Legalisering i Danmark af udemlandske dokumenter

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
henninggorm

Legalisering i Danmark af udemlandske dokumenter

Indlæg af henninggorm » 27.02.2012 06:47:44

Undertegnede, som er dansk statsborger, vil gerne giftes i Danmark med min thailandske forlovede.
Vi har læst en masse om, hvilke dokumenter og attester, der skal forelægges hos Borgerservice i Danmark. Også på nærværende board fremgår det gang på gang, at de udenlandske papirer skal legaliseres i hjemlandet og derefter påtegnes på den danske ambassade (evt. kun have en apostillepåtegning på den danske ambassade afhængigt af hvilket land).
Jeg har nu fundet ud af, at ovennævnte og i nogle tilfælde meget besværlige procedure, slet ikke er nødvendig, idet der er mulighed for at medbringe de udenlandske dokumenter til Danmark og sende dem til Tolkegruppen/Oversætter-gruppen til både oversættelse og legalisering. Her klarer man alt papirarbejdet mod betaling selvfølgelig, men det koster jo også at få det gjort i udenlandet - måske endog mere!
En god ven af mig, som blev gift her med sin udenlandske kæreste sidste år, brugte denne fremgangsmåden med held, og jeg har desuden ved henvendelse til ovenævnte Tolkegruppe fået bekræftet, at det kan lade sig gøre som beskrevet - i hvert fald for thailændere.

Med venlig hilsen
Henning Gorm Hansen

soreng

Re: Legalisering i Danmark af udemlandske dokumenter

Indlæg af soreng » 27.02.2012 09:21:18

Umiddelbart tænker jeg følgende:
Det som jeg tror at tolke/oversættergruppen kan gøre er at verificere oversættelsen. Det "eneste" der kræves for at kunne det er at man har status af statsautoriseret translatør. Men de har ikke myndighed til at legalisere originaldokumentet.

At legalisere originaldokumenter er noget som er forbeholdt den enkelte stat, så hvis man ikke har fået gjort det hjemmefra, er det som regel noget man kan få ordnet på ambasaden. Det legaliseret dokument kan man så få oversat af en statsautoriseret translatør.

At der så måske er nogle kommunekontorer der er villige til at se igennem nogle af disse ting, det har jo så været din kammerats held da han blev gift.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.02.2012 11:46:02

Soreng har fuldstændig ret.

En statsautoriseret translatør i DK vil som minumum tage ca. 21 kr./linje og altid mindst for en side = ca. 525 kr. Jeg tvivler ærlig talt på at priserne i andre lande er ligeså høje. Her i Tyrkiet er det i hvert fald billigere.

I mange lande er oversætterbureauer tilknyttet en notar, og et notarstempel kan sikkert godt forveksles med en legalisering. Notaren bekræfter dog blot, at oversætteren loyalt har oversat det dokument, som han/hun har fået til oversættelse.

@ henninggorm, hvis et land er apostilleland, så er det landet selv, der skal påsætte apostillen, hvorefter der IKKE kræves mere for at legalisere dokumentet.

Har man fået en apostille fra x-lands myndighed skal dokumentet ikke yderligere en tur på den danske ambassade i x-land.

Det er kun, hvis et land ikke er apostilleland, at dokumenter efter legalisering hos landets egne myndigheder også skal legaliseres af den danske ambassade.
mh
Rådgiver for ÆUG

TOSJA

Hjææælp...mistede dokumenter....hvad gør vi..?

Indlæg af TOSJA » 02.03.2012 13:43:06

Hvad gør vi..???

Min kæreste og jeg (som er dansk stataborger) som havde planlagt at blive gift her i DK i næste måned, - og dernæst flytte til Sverige, står nu i den fortvilvede og groteske situation, at min kæreste i lufthavnen, har mistet sin bagage i hvori bla. hans originale civilstands dokumenter også var, .. :(
( lang historie )

Min kæreste, som er fra Sri Lanka og srilankans statsborger,er nu i Danmark,men har derfor nu kun sit originale pas med sit Schengen visum i .
(i passet står han er ugift)
Hans visum udløber i begyndelsen af april.

1)Hvad stiller vi op..?? :|
2)Hvor går vi hen..???
3)Kan vi kontakte en ambasade..??
4) Kan vi / han kontakte Den Srilankanske Ambasade og få lavet en ny civilstandsattest samt få den verificeret /legaliseret osv...

Eller kan vi gifte os i et andet land (i eller udenfor EU ) ?? hvori der ikke kræves andet end hans pas med visum for at blive gift ..??

Jeg aner simpelthen ikke mine gode råd, - så derfor håber jeg meget I måske kan hjælpe med et svar.. Der er så vidt jeg er vidende - ikke en srilankansk ambasade i DK ..?

Håber meget der er nogle herinde som ved noget... :shock:

På forhånd tak for hjælpen.
:roll: Tosja.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.03.2012 17:23:09

Prøv først og fremmest på mandag at gå til vielseskontoret, og se om de er samarbejdsvillige nok til at acceptere passet som tilstrækkelig dokumentation. Særligt, hvis I har kendt hinanden længe, tror jeg der er mulighed for det.

Hvis bagagen blot enten er efterladt i hans afrejselufthavn (det sker jo), eller kommet forkert afsted, så kan den jo også dukke op, i bedste fald.

Ellers må I måske en tur til Stockholm: Sri Lankas ambassade
(Sri Lanka, Embassy of)
Postadresse:
Strandvägen 39
Box 24055
S-104 50 Stockholm, Sverige
E-post: slembassy@comhem.se
Hjemmeside: http://www.slembassy.se

Telefon: 004686636523
Telefontid: ma-fr 9-16.45

Telefax: 004686600089
mh
Rådgiver for ÆUG

TOSJA

Indlæg af TOSJA » 03.03.2012 22:05:50

mh skrev:Prøv først og fremmest på mandag at gå til vielseskontoret, og se om de er samarbejdsvillige nok til at acceptere passet som tilstrækkelig dokumentation. Særligt, hvis I har kendt hinanden længe, tror jeg der er mulighed for det.

Hvis bagagen blot enten er efterladt i hans afrejselufthavn (det sker jo), eller kommet forkert afsted, så kan den jo også dukke op, i bedste fald.

Ellers må I måske en tur til Stockholm: Sri Lankas ambassade
(Sri Lanka, Embassy of)
Postadresse:
Strandvägen 39
Box 24055
S-104 50 Stockholm, Sverige
E-post: slembassy@comhem.se
Hjemmeside: http://www.slembassy.se

Telefon: 004686636523
Telefontid: ma-fr 9-16.45

Telefax: 004686600089

.................................................................................................

Tusind tak for hurtigt svar herinde, I ved bare sååå meget ..:-)
Hvor skulle man ellers gå hen med alle sine spørgsmål.. :wink:
:D ..Jeg skal bare lige høre en sidste lille ting..hvis I ved dette også...;-)

Såfremt vielseskontoret ikke accepterer hans pas alene- som tilstrækkelig dokumentation,- kan de da på den Srilankanske Ambasade i Stockholm - lave en ny "legaliseret og verificeret engelsk civilstandsattest" - til min kæreste ..?? :P
Og hvordan foregår det..??
Er det set/ gjort før..?? :roll:

Venlige hilsner Tosja.

oOoOMartinOoOo

Indlæg af oOoOMartinOoOo » 17.01.2013 11:34:17

Min kæreste fra Ukraine får lavet hendes Non marrige certification osv og får 2 stempler på det i Kiev samt oversættelse. Ville det være Legaliseringen der forståes her, samt oversættelse selvfølgelig..?

Besvar