ang. startshjælp

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
selina

ang. startshjælp

Indlæg af selina » 27.11.2011 14:35:35

jeg har hört at starthjälpen afskaffes januar 2012. kan det passe??
da jeg og min svenske mand skal flytte tilbage til dk, og da vi er på socialbidrag i se altså ingen indkomst vi har prövede at finde job men uden held. og vi har 2 börn.
jeg fik at vide at vi kan söge startshjälp når vi flytter til dk, og nu höre jeg at startshjälpen afskaffes???
betyder det at vi kan ikke få hjälp fra kommunen eller
kan vi söge kontanthjälp????
på forhånd tak

fundiver199

Re: ang. startshjælp

Indlæg af fundiver199 » 27.11.2011 17:11:06

Ja starthjælpen forsvinder pr. 1. januar 2012. Og det betyder, at alle, som er berettiget til sociale ydelser i Danmark, fremover får kontanthjælp. Som dansk statsborger kan du altid bo i Danmark og modtage kontanthjælp, og hvis du er gift med en svensk statsborger, så vil det samme formentlig gælde for ham. Sådan har jeg i hvert fald forstået den måde, som Danmark administrerer den nordiske aftale om fri bevægelighed.

Så objektivt set må man sige, at det formentlig vil være en kæmpestor økonomiske fordel for jer at flytte til Danmark efter 1. januar 2012. Den danske sats for kontanthjælp for et gift par med børn ligger således milevidt over den svenske. Så det ville jeg da bestemt benytte mig af, hvis jeg var i jeres situation.

Besvar