Der har været en voksende mængde indlæg fra danske statsborgere bosat i Sverige, som har oplevet, at Skatteverket ikke overholder EU-reglerne, når de forlanger en sundhedsforsikring for tredjelandsægtefæller til danske statsborgere.
ÆUG har kontaktet den svenske afdeling af EU's problemløsningsorgan SOLVIT omkring dette. De har lovet os at se nærmere på problemet, men bad os om at få de berørte danskere til at udfylde en formel klage i deres database via deres klageformular på SOLVITs hjemmeside.
Hermed er denne opfordring viderebragt. Jo flere mennesker, der klager, jo hurtigere vil SOLVIT kunne løse situationen.
Linket til svenske SOLVIT er:
http://ec.europa.eu/solvit/site/index_sv.htm
MVH, ÆUG.
Klag til SOLVIT
-
fundiver199
Re: Klag til SOLVIT
Som dansk statsborger skal man starte en sag hos den danske afdeling af SOLVIT, der herefter sender sagen videre til SOLVIT i det EU-land, hvor den danske statsborger oplever problemer med den fri bevægelighed.
Det vil jeg nok advare i mod at man forsøger. Da jeg talte med Svensk SOLVIT bad de mig specifikt om at de berørte danskere klagede via dem. Herudover har jeg personligt oplevet hvor totalt ligegyldige den danske afdeling opfører sig overfor danskere, der klager til dem.fundiver199 skrev:Som dansk statsborger skal man starte en sag hos den danske afdeling af SOLVIT, der herefter sender sagen videre til SOLVIT i det EU-land, hvor den danske statsborger oplever problemer med den fri bevægelighed.
Tillad mig at citere dansk SOLVIT fra deres svar på den henvendelse om Skatteverkets manglende overholdelse af EU-reglerne, som jeg også sendte til svenske SOLVIT:
"Dear client,
You have inserted a text in the SOLVIT-database, but not indicated a problem according to the SOLVIT-networks competence. SOLVIT handles problems with a cross-border element that are due to bad application of EU law by public authorities within the EU member states. If you need our assistance, you need to clearly describe in Danish and English a current problem involving a cross-border element, as experienced by one person, with a public authority within a EU member state. Support the problem with some attached documents and describe what you actions you have undertaken - have you for example complained over the decision?
Med venlig hilsen/Best regards,
(Navn på dansk SOLVIT-medarbejder)"
Den danske afdeling af SOLVIT mener altså, i modsætning til den svenske, at det ikke er et 'grænseoverskridende problem' at tredjelandsægtefæller til danske unionsborgere bosat i Sverige ulovligt afkræves sundhedsforsikring af de svenske myndigheder...
Jeg tror inkompetencen skinner tilstrækkeligt i gennem uden at jeg behøver at pinde det mere ud, ikke sandt?
MVH,
MSH.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Hmm, det svar fra danske Solvit ligner for mine øjne et standard-svar mere end et svar på det faktisk stillede spørgsmål.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser