hej alle sammen. jeg vil starte med og sige mange tak til alle jer ansatte og som privat personer som mig selv. jeg har for ganske kort tid siden haft den fornøjelse og snakke med en fra æug jeg takker for hans tid og hjælp... jeg skrev --Spørgsmål--
> Dine spørgsmål til rådgivningen er: jeg er i gang med og
> flytte til sverige pga udlændingeloven. hun er russisk fra
> moskva og jeg selv er dansk. jeg har været i sverige og prøvet
> og samle inforimation om hvor ledes det gøres. men jeg er ikke
> blevet meget kloger desvære. jeg vil også høre om det er
> nemmer i malmø eller gøteborg om reglerne er de samme i hele
> sverige. og jeg syntes det er lidt svært og finde et sted og bo
> i sverige om der er nogen der kan hjælpe mig med dette. jeg skal
> også spørge om hvor ledes det forholder sig med min pension i
> sverige om de trækker fra den jeg ved de gør i dk hvis vi
> bliver gift og hvor ledes med bolig sikringen i sverige kan man
> få denne fra dk. det jeg mener er hvis de trækker pga vi bliver
> gift og olga får arbejde så bliver min intægt ikke særlig
> stor. og dette kan måske blive et problem for os. mvh David.
dette fik jeg svar på. men så læser jeg dette og fatter 0. 1) Søge FS efter Sveriges nationale regler, hvilket skal gøres fra hjemlandet.
Hvis man gerne vil bo "permanent" i Sverige, og den danske statsborger gerne vil arbejde eller studere i Danmark, skal man vælge løsning 1). Dette er sådan set bare den "gammeldags" måde at søge om FS på. Og selvom det tager længere tid, har det også mange fordele, som langt hen ad vejen kan siges at opveje dette:
a) Man behøver ikke være gift.
b) Ægtefællen/samleveren kan få permanent opholdstilladelse efter 2 år.
c) Der stilles ingen form for forsørgelseskrav.
d) Ægtefællen/samleveren kan modtage svensk SU.
e) Alt er på plads, når ægtefællen/samleveren ankommer til Sverige. Der er ikke nogen usikker ventetid med "tomgang".
f) Ægtefællen/samlederen kan rejse til Sverige på en enkeltbillet og behøver ikke tegne rejseforsikring.
nu har jeg væreet på blocket.se og de fleste vil som regle kun leje et rum ud og general syntes jeg priserne er dyre i sverige på leje. så hvis der er nogen der kan hjælpe mig med og finde et billige sted og bo ville jeg blive meget glad. og fortælle mig om alt det jeg har gang i faktisk kan lade sig gøre og præsis hvad man gør for jeg møder mange mure og blinde ender og mærklige ord jeg intet forstår af. med og flytte til sverige og bo der og få min dejlige kone ind i sverige. og leve lykkeligt til vores dages ende. sådan håber vi alle det ender også mig... MVH DAVID.
hjælp søges ang sverige.
Re: hjælp søges ang sverige.
Hej David.
Hvilken type pension modtager du, og hvor meget får du udbetalt om måneden? Er det en pension, du kan tage med dig til Sverige?
Og hvor længe har du tænkt dig at blive boende i Sverige? Bare længe nok til at I kan flytte videre til Danmark og gøre brug af EU-regler? Eller har du tænkt dig, at I vil bo i Sverige i nogle år?
Og du taler om både Göteborg og Malmö, men er det hip som hap hvor i Sverige, I kommer til at bo? Vil I bo i byen eller ude på landet? Og betyder nærheden til Danmark noget?
Det kan være svært at hjælpe dig, når du ikke er mere konkret.
Hvilken type pension modtager du, og hvor meget får du udbetalt om måneden? Er det en pension, du kan tage med dig til Sverige?
Og hvor længe har du tænkt dig at blive boende i Sverige? Bare længe nok til at I kan flytte videre til Danmark og gøre brug af EU-regler? Eller har du tænkt dig, at I vil bo i Sverige i nogle år?
Og du taler om både Göteborg og Malmö, men er det hip som hap hvor i Sverige, I kommer til at bo? Vil I bo i byen eller ude på landet? Og betyder nærheden til Danmark noget?
Det kan være svært at hjælpe dig, når du ikke er mere konkret.
Hvis man vil bo nær Varberg ,så er der Grenå -Varberg færgen . I det område kan finde gode boliger til meget rimelige penge.
-
fundiver199
Som i Danmark er det dyrest at bo centralt i de større byer (f.eks. Malmø), og billigst at bo på landet langt fra offentlig transport. Men mindre provinsbyer som f.eks. Landskrona er også steder, hvor man ofte kan få regulære lejligheder gennem et boligselskab til en billig penge og med korte ventelister.
Blocket.se svarer til Den Blå Avis, så her finder man naturligvis kun det irregulære marked for fremleje mm. og ikke de regulære boligselskaber. De har til gengæld hjemmesider, hvor man kan skrive sig op. Helt på samme måde som i Danmark.
Så det er bare at sætte sig ned og kigge på et landkort, finde nogle byer, hvor du kunne tænke dig at bo, og så gå i gang med at søge på internettet efter boligselskaber f.eks. via http://www.google.se. Eller - hvis du er lidt mere gammeldags - måske få fat i en svensk telefonbog og ringe rundt til dem.
Et lille tip er, at lejebolig på svensk hedder "hyresrät", så man kan f.eks. søge på "(bynavn) hyresrätter"
Ved en hurtig google-søgning faldt jeg også over denne betalingshjemmeside, som måske kunne være et forsøg værd, hvis man synes, at det med boligsøgning i Sverige er svært:
http://www.lagenhet.se/
Jeg har ikke prøvet den, men med en udgift på en par hundrede svenske kroner er der jo grænser for, hvad man kan risikere at miste. Og det er da i hvert fald billigere end at betale 25.000 DKK til "Go to Sweden" for at få dem til at hjælpe sig med boligsøgningen, som nogle forumbrugere tidligere har gjort.
Blocket.se svarer til Den Blå Avis, så her finder man naturligvis kun det irregulære marked for fremleje mm. og ikke de regulære boligselskaber. De har til gengæld hjemmesider, hvor man kan skrive sig op. Helt på samme måde som i Danmark.
Så det er bare at sætte sig ned og kigge på et landkort, finde nogle byer, hvor du kunne tænke dig at bo, og så gå i gang med at søge på internettet efter boligselskaber f.eks. via http://www.google.se. Eller - hvis du er lidt mere gammeldags - måske få fat i en svensk telefonbog og ringe rundt til dem.
Et lille tip er, at lejebolig på svensk hedder "hyresrät", så man kan f.eks. søge på "(bynavn) hyresrätter"
Ved en hurtig google-søgning faldt jeg også over denne betalingshjemmeside, som måske kunne være et forsøg værd, hvis man synes, at det med boligsøgning i Sverige er svært:
http://www.lagenhet.se/
Jeg har ikke prøvet den, men med en udgift på en par hundrede svenske kroner er der jo grænser for, hvad man kan risikere at miste. Og det er da i hvert fald billigere end at betale 25.000 DKK til "Go to Sweden" for at få dem til at hjælpe sig med boligsøgningen, som nogle forumbrugere tidligere har gjort.
jeg siger mange tak for jeres hjælp. jeg skal over igen i morgen og få det helt på den sikre side. jeg skal nok vende tilbage med relevante informationer til folket. ps det er sku sørgligt at man skal så meget igennem. mvh David