Hejsa.
Jeg er blevet anbefalet dette forum af en bekendt, da min kæreste er fra >Jordan og vi påtænker at gifte os.
Jeg har læst mig frem til, at en borger fra Jordan hører til •Immigrationslandegruppen og kan derfor "nemt" få visum til Danmark, hvis vi er gift.
Så er det jeg tænker, hvor skal vi gifte os? Skal jeg rejse til Jordan og blive gift der, eller skal vi gøre det i et andet land.
Og i hvilken rækkefølge er det bedst at gøre de formelle ting...PUhhh, det er lidt svært det her..dog fornemmer jeg at vores situation er lidt bedre end de flestes...jeg har to børn fra tidligere forhold, med fælles forældremyndighed, hvilket (førhen i hvert fald) var et godt kort at have på hånden, når man forsøger at få en udenlandsk ægtefælle til landet.
Vi kan desværre ikke starte med at søge kæreste visum, da vi ikke kan dokumentere vores forhold.
Jeg håber på at nogle kan hjælpe med nogle svar og evt. nogle gode råd.
Har også hørt, at ægteskab f.eks. kan indgå på Cypern og disse godkendes i Dk.
Hvordan foregår det?
Hilsen Susanne
Ægteskab-visum-familiesammenføring
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Ægteskab-visum-familiesammenføring
Det er fuldstændig ligemeget, hvor i verden I bliver viet, hvis blot 2 grundregler er overholdt:
1) I skal begge fysisk være til stede ved vielsen;
2) Vielsen skal være lovlig og gyldig efter loven på vielsesstedet.
En lovformelig vielse i Jordan vil være gyldig, forudsat at din forlovede ikke er gift i forvejen (Jordan tillader flerkoneri), og din forlovede vil kunne finde ud af, hvilken dokumentation, du skal medbringe. Du skal efterfølgende have skriftlig dokumentation for vielsen, og hvis denne dokumentation ikke (også) er på engelsk, skal den oversættes. Under alle omstændigheder skal den legaliseres i Jordan.
En vielse på Cypern vil ligeledes være gyldig. Der er sandsynligvis forskellige krav for at blive viet på Cypern og på Nord-Cypern. Din forlovede kan næppe få visum til Cypern uden videre, for så kunne han jo lige så godt få det til DK eller et andet EU-land, men da han kan rejse visumfrit til Tyrkiet, kan han formodentlig også gøre det til Nord-Cypern (formodentlig siger jeg, fordi Jordan ikke er på listen over sikkert visumfrie lande). Du kan et. finde en billig charter til Cypern, og så derfra tage en bus til Nord-Cypern.
Du skal under alle omstændigheder undersøge, præcis hvilken dokumentation, du skal medbringe, og hvilke andre krav der er (lægeerklæring mv.), og regne med at bruge 2-3 uger på projektet, da ansøgning om vielse skal indgives personligt på stedet, og der altid skal påregnes ventetid på selve vielsen.
1) I skal begge fysisk være til stede ved vielsen;
2) Vielsen skal være lovlig og gyldig efter loven på vielsesstedet.
En lovformelig vielse i Jordan vil være gyldig, forudsat at din forlovede ikke er gift i forvejen (Jordan tillader flerkoneri), og din forlovede vil kunne finde ud af, hvilken dokumentation, du skal medbringe. Du skal efterfølgende have skriftlig dokumentation for vielsen, og hvis denne dokumentation ikke (også) er på engelsk, skal den oversættes. Under alle omstændigheder skal den legaliseres i Jordan.
En vielse på Cypern vil ligeledes være gyldig. Der er sandsynligvis forskellige krav for at blive viet på Cypern og på Nord-Cypern. Din forlovede kan næppe få visum til Cypern uden videre, for så kunne han jo lige så godt få det til DK eller et andet EU-land, men da han kan rejse visumfrit til Tyrkiet, kan han formodentlig også gøre det til Nord-Cypern (formodentlig siger jeg, fordi Jordan ikke er på listen over sikkert visumfrie lande). Du kan et. finde en billig charter til Cypern, og så derfra tage en bus til Nord-Cypern.
Du skal under alle omstændigheder undersøge, præcis hvilken dokumentation, du skal medbringe, og hvilke andre krav der er (lægeerklæring mv.), og regne med at bruge 2-3 uger på projektet, da ansøgning om vielse skal indgives personligt på stedet, og der altid skal påregnes ventetid på selve vielsen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG