skal tilbage

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

irakisk pige

skal tilbage

Indlæg af irakisk pige » 23.05.2012 19:54:38

Hej alle sammen.

Jeg er en pige på 29 år gammel
Bor i DK 16 år
Har dansk pas
Bor i en lejlighed på 50 kvm
Har 50 000 kr klar
Har ikke modtaget kontant hjælp

Er under uddannelse som hedder social og sundheds assistent. Jeg får elevløn på ca. 12 000 udbetalt

Min kæreste er 30 år gammel
Bor i Iraq ( Kurdiske område )
Irakisk Pas
Intet Uddannelse men har butik der nede

Vi skal giftes til sommer i Irak.
Jeg vil gerne vide hvad jeg skal have med mig fra DK til irak... (dokumentationer) ??
Når jeg bliver gift der ned, skal jeg så gå med vores ægteskab attest til dansk ambesade der ? elelr hvad ?

skal min kæreste udfylde hans ansøning ??

Jeg håber i guider mig igennem før jeg tager afsted.. punkt til punkt... så jeg kan gå efter punkterne og gør det som i siger.

TAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAK

AliBaba

Re: skal tilbage

Indlæg af AliBaba » 23.05.2012 20:10:43

hvis du er både dansk og irakist statsborger så gælder din irakiske papier, for i den der står om du er gift eller ej.

irakisk pige

Indlæg af irakisk pige » 23.05.2012 20:31:51

Hej Ali BaBa
Nej jeg har ikke Irakisk Pas... Kun DANSK

er der ikke nogen der kunne fortælle mig punkt til punkt hvordan jeg skal gør?
Jeg har kigget på vejledning men sysnes det er svært... har det meget nemmere med en skriver til mig punkt til punkt hvad og hvordan jeg skal gøre...

TAK

AliBaba

Indlæg af AliBaba » 23.05.2012 20:47:22

fundiver199 skal nok fortælle dig punkt til punkt om hvordan du skal gør det. :D

soreng

Indlæg af soreng » 23.05.2012 23:07:46

Har din kæreste været i Danmark og besøge dig, eller planlægger i at han kommer det, inden at i bliver gift?

For hvis han aldrig har været i Danmark når i søger familiesammenføring, så får i nok et problem med at leve op til tilknytningskravet som reglerne er i øjeblikket. Du kan læse mere om tilknytningskravet her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... gskrav.htm

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.05.2012 08:11:13

Du skal gå til borgerservice og få en international ægteskabsattest - du kan få den på engelsk, og den dokumenterer at du ikke er gift, og i øvrigt er myndig og må gifte dig.

Samtidig spørger du dem om, hvad du skal gøre for at de vil registrere en vielsesattest fra Irak. I heldigste fald vil de registrere den, hvis blot den er oversat til engelsk. I værste fald vil de have den legaliseret. Bed dem om at skrive, hvad de forlanger, og sætte en underskrift på, hvis der skulle blive diskussion senere.

Du sender din ægteskabsattest til udenrigsministeriet og får den legaliseret (læs: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalisering/) Derefter bør du også få den legaliseret på den irakiske ambassade (Den Irakiske Ambassade / Embassy of Republic of Iraq. Ambassade, Konsulat. Ehlersvej 9, Hellerup 2900, Danmark)

Så får du den oversat til irakisk (kan gøres i Irak), og foruden den viser du dit pas, når I skal vies. Sandsynligvis skal du have en lægeattest også, men den kan du nok bedst, hurtigst og billigst få i Irak. Du må spørge din forlovede om dette.

Når du er blevet gift, får I vielsesattesten oversat til engelsk, hvis borgerservice har sagt at det er nok. Ellers får du den både oversat til engelsk og legaliseret i Irak, både hos en irakisk myndighed og formodentlig også på den danske ambassade eller konsulatet i Erbil (http://irak.um.dk/en/about-us/contact/). Ring til den danske ambassade og hør, om de yder den service.

Når I er blevet gift, kan din mand søge om visum til at besøge dig i DK.

I kan blive nødt til at bruge Sveriges-løsningen, for at få familiesammenføring, men den tid, den sorg. Forbered dig ved at læse vejledningen, du finder her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... mmenforing
mh
Rådgiver for ÆUG

irakisk pige

Indlæg af irakisk pige » 24.05.2012 21:50:48

Nej min forlovet har ikke besøgt DK… men var i nabo land som asyl ansøgere… han skal snart skrive under og tage hjem… hvilket vi håber på at de ikke tager langtid med at sende ham hjem til Kurdistan…
Men jeg har besøgt ham..
Tager ned til borgerservice og ber dem om international ægteskabsattest (på engelsk)
Spøge dem om hvad jeg u skal gøre for at de vil registrere en vielsesattesten fra Irak… men hvad mener du med at have den legaliseret ? ordet legaliseret ????
Du skriver at jeg skal sende min ægteskabsattest til udenrigsministeriet og får den legaliseret? jeg forstår ikke helt… mener du efter jeg bliver gift, papir på at jeg er gift skal sendes til udenrigsministeriet i Irak få at skrive under på den eller hvad ?

skal jeg sende min ægteskabsattest som jeg får fra borgeservice til udenrigsministeriet i DK for at de skal skrive under på den eller det er nok med borgerservices underskrift ?

lægeattest ?? i irak ? hmm mener du man skal tager blodprøver der ned ??

SKAL min forlovet efter vi bliver gift kom på besøg en gang til DK ?? eller kan man være heldig at han kan få opholdstilladelse uden at kom på besøg… kender nemlig nogen som ikke behøvede søge visum..

skal jeg have ansøgningen som jeg skal sende til udlandsstyrelsen efter vi bliver gift , med til Irak så min forlovet kan skrive hans del og underskrive det eller hvad ????

Jeg glemte at sige.. jeg er kurder fra IRAN… Min forlovet er kurdere fra IRAK… så jeg har ikke den mulighed at rejse tilbage til IRAN, i den kurdiske område, da vi er forfulgt….

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 06:15:49

Legalisering er en proces, som man skal igennem for, at dokumenter fra et land kan anerkendes som gyldige i et andet land, hvad enten det så er en civilstandsattest, en vielsesattest, et uddannelsesbevis eller alt muligt andet. Processen er et resultat af en international aftale og består af følgende trin:

1) Om nødvendigt oversættes dokumentet til et sprog, der forstår i det land, hvor det ønskes anerkendt.

2) Udenrigsministeriet i det land, hvor dokumentet er udstedt, verificerer, at den person, der har skrevet under på dokumentet, er ansat hos den relevante myndighed og har ret til at skrive under på dokumenter af den pågældende type. Hvis dokumentet er oversat, verificeres desuden korrektheden af oversættelsen.

3) Ambassaden for det land, hvor dokumentet ønskes anerkendt, bekræfter ægtheden af udenrigsministeriets verificering.

En del lande har indgået en aftale kaldet Apostillen, som forenkler overstående proces, og Danmark har desuden vedtaget, at man ikke kræver legalisering af papirer fra en nærmere angivet række lande herunder især europæiske lande, andre vestlige lande som f.eks. USA og desuden Tyrkiet.

Men hvis et af de to lande ikke er et apostilleland, og hvis dokumentet er udstedt af et land, som ikke er på den danske "fritagelsesliste", så er ovenstående den procedure, der skal anvendes, og som vil virke i alle lande og for alle typer af dokumenter.

Det er nødvendigt for at opfylde tilknytningskravet, at den, der søger om familiesammenføring, har besøgt Danmark mindst en gang, før der søges. Så den korrekte procedure for trådstarteren og hendes udkårne vil være at blive gift og få ægteskabet registreret i Danmark, hvorefter hendes ægtefælle skal starte med at søge om et visum til Danmark. Og under dette besøg kan parret så søge om familiesammenføring. Der er ingen krav til varigheden af besøget, så i princippet kan der søges om familiesammenføring dagen efter, at han er kommet hertil.

Didiania

Indlæg af Didiania » 25.05.2012 06:53:14

Hopper lige ind med spørgsmål ang. Apostillen, da jeg sikkert skal giftes i USA. Skal jeg så have den der Apostille på vielsesattesten for at den kan blive godkendt i DK? Er ved at finde ud af om der kræves dåbsattest der hvor vi skal giftes, hvis det bliver ja, skal den så også have apostille på +oversættes til engelsk? Og hvordan får man så sådan en apostille?

sorry hvis dette skulle have været under vielse i stedet for

irakisk pige

Indlæg af irakisk pige » 25.05.2012 08:44:13

ok tak. men jeg forstår ikke hvorfor mange herfra søgte fs uden søge visum til manden :cry:

soreng

Indlæg af soreng » 25.05.2012 08:51:14

Så må du spørge dem du kender, der har fået fs uden at manden nogensinde har været i danmark, hvordan de gjorde. Og skriv da gerne deres svar herinde. Om ikke andet så for at få det forklaret. :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 10:31:44

@Didiania

Som jeg skrev, så er USA et af de lande, hvor Danmark har besluttet, at det ikke er nødvendigt at kræve legalisering og dermed heller ikke apostillepåtegning for at anerkende dokumenter. Så I behøver ikke foretage jer noget som helst for at få et amerikansk dokument anerkendt i Danmark.

@irakisk pige

Hvis den, der bor i Danmark, har boet her i mindst 26 år eller har været dansk statsborger i mindst 26 år, skal man ikke opfylde tilknytningskravet. Det er årsagen til, at "mange" kan søge om (og få bevilget) familiesammenføring, selvom ansøgeren aldrig tidligere har været i Danmark.

Da du efter det oplyste kun har boet i Danmark i 16 år, hvilket er mindre end 26 år, skal I opfylde tilknytningskravet, og derfor er det nødvendigt, at din ægtefælle kommer hertil på visum, før I kan søge om familiesammenføring.

Men det er for mig at se heller ikke noget stort problem. De fleste foretrækker faktisk at gøre det på den måde, da de så hurtigere kan være sammen. Alternativet er jo, at din ægtefælle skal søge om opholdstilladelse fra sit hjemland, og en sådan ansøgning tager normalt meget længere tid at behandle end en visumansøgning. Så de fleste vælger alligevel at søge om visum og så aflevere ansøgningen om familiesammenføring i Danmark.

irakisk pige

Indlæg af irakisk pige » 25.05.2012 10:46:55

jeg har spurgte dem. de har også boet i DK 16 år som mig kom til DK samme dag , måned og samme år. de er fra det samme sted og er også kvote flygtning som mig.
mennnnn de har stadig fremmed pas. de har ikke søgte dansk pas endnu.. så de har den fremmed pas... hvilket jeg tror er at pga den fremmed pas har udlandsstyrelsen valgte at ikke gå efter visum besøget... ved ikke men kun måske...

jeg har dansk pas. har lige nu snakket med udlandsstyrellsen, de siger at fordi jeg har dansk pas så er jeg dansker og kan bo sætte mig i alle lande... også kurdistan :( shit...

soreng

Indlæg af soreng » 25.05.2012 10:59:20

Ja det forklarer det jo så. Men nu er det jo bare et enkelt besøg som din mand skal have, så i det i gør er at i bilver gift, du tager hjem, og din mand søger om et turistvisum for at besøge sin kone (dig). Mens han så er her på turist visum, så søger i om fs, og i kan få lov til at vente på at jeres sag bliver behandlet sammen, da din mand jo vil kunne blive med dig i danmark og afvente sagsbehandlingen.

irakisk pige

Indlæg af irakisk pige » 25.05.2012 12:06:19

har også lige nu snakket med borgerservice spurgte dem om hvad jeg skal gøre for at de vil registere en vielsesattest fra IRAK?...

Han sagde der er stempler og underskrifter fra irakiske borgerservice og dansk ambassade og irakisk udenrigsminister så vil det være fint...også skal den være på engelsk...
jeg bad ham om at skrive, hvad han forlanger og sætte en underskrift på hvis der skulle blive diskussion senere... DET VIL HAN IKKE SIGER HAN ....

Besvar