hvordan får min tyrkiske kæreste opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MbyMJM

hvordan får min tyrkiske kæreste opholdstilladelse

Indlæg af MbyMJM » 22.02.2012 18:29:12

Heej Alle .

Jeg har en kæreste fra Tyrkiet som bor hos mig i DK nu på visum (90 dage) .
Vi vil gerne have han kan bo hos mig i danmark ubegrænset , men da det er meget svært at få opholdstilladelse i danmark havde vi tænkt på at gøre det igennem sverige .
Og da vi har hørt den nemmeste måde er at vi bliver gift (som vi gerne vil) og at jeg flytter til Sverige og at vi så ansøger om opholdtillades der. Mit spørgsmål er så bare ; hvordan flytter jeg til sverige ? skal vi gifte os i danmark først eller sverige og hvis i sverige hvordan gør man så ? Eller kan jeg gøre det på en måde så jeg ikke behøver at flytte til sverige ?
Han skal hjem om en måneds tid så vi ville meget gerne ordne alle disse ting så han kan få opholdstilladelse inden han rejse så han bare skal købe en flybillet og tage til sverige når han skal herhen igen til sep. så vi ikke skal søge om visum igen .

Håber i vil svare hurtigts mulig , på forhånd mange tak . Michelle

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvordan får min tyrkiske kæreste opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 22.02.2012 20:04:14

Du skal begynde med at læse vejledningen her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
og se, om det er vejen for jer.

Der forventes jo nye regler for fs i maj, og derfor er det ikke sikkert, at I behøver at tage vejen omkring Sverige.
Du kan læse nogle af hovedpunkterne for ændringer her:
viewtopic.php?f=6&t=8815

For at kunne bruge EU-reglerne skal I ENTEN være gift ELLER kunne bevise, at I har boet sammen i ca. 18 mdr. For at blive fs efter danske regler gælder det samme.

Det er fuldstændig ligemeget, hvor I bliver gift, så mht. det skal I vælge ud fra, hvad I har mest lyst til. Der er generel vejledning her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /aegteskab
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: hvordan får min tyrkiske kæreste opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2012 21:35:30

Man kan ikke ud fra sparsomme oplysninger, du giver, sige noget om, hvad der vil være bedst for jer. Som mh skriver, må du starte med at læse ÆUG´s vejledninger og herunder måske især den, der hedder "familiesammenføring". Når du har læst den og har læst om, hvilke ændringer i de danske regler, der er på vej, så har du nok en god ide om, hvorvidt det er realistisk for jer at bruge de danske regler eller ej. Og når du ved det, så kan du træffe en kvalificeret beslutning om, hvorvidt du ønsker at flytte til Sverige.

De meget praktiske ting om, "hvad man gør", når man vil flytte til Sverige, har ÆUG desværre pt. ikke nogen vejledning om. Men du kan finde meget information, hvis du kigger ind i de tre fora, der hedder "ophold efter EU-regler", "familiesammenføring i andre lande" og "livet i Sverige/Tyskland". Forum har en søgefunktion, som kan bruges til at finde indlæg om de emner, du gerne vil vide noget om.

Og ellers er svaret jo, at hvis man gerne vil flytte et sted hen, uanset om det så er Sverige eller Bornholm, så er det første, man gør, at finde en bolig. Og hvis flytningen betyder, at man ikke kan fortsætte med det job eller det studie, man pt. er i gang med, så tager man stilling til, hvad man skal lave efter flytningen, og prøver f.eks. at finde et nyt job, før man flytter.

Det er altsammen ikke noget, man "bare lige gør", så derfor skal du også starte med at finde ud af, om det er jeres eneste mulighed for at komme til at leve sammen, eller om der er alternativer.

Besvar