Hej ALLE
Vi skal til at søge om forlængelse af min mands ophold den udløber 10/3-2012 hvornår skal vi egentlig så søge er det 30 dage før eller 60 dage før for jeg har læst lidt forskellige ting her og der...??
Hilsen Sdc
forlængelse af ophold
Re: forlængelse af ophold
fra 60 dage føt til den dato hvor kortet udløber. alt dette står på det brev i fik fra US dengang ham modtog sin FS.... I kan altså vente til aller sidste øjeblik med at forlænge den. Eller gøre det i god tid det vil sige tidligst 2 mdr før
Min ægtefælle skal søge om forlængelse af ophold for anden gang. Min dagpengesats har været meget lav pga. selvstændig virksomhed med lav resultat. Vi har levet med det lave sats i 5-6 mdr. og til sidst søgte jeg om supplerende kontanthjælp efter råd fra min A-kasse. Altså halv dagpenge halv kontanthjælp. Vi har et barn på knap et år. og alt andet er opfyldt. Hun er højuddannet fra hjemlandet og skal starte på Universitet til august og kan få SU.
Risikerer hun udvisning af danmark pga. det suplerende kontanthjælp, som jeg har modtaget ved siden af dagpenge

Risikerer hun udvisning af danmark pga. det suplerende kontanthjælp, som jeg har modtaget ved siden af dagpenge
-
fundiver199
I princippet ja, men vi har dog aldrig hørt om sådanne sager i forum i praksis. Så hvordan de præcis håndteres, er et noget ukendt emne for os. Der skal vel foretages en proportionalitetsvurdering i henhold til menneskerettighederne, ligesom der skal i udvisningssager. Og her kan man da betvivle, hvor ofte det vil være proportionalt at inddrage en opholdstilladelse efter 4 år i en sitaution som den, du beskriver. Så måske er det derfor, at vi aldrig hører om, at det sker.
Hvad jeg prøver at sige er, at man officielt har en "hovedregel" om, at din kones opholdstilladelse skal inddrages. Men i praksis kan man formentlig ikke gøre det, fordi man derved vil krænke jeres menneskerettigheder. Du må endelig skrive til ÆUG`s rådgivning, hvis I får afslag på forlængelse, da vi som sagt aldrig har set en sag af den type før. Og skulle det blive nødvendigt, vil vi derfor ekstremt gerne hjælpe jer med at formulere en klage over afslaget og evt. formidle kontakt til en advokat, som kan føre sagen for jer ved domstolene.
Hvis du ikke har det allerede, så bør du skynde dig at tegne en husstandsforsikring, før I søger om forlængelse. Så vil du nemlig formentlig have ret til dækning af dine eventuelle omkostninger til at føre en sag ved domstolene, såfremt dette bliver nødvendigt. Og det afgørende for, om forsikringen dækker eller ej, vil formentlig være, om den er tegnet, før I søger.
Hvad jeg prøver at sige er, at man officielt har en "hovedregel" om, at din kones opholdstilladelse skal inddrages. Men i praksis kan man formentlig ikke gøre det, fordi man derved vil krænke jeres menneskerettigheder. Du må endelig skrive til ÆUG`s rådgivning, hvis I får afslag på forlængelse, da vi som sagt aldrig har set en sag af den type før. Og skulle det blive nødvendigt, vil vi derfor ekstremt gerne hjælpe jer med at formulere en klage over afslaget og evt. formidle kontakt til en advokat, som kan føre sagen for jer ved domstolene.
Hvis du ikke har det allerede, så bør du skynde dig at tegne en husstandsforsikring, før I søger om forlængelse. Så vil du nemlig formentlig have ret til dækning af dine eventuelle omkostninger til at føre en sag ved domstolene, såfremt dette bliver nødvendigt. Og det afgørende for, om forsikringen dækker eller ej, vil formentlig være, om den er tegnet, før I søger.
Tusind tak for de trøstende ord.
Som det fremgår af US, bliver sagerne vurderet individulet. Så håber vi at uforskyldt ledighed samt den lave dagpengesats og det at min kone er nærmest blevet optaget på Universitet, er nogle formildende omstændigheder, selv om de siger vi fraviger ikke kravet om selvforsørgelse.
Som det fremgår af US, bliver sagerne vurderet individulet. Så håber vi at uforskyldt ledighed samt den lave dagpengesats og det at min kone er nærmest blevet optaget på Universitet, er nogle formildende omstændigheder, selv om de siger vi fraviger ikke kravet om selvforsørgelse.