Hjælp til FS efter EU

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mini

Hjælp til FS efter EU

Indlæg af mini » 08.06.2012 11:00:37

Hej

Det ses i forum at mange har oplevet besværligt til en heldækkende sygeforsikring fra Skatteverket (personnummer) og Migrationsverket (opholdskort).

Migrationsverket accepterer imidlertid EU sygesikringskortet på 3 mdr., som udstedes i Danmark, hvilket Skatteverket ikke gør. Behandlingstid for opholdskort kan tage op til 6 mdr.

Jeg arbejder fuldtid i Kbh. og har købt en Bostadrätt i Malmø og bor her ca. en måned. Jeg har plan at invitere min kone og mit barn på turistvisum på 90 dage i Sverige og derefter lave FS efter EU i både Sverige og Danmark, da vi min familie bor i Malmø. Jeg vil bo i Malmø mindst 6 mdr. inden jeg laver FS efter EU tilbage DK. Jeg samler nu alle dokumenter bl.a. regninger, boner osv.

1. Har man mulighed for at lave FS efter EU tilbage DK, da ægtefællen bor under FS behandling i Sverige og ikke har opholdskort og personnummer i Sverige?

2. Hvis ja, hvordan dokumenterer min ægtefælle og mit barn for Udlændingeservice, at de bor sammen med mig i Malmø, da de ikke har opholdskort og personnummer, og derfor kan ikke tilmelde dem i sprogskolen eller vuggestuen i Sverige? Eller kun flybilletter, evt. kvitteringer fra Skatteverket og Migrationsverket, når man søger personnummer og opholdskort.

3. Hvor lang behandlingstid normalt for FS efter EU tilbage DK?

Mange tak på forhånd
MVH

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til FS efter EU

Indlæg af mh1 » 08.06.2012 11:17:02

Din ægtefælle + barn søger om opholdskort i Sverige og beder ved ansøgningen om at få en kvittering. Den tjener som bevis overfor de danske myndigheder, hvis de ikke når at få opholdskortet inden I søger til DK.

Når du/I har boet tilstrækkeligt længe i Sverige til at du mener at kunne overbevise det danske US om at du har haft et reelt ophold, så søger I om dansk opholdskort. Det kan gøres, før I flytter og når I får forhåndsgodkendelsen (selve kortet får din ægtefælle + barn først efter at være flyttet til DK) kan I flytte til DK.

Sagsbehandlingstiden varierer meget, og afhænger bl.a. af om du arbejder som grænsegænger, er studerende, eller arbejder i Sverige. Det sidste giver som hovedregel den hurtigste sagsbehandling.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: Hjælp til FS efter EU

Indlæg af fundiver199 » 10.06.2012 10:41:41

1) Ja. De svenske myndigheders anerkendelse af, at I bor i Sverige, spiller alligevel kun en helt underordnet rolle for de danske myndigheder, som foretager deres helt egen og meget grundige vurdering af det spørgsmål.

2) Kvittering for ansøgt opholdskort burde være rigeligt dokumentation for, at din kone har boet sammen med dig. Det er ikke det spørgsmål, som Udlændingestyrelsen går meget op i. Fokus ligger i stedet på, om du er flyttet faktisk og reelt til Sverige, dvs. på dine forhold.

3) Servicemålet er 3 måneder regnet fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst. Pt. venter mange imidlertid væsentligt længere, ofte 6 måneder eller mere, men nogle er også heldige, at deres sag behandles på 14 dage. Og det er givetvis normalt de mest veloplyste og "klare" sager, der behandles hurtigst.

Besvar