Flytte til Sverige med Exchange program for 6 måneder med varigt opholdskort

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Asca2017

Flytte til Sverige med Exchange program for 6 måneder med varigt opholdskort

Indlæg af Asca2017 » 06.11.2017 06:42:38

Hej, Jeg vil gerne høre om mine muligheder som tyrkisk statsborger og kandidat studerende at blive boende i Sverige(Malmø) for 2-3 år.
- Det skal lige tilføjes at jeg har opholdstilladelse som er inddraget efter jv.før. 9 og 26. Jeg skal så søge ind igen i sommers da jeg har været under uddannelse siden jeg kom til DK og har ikke haft arbejde som kan sidestilles som beskæftigelse under de regler for permanent, det var så korte historie af hvorfor jeg stadig har et varigt opholdskort. :)

Jeg vil gerne flytte til Sverige for jeg har mødt den dejligste mand der men han er illegal da han er asylansøger og processen har jeg hørt række ud til 2 år inden han kan få svar i sin sag. Derfor vil gerne flytte derned og bo sammen med ham indtil vi beslutter at gifte os, da jeg har en søn fra mit tidligere ægteskab som er 8 år og min kæreste har en pige på 6 år som bor i hjemlandet med farmor.

Så mine spørgsmål går ud på:
1. Jeg vil ikke forlade Danmark helt men jeg ved at efter 1 års ophold i udlandet mister jeg min ret i Dk, derfor;
KAN jeg beholde to adresser både i Dk og SE mens jeg studerer og beholde mit dansk CPR og få svensk CPR samtidig?
2. Jeg har ikke tænkt mig at stoppe med at studere. Jeg skal skrive en PhD, lige efter speciale forsvar, og researchet vil foregå i disse lande.
Så her er spørgsmålet i følge dette;
KAN jeg pendler på den måde og vise mig i to lande med to adresse og pendler som " forsker" og så hvilke regler gælder det så for mig?

Eller skal jeg give det hele op og flytter til Sverige helt og få svensk statsborgerskab og kom tilbage til Danmark som EU borger?
Senest rettet af Asca2017 20.01.2018 07:41:07, rettet i alt 1 gang.

Asca2017

Re: Flytte til Sverige med Exchange program for 6 måneder med varigt opholdskort

Indlæg af Asca2017 » 06.11.2017 06:43:50

Vh.
En håbefulde læser

Ps: på forhånd tak for den tid du bruger at læse og svare mig.

skaanebo

Re: Flytte til Sverige med Exchange program for 6 måneder med varigt opholdskort

Indlæg af skaanebo » 06.11.2017 07:53:59

1. Nej, du kan kun være folkeregistreret et sted. Sverige og DK udveksler oplysninger i folkeregistret med hinanden. Og for at få et svensk personnr., skal du have til hensigt at blive boende i mindst 12 måneder. Så det dur ikke. Hvis du flytter til Sverige for at studere, tæller den tid, du har studeret i Sverige, heller ikke med i kravet om 5 års ophold for at få svensk statsborgerskab. Hvor langt er du fra at kunne blive dansk statsborger?

Asca2017

Indlæg af Asca2017 » 06.11.2017 09:52:05

Jeg mangler kun den beskæftigelskravet for at få permanent opholdstilladelse. Så kan jeg sagtens søge for statsborgerskab i DK. Men da jeg prioriterer uddannelse lige nu kan desværre ikke have et fuldtidsjob som loven nævner.

Jeg har boet i Danmark i 10 år nu altså. Mit første 4 år gik med sprog, kurser og barsel og ja ægteskab. Jeg ved at jeg har ret til at bo i udlandet som udveksling studerende op til 1 år mens jeg har folkeregistret her i landet. Det bliver altid dyrt men jeg lever bare med konsekvenserne af mit valg.

Jeg er bare træt af at blive tilsidesat i systemet bare fordi jeg mangler beskæftigelseskravet. Og det er mest det der irriterer mig når det handler om noget som dette. Jeg har også ret til som alle andre at udfordre mig på samme niveau med alle andre og tage en udvekslingsrejse for mit studie.

Nu har jeg brugt til at klage mig selv til dit spørgsmål beklager for det.

Så jeg skal starte forfra hvis jeg vil noget af at gøre med at flytte til Sverige og søger ny opholdstilladelse der eller?
Jeg ved også hvis min Research bliver godkendt/anerkendt af universitet at jeg bliver nødt til at pendle mellem nævnte lande, men der bliver ikke anderledes end det jeg har nu. Midlertidig opholdstilladelse hvilket giver mig ikke ret til at indgå et ægteskab med en anden udlænding :/ :(

Jeg åbner et nyt tråd hvis det er mere relevant for de andre område så som omhandlende under flytte til Sverige
Senest rettet af Asca2017 20.01.2018 07:43:50, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.11.2017 11:05:06

Du skal søge om opholds- og arbejdstilladelse i Sverige, hvis du ønsker at flytte dertil, og ja, du mister din hidtidige opholdstilladelse i DK, hvis du forlader DK i mere end 12 måneder. Så du begynder helt forfra. Og hvis formålet med dit ophold i Sverige er studier, så tæller den tid, hvor du studerer i Sverige, ikke med i de fem års ophold, der kræves for at få svensk statsborgerskab.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.11.2017 11:50:30

Jeg vil lige tilføje, at Sverige kræver, at du har permanent ophold i Sverige, førend din ægtefælle kan få opholdstilladelse i Sverige på baggrund af jeres forhold. Så jeg tvivler på, at Sverige vil være nogen løsning for jer. Det vil nok være bedre, at du bliver boende i Danmark og søger om dansk statsborgerskab, når du kan. Og så kan din ægtefælle jo bare afvente sin ansøgning om asyl i Sverige.
Senest rettet af skaanebo 06.11.2017 13:10:24, rettet i alt 1 gang.

Asca2017

Indlæg af Asca2017 » 06.11.2017 11:51:02

Tak for svaret.

Asca2017

Indlæg af Asca2017 » 20.01.2018 07:49:42

Hvad nu ? Han har fået afslag til sin ansøgning. Han skal appellere nu. Da det forhold han har været i tortur i det land han kommer fra tæller det så ikke som humanistiske årsager hvor der gives opholdstilladelse i Danmark af den grund. 1.Skal han søge så den der humanistisk ophold med beskyttelse i SE?
2.Kan jeg så giftes med ham hvis han flygte til Danmark og søger humanistisk beskyttelse selv om jeg ikke har permanent opholdstilladelse?
Mange tak for svaret
Vh

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.01.2018 08:20:08

Når din kæreste først har søgt asyl i Sverige, er der slet ingen muligheder for at få asyl i DK, heller ikke af humanitære årsager. Han kan kun få asyl i Sverige og ikke i noget andet europæisk land.

I kan gifte jer i Sverige.

Men du kan jo selv ikke flytte til Sverige uden videre, så I må fortsætte med at leve hver for sig i henholdsvis Sverige og DK.

Asca2017

Indlæg af Asca2017 » 23.01.2018 06:31:35

Tak for din tid og svar.
Et andet spørgsmål her, der var i et eller andet tråd jeg har læst at selv om man ikke har permanent opholdstilladelse kan man blive gift men det kræver at man har boet i Danmark 12 år, hvor står det jeg kan ikke finde den i hjemmesiden i nyiDK. Er det noget der står I udlændingeloven?
Vh

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.01.2018 09:19:24

Der kræves ikke permanent opholdstilladelse eller 12 års ophold i DK for at kunne gifte sig i DK. Udenlandske turister og alle andre, som opholder sig lovligt i DK, kan uden videre gifte sig. Bemærk at asylsøgere ikke regnes for at have lovligt ophold, førend asylansøgningen er bevilget, så vedkommende regnes som flygtning.

Så jeg tror, du blander tingene lidt sammen.

Jo, der er en undtagelsesregel, så også en asylansøger kan gifte sig i DK under helt exceptionelle omstændigheder. Men det er ikke relevant i jeres tilfælde, og ægteskab giver ikke opholdstilladelse.

Du kan som nævnt rejse til Sverige og gifte dig, og så kan du rejse hjem til DK igen og lade din ægtefælle blive i Sverige.

At komme til at bo sammen vil ikke være realistisk, medmindre a) din kæreste får bevilget asyl og opholdstilladelse i Sverige eller b) du bliver dansk statsborger.

Asca2017

Indlæg af Asca2017 » 23.01.2018 11:51:45

Okay. Det er nok det. Jeg blandede tingene så. Jeg har forstået sådan at jeg kan gifte mig hvor som helst. Men jeg kan ikke søge fs med personen så længe han ikke har lovligt ophold i det land han er i som illegal.
Tak for svaret igen.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.01.2018 12:27:27

Det er korrekt. Og eneste alternativ er, at du bliver dansker og derefter kan gøre brug af EU’s frie bevægelighed, for så er det irrelevant, at han ikke har opholdstilladelse i Sverige.

Besvar