Vielse i Indien - fordele/ulemper?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MariaSW

Vielse i Indien - fordele/ulemper?

Indlæg af MariaSW » 06.07.2012 13:13:09

Jeg håber, at der er nogen i dette forum, som kan berette om fordele/ulemper/besværligheder ved indgåelse af ægteskab i Indien.
Min indiske kæreste gennem fire år var sidste sommer på turistvisum her i Danmark, og det var vores plan, at vi ville have været viet her. Min kæreste havde imidlertid svært ved at fremskaffe en civilstandserklæring. Det var ikke besværligt at få en notar ved retten til at producere dokumentet, det var at få den stemplet med Apostille ved det indiske udenrigsministerium der var umuligt. Første gang han forsøgte "kom" de til at smide hans civilstandserklæring væk. Næste gang var han nødt til at give dem en del penge under bordet i sikkerhed for at dette ikke skulle ske igen, og de forsikrede ham om at han bare skulle rejse til Danmark, og at de nok skulle sende hans civilstandserklæring hertil. Som oftest i Indien har vi været ude for utroligt dårlig vejledning, for dokumentet kom aldrig og vi nåede ikke at blive gift mens han var her. Når vi ringede til udenrigsministeriet for at forhøre os omkring hans dokument, fik vi hele tiden at vide, at den snart ville komme. Det skal lige siges at min kæreste er indisk muslim fra Kashmir og hele sit liv har oplevet besværligheder og religionsdiskrimination i forbindelse med officielle dokumenter. Men på grund af denne besværlige oplevelse overvejer vi nu muligheden for at blive gift i Indien - for i det mindste vil det være let for mig at fremskaffe og få legaliseret de dokumenter, som jeg skal have med her fra Danmark.

Mine spørgsmål er derfor:
1. Er der andre der har erfaring med de indiske Registrars of Marriages og deres procedurer?
2. Hvordan får man legaliseret vores indiske vielsesattest sådan at den kan anerkendes efter dansk ret?
3. Er jeg dårligere stillet rent juridisk hvis ægteskabet indgåes i Indien?
4. Vil det have betydning for vores fremtidige familiesammenføring og især tilknytningskravet at vi ikke er blevet viet i Danmark? Tæller det i vurderingen af min kærestes ansøgning at vi er blevet i hans hjemland istedet?

Det hele synes så besværligt og uoverkommeligt, så jeg håber der er nogen som kunne bidrage med lidt positive og brugbare informationer.

soreng

Re: Vielse i Indien - fordele/ulemper?

Indlæg af soreng » 06.07.2012 13:55:15

Punkt 1 kan jeg ikke hjælpe med, men de 3 andre punkter er rimelig generelle. ;-)

2) Inden er et Apostilleland, og i skal derfor bare have deres udenrigsministerium til at Apostille-påtegne jeres ægteskabsattest, og så ellers også få den oversat til Engelsk.
3) Nej...et ægteskab er et ægteskab, og dine rettigheder og forpligtelser er præcis de samme om du er gift i Delhi, Düsseldorph eller Dalmose.
4) Nej. Som det før er blevet sagt herinde, så bør man gifte sig der hvor man gerne vil holde festen. ;-)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.07.2012 15:49:28

@ soreng, det lader til at det netop ikke er 'bare' at få en apostille på noget som helst, det er jo det, MariaSW skriver.

@ MariaSW, hvis din kæreste kan komme til DK igen på turistvisum, så ER der altså vielsesmyndigheder i DK, som accepterer en 'tro-og-love' underskrift fra den udenlandske part, når det har vist sig umuligt at få en civilstandsattest. Når I har kendt hinanden så længe som I har, så prøv da at spørge om det lader sig gøre.

Det ER lykkedes for en, der netop skulle giftes med en indisk kæreste:
viewtopic.php?f=5&t=9782&p=59050&hilit= ... ove#p59050
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.07.2012 18:36:39

En anden mulighed kan være at blive gift i Indien og så forsøge at få den danske kommune overtalt til at registrere ægteskabet, uanset at vielsesattesten mangler apostillestempel fra det indiske udenrigsministerium. Eller naturligvis håbe på, at 3. gang er lykkens gang...... :D

Majbritt

Indlæg af Majbritt » 07.07.2012 20:54:25

Hej MariaSW,

Min mand er inder og fik uden problemer sin civilstandsattest + apostille.

Vores erfaring er følgende:

I Goa, hvor min mand er fra, får han den bedste behandling af os to. Dvs. han tager slæbet der.

I Delhi derimod er jeg mere eksotisk og bliver behandlet noget bedre af myndighederne end han gør - så jeg klarede apostillen i Udenrigsministeriet. Vi fik den indenfor 5 timer uden gyldne sedler...

Jeg er helt sikker på, at det lykkes, hvis du tager dig af apostillen og lader din mand vente udenfor. Bare sørg for at blive i Delhi, så I får den med. Der er 17 steder det kan gå galt, hvis de skal til at sende.

Majbritt

K-india

Indlæg af K-india » 08.07.2012 09:53:51

Hejsa,

min kæreste er også fra Goa, Indien, og han havde rigtig svært ved, at få det lokale kontor til, at fremskaffe en civilstandsattest. Da han havde brugt flere uger på det, og nærmest grædefærdig ringede til mig, og forklarede, at de igen havde forsøgt, at fremskaffe det omvendte bevis, nemlig på, at han var gift...og de derefter havde grinet af ham, da de fandt det fjollet, at han ville have sådan en attest, når han nu ikke var gift, så tog jeg kontakt til min kommune igen. Hun ringede til den danske ambassade, og derefter et kontor i Goa. Efter at have talt med disse mennesker, fandt hun frem til, at det lidt var en dyne, at slå i. Hun valgte herefter, at give os lov til, at blive viet uden denne attest. Min kæreste skal blot medbringe kopi af: Visum, pas, residence certificate og fødselsattest. Herefter skal vi underskrive de almindelig dokumenter, som f.eks ægteskabserklæring - denne er på tro og love, og derfor under straffeansvar.

Nu venter vi blot på, at visum går igennem, og så er vi forhåbentlig Hr og Fru indenfor en måneds tid :D

Pøj pøj med det hele!

Besvar