SUK, HVOR ER DET INDVIKLET!

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Blichmann

SUK, HVOR ER DET INDVIKLET!

Indlæg af Blichmann » 09.06.2012 22:31:34

Hej,

Jeg skriver da jeg kraftigt overvejer at blive gift med min tanzanianske kæreste evt. næste år. Han har endnu ikke været i Danmark, men vil meget gerne hertil. Jeg har selvfølgelig læst og læst på ny i Danmark for at undersøge diverse regler både for almindeligt visum til DK, samt opholdstilladelse.
Jeg synes dog at jeg bliver mere forvirret end klog af disse informationer og regler. Alt dette sår jo tvivl, hvilket jeg ikke ønsker, da jeg elsker min kæreste meget højt og ønsker en fremtid med ham.

Er der nogen der kan give mig lidt råd og vejledning til, hvordan det evt. kan lykkes min kæreste og mig at blive bosiddende i DK en dag, og hvad vi evt skal være opmærksomme på?

På forhånd mange tak

solskinsglad

Re: SUK, HVOR ER DET INDVIKLET!

Indlæg af solskinsglad » 10.06.2012 06:23:05

Har du prøvet at vælge "rådgivning" øverst på denne side? Når du klikker på "Rådgivning" får du mulighed for at læse ÆUG's manualer til de mange trin, der er i vielse, visum, ophold osv.

Det er et kompliceret område, det er der ingen herinde, der vil benægte. Men når du har læst de forskellige vejledninger igennem, så vil du have et bedre overblik over de forskellige muligheder, og derudfra vil du kunne stille specifikke spørgsmål, hvis du stadig har tvivl.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.06.2012 10:13:47

Hvis et projekt virker uoverskueligt, er det ofte en ide at dele det op i mindre portioner, og så herefter løse et problem ad gangen.

Første delprojekt for jer kunne passende være at søge om visum, så han kan besøge dig her i Danmark, og så I dermed får en bedre chance for at vurdere, om I har en fælles fremtid her. Det kan jo f.eks. være, at han, når han kommer herop, finder ud af, at han ikke vil kunne trives her. Eller måske opdager du, at han er helt anderledes at være sammen med, når han kommer uden for sit naturlige miljø.

Omkring visumansøgninger er proceduren sådan set meget simpel, men for at hjælpe dig lidt på vej, får du hermed en kortfattet trin for trin procedure til at invitere en kæreste på besøg:

1) I skal have set hinanden inden for de sidste 12 måneder

2) Du udfylder den elektroniske invitationsblanket på Nyidanmark

3) Du udfylder som en hjælp en kopi af schengenansøgningsskemaet, som du også kan finde på Nyidanmark, og sender det til din kæreste sammen med en kopi af dine seneste 3 lønsedler (eller i mangel heraf anden relevant dokumentation for din økonomi) og dit pas, herunder især forsiden og de sider, hvor der er stempler fra det land, hvor du har mødt din kæreste

4) Inden din kæreste tager hen til ambassaden, har I begge to læst informationsmaterialet på deres hjemmeside, hvor proceduren for visumansøgninger er beskrevet og herunder, hvilke bilag de anbefaler, at han vedlægger

5) Din kæreste fremskaffer de af ambassaden krævede og anbefalede bilag f.eks. pasfotos og en erklæring fra hans arbejdsgiver samt ansættelseskontrakt, hvis han er i arbejde

6) I tegner en rejsesygeforsikring til din kæreste f.eks. via www.mnui.com eller efter ambassadens anvisninger, hvis de har en særlig liste over "godkendte" selskaber

7) På basis af den "kladde", som du har sendt, udfylder og underskriver din kæreste selv et schengenansøgningsskema og afleverer det sammen med diverse understøttende dokumentation på den nærmeste danske repræsentation

8.) Når ansøgningen er imødekommet, køber I en flybillet til ham f.eks. via www.momondo.com

Blichmann

Indlæg af Blichmann » 11.06.2012 18:06:53

Tak for det fine uddybede svar, kan godt se at det bare er dybt uoverskueligt lige gyldig hvordan man vender og drejer det.

Planen er dog ikke at han skal herop og bo, vi skal bo i Tanzania. Jeg ønsker blot at blive viet i DK, så i reglen er det et visum vi snakker om i første omgang.

Jeg ville derfor høre om konkrete råd til, hvad han evt. skal huske at medbringe for at kunne blive viet med mig her i DK under et visum ophold.

Derudover er jeg da selvfølgelig også bare nysgerrig på at høre gode som dårlige historier/erfaringer fra andre, der er blevet viet med evt. en afrikansk mand. Det er jo et stort spring at tage, så andres erfaringer er meget velkomne :)

TAK!

Blichmann

Indlæg af Blichmann » 11.06.2012 18:08:43

Det med at blive bosiddende er en nysgerrighed på proceduren i tilfælde af at det skulle blive aktuelt ude i fremtiden, men først og fremmest er der tale om at finde ud af at blive viet heroppe :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.06.2012 14:58:52

Blichmann skrev:Jeg ville derfor høre om konkrete råd til, hvad han evt. skal huske at medbringe for at kunne blive viet med mig her i DK under et visum ophold.
Sit pas og dokumentation for, at han ikke er gift i forvejen.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 13.06.2012 08:02:44

Hejsa

Dette er fundet på den danske ambassades i Bangkoks hjemmeside

I henhold til oplysninger fra Bryllupskontoret på Københavns Rådhus (Københavns Magistrat, 1. afd.) kræves følgende dokumenter forevist i forbindelse med udlændinges indgåelse af ægteskab i København:
1.Original fødselsattest og gyldigt pas.
2.Evt. dokumentation for navneændring, hvis relevant.
3.Evt. skilsmisseattest eller dødsattest, hvis det er relevant.

http://thailand.um.dk/da/rejse-og-ophol ... i-danmark/

Men nu er det ikke fra Bangkok din kæreste kommer fra, så jeg vil anbefalde at skrive til din kommune og spørg til procedure

soreng

Indlæg af soreng » 13.06.2012 08:21:51

H_Larsen skrev: Men nu er det ikke fra Bangkok din kæreste kommer fra, så jeg vil anbefalde at skrive til din kommune og spørg til procedure
Københavns kommune er ret ligeglade med hvorfra i Thailand han kommer fra. Kravene for dokumentation er det samme, når københavns kommune skal vurdere om 2 personer lovligt kan blive gift i danmark, om personen så bor i Bangkok eller i Krabi. :wink:

Den danske Ambassade ligger bare "tilfældigvis" i Bangkok (ikke så tilfældigt dog...Ambassader har det med at ligge enten i, eller i umiddelbar nærhed, af hovedstaden).

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 13.06.2012 08:24:52

Undskyld

Jeg skulle ikke have skrevet Bangkok men Thailand

Blichmann kæreste kommer fra Tanzania, derfor ved jeg ikke om man kan bruge vejledningen fra den danske ambassades i Bangkok

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.06.2012 08:33:46

Kravene til dokumentation i forbindelse med vielse i DK er ikke forskellige afhængigt af, hvilket land man kommer fra. Dog kan kommuner overtales til at nøjes med en 'tro-og-love-erklæring', hvis udlændingen er fra et land, der ikke udsteder civilstandsattester.
mh
Rådgiver for ÆUG

hsw

Indlæg af hsw » 14.06.2012 08:13:30

Normalt skulle et pas være nok, men.
Sørg altid for at have alle nødvendige informationer, såsom pas og fødselsattest og en eller anden form for bevis på at din kommende ægtefælle ikke er gift eller er skilt og at dokumenterne er mindst oversat til engelsk og højest er 3 måneder gamle.
Da mit ægteskab blev godkendt havde jeg heldigvis alle dokumenter om fødsels, bopæl, erklæring om hun ikke havde været gift før, samt kopi af hendes identitetskort og pas på engelsk, samt alle mine personlige dokumenter med, ellers var ægteskabet ikke blevet godkendt og det var i Københavns kommune (emsig mistroisk embedsmand der troede at min kone skulle herop på et tidspunkt og ”arbejde på gaden”, jeg fik dog en undskyldning senere hen).
Jeg ved ikke om der er nogen embedsmænd der er for overivrige og kontrollerende end andre, men det betaler sig at have alle nødvendige papirer med, så i ikke skal skaffe dokumentation fra et andet land, ofte dokumenter der skal afhentes personligt og ikke gælder hvis de er overført elektronisk og via mail..
Du/i kan lige så godt lære det fra starten, vær beredt på alt, hav altid den nødvendige dokumentation og mere til, da, i sikkert også vil prøve at blive familiesammenført enten her eller i Tanzania.
En af mine gamle venner skulle giftes på filippinerne, brylluppet var arrangeret og betalt og de indledende øvelser med den katolske kirke og myndighederne var i gang, var der en eller anden emsig embedsmand dernede der fandt ud af at der ikke var en bopælsattest fra den danske stat, brylluppet blev aflyst fordi man ikke kunne få udsted dokumentet på anden vis end ved personligt at dokumentere hvem du var ved personligt fremmøde.
Det kan godt være i kan blive gift, men husk at tænke flere skridt frem og hav alle nødvendige dokumenter og mere til, man ved aldrig hvad der bliver bedt om af dokumentation, så hold alt samlet i sær i fremtiden og stakken af ”nødvendige” dokumenter og papirer vil vokse.
Når, i vil bo i Tanzania og ægteskabet skal anerkendes der, vær da forberedt på alt og om hvilke dokumenter i skal bruge for at bo, arbejde osv. dernede, jeg ved at eksempelvis i Thailand skal du have både dine danske papirer og økonomi i orden på både dansk og engelsk, ellers er der ingen kære mor og hjælp, så er det bare hjem og få dokumentationen i orden.
Ved visa ansøgning for ham er det åbenbart forskelligt fra land til land og ambassade til ambassade om hvordan man udfylder visumansøgningen, jeg har herunder i et nyt indlæg kopieret en hjemmelavet manual til min kone da vi skulle søge om visa, den kan bruges som udgangspunkt og der skulle være alle nødvendige informationer til visumansøgningen, den skulle være til at hitte rede i.
God fornøjelse

hsw

Indlæg af hsw » 14.06.2012 08:30:41

1. Surname/Last name. Only last name
2. Surname at birth/Birth name and all former last names, no first name at all
3. First name. Only first name
4. Date of birth. Remember like this DATE; MONTH AND YEAR like this 20.11.1975
5. Place of birth. Name of city and hospital
6. Land of birth. Write as in your passport
7. Nationality. Same as in your passport
8. Sex. Female
9. Marital status. Married, unmarried be exact of tittle
10. Don’t need to fill in any, if applicant don’t has kids
11. National identity number. Your identity number at your citizen card
12. Type of travel document. Ordinary passport
13. Number of travel document. Number in passport
14. Date of issue. The date/day the passport was made
15. Valid until. The last day you can use passport
16. Issued by. Who made the passport, which government office made the passport, write as in your passport
17. Applicant’s home address and e-mail address. Be accurate and specific and make no mistakes about address
18. Residence in a country other than the country of current nationality. NO
19. Current occupation. Documentations from your employer is needed
20. Employer address and …….. Be accurate and fill in all information which is needed and get the documentation from your employer
21. Main purpose of journey. Visiting family or friends
22. Member state of destination. Denmark
23. Member state of first entry. Denmark
24. Number of entries requested. Single entry
25. Duration of the intended stay or transit. Be exact and count the numbers of days all included, even departure is 00.05 it is one day
26. Schengen visas issued during the past three years. No
27. Fingerprints collected previously for the purpose of applying for a Schengen visa. No
28. Entry permit, for the final country of destination. Wait until you bought your ticket
29. Intended date of arrival in the Schengen area. Be exact even the entry is 23.55 pm/info will be on the ticket
30. Intended date of departure from the Schengen area. Be exact even is 00.05/info will be on the ticket
31. Surname and first name of the inviting person in the member state. Surname Mr. X First name X
Address and e-mail address of inviting person.
Write in Danish letters with ÆØÅ
Make sure you write the correct e-mail address and phone number for all further communication
Kurtolsen@olsenkurt.dk
0045-XXXXXXXX

32. Don’t need to fill in any
33. Cost of travelling and living during the applicant’s stay is covered.
By a sponsor
Referred to in field 31

Means of support.
Cash
All expenses covered during the stay
Pre-paid transport

34. Personal data of the family member who is an EU Citizen.
Surname. Olsen
First name. Kurt
Date of birth. Day, month and year – 01.01.1975
Nationality. Danish

Number of travel document or ID card.
Passport number. The Danish resident’s passport number
ID- number. The Danish resident’s CPR. 01011975-0099

35. Family relationship with an EU citizen. Spouse
36. Place and date. Write date and place in applicant’s country the day before you apply for visa
37. Signature. Write your name / sign

Bring 3 photos as them you use for passport and all other personal documents, passport, birth certificate and so on, and then photo of all your entries in applicant’s country from your passport, salary documentation the past 3 months, copies of photos and some of your private letters and pictures and a script from your phone company so they know how and how often you communicate.
If you want to stay in Denmark in the future and apply for visa again, be sure you collect all they will ask for of documentation.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2012 09:10:12

Meget fint input, som næsten kunne fortjene at blive postet som et selvstændigt indlæg, så vi kan gøre det til en bekendtgørelse og dermed sikre, at det bliver stående øverst i forum, så mange kan få glæde af det. En enkelt kommentar har jeg dog: Rubrik 28 er kun til dem, der rejser transit via Schengen dvs. f.eks. fra Johannesburg (Sydafrika) til London (UK) via Frankfurt (Tyskland). Hvis slutdestinationen for rejsen er Schengen, skal man derfor ikke udfylde 28 med blot skrive N/A (not available) eller -

hsw

Indlæg af hsw » 14.06.2012 10:01:49

Du er velkommen til at rette og bruge indlæg som byder, bare det kan bruges af andre er du meget velkommen. :D

Blichmann

Indlæg af Blichmann » 14.06.2012 21:33:28

Tusind tak for de rigtig fine svar.

Jeg tænker det må være nemmest at ringe til kommunen (KBH kommune) og få nogle konkrete svar, og ellers, som du skriver, bare få papirer på nærmest ALT inden han kommer på et evt. visumbesøg!

Besvar