden, mens jeg fremlejer den via privat kontrakt, der ikke går igennem boligselskabet.

Men det er vel egentlig ikke helt lovligt af den svenske studerende at udleje til mig uden om boligselskabet?

Derfor vil jeg gerne vide, om det kan blive et problem for min kærestes ansøgningsprocess? Jeg vil jo have adressen på stedet.

Ville I gå uden om disse kontrakter eller ikke være bange for det? Jeg gør jo sådan set intet galt andet end at jeg ved, at udlejeren ikke fremlejer til mig på lovlig vis.

Mvh. Julie

closed1

Re: Krav til svensk adresse ved ansøgning om opholdstilladel

Indlæg af closed1 » 07.01.2012 13:31:15

Det er en rigtig dårlig ide at leje den bolig . og det giver også problemer hvis i vil flytte tilbage til dk . find en bolig på førstehånds leje .

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.01.2012 13:35:03

Du bør sørge for at skaffe dig en lovlig fremleje. Dvs., hvor den, du lejer fra, har tilladelse fra boligselskabet til at fremleje boligen. Og det bør du have på skrift.

Man kan sagtens fremleje et såkaldt studentrum. hvis den studerende, som har kontrakten, fx skal på et udvekslingsophold, men I bør altså sørge for at have det på skrift fra boligselskabet, at fremlejen er godkendt af boligselskabet.

Derudover bør du være opmærksom på, at hvis planen er at vende retur til DK og gøre brug af EU-retten, så skal I sørge for at samle dokumentation for et reelt og faktisk ophold i Sverige.

JulieIM

Indlæg af JulieIM » 07.01.2012 13:55:29

Tak for hurtigt svar.

Planen var at blive i Sverige. Så jeg vil bo i studieboligen, mens min kæreste er i Tyrkiet og venter på svar på hans ansøgning. Samtidig vil jeg så lede efter noget mere permanent, vi begge kan bo i, når han kommer til Sverige og som ikke er en studiebolig.

Så løsningen med studieboligen var bare for, at jeg hurtigst muligt kunne få en adresse i Sverige og flytte derover, så vi kan få gang i ansøgningen.

Men hvis I ikke mener, det er smart at gøre det på den måde, må jeg nok hellere finde en anden løsning :(

Hvordan ser det så ud, hvis jeg lejer et værelse privat? Det er vel ok?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.01.2012 17:53:57

Som skaanebo skriver, skal du bare sørge for, at fremlejen er lovlig dvs. godkendt af boligselskabet. Så burde der ikke være nogen problemer i det beskrevne. Sverige har ikke noget "boligkrav" ved FS andet end for indvandrere, der ikke er borgere i et EU-land. Så det burde ikke have nogen betydning, at du bor i en bolig, hvor din mand slet ikke har mulighed for at tage ophold.

Som i Danmark før år 2000 vil man sige, at det er jeres eget problem, hvor I vil bo, når din mand har fået opholdstilladelse. Lige som det jo også er det for svenske statsborgere, der bor i Sverige eller danske statsborgere, der bor i Danmark. De svenske myndigheder vil derfor slet ikke undersøge dine boligforhold, andet end hvis der er mistanke om, at du har proformaadresse.

Besvar