Hvor lang tid skal vi have vaeret gift?
Hvor lang tid skal vi have vaeret gift?
Hej
Jeg er dansk (25 aar) og min kaereste er chilensk (31 aar) . Min kaereste har opholdstilladelse i spanien hvor han har boet i 5 aar og jeg er studerende i Zaragoza hvor vi bor og er registreret sammen.
Vi er ved at forberede at blive gift, da jeg skal goere mit studie faerdig i DK og derfor vil til dk sammen til februar ( efter EU-reglerne. Jeg ved, at vi skal have boet sammen i min 8-10 uger paa "lovlig vis" og alt det der, men;
¿Hvor lang tid skal vi have vaeret gift inden vi kan soege tilbage?
¿Er der en minimums tidsbegraensning for det???
¿Er det korrekt, at man kan blive gift hvor man vil, i hvert fald i EU som EU borger, uden at skulle have permanent adresse i den kommune/by?
¿Kan vi evt "noejes med" registreret parforhold, eller vil det goere hele processen nemmere hvis vi er gift naar vi skal soege tilbage til DK?
Haaber I kan hjaelpe os med svar.
Venlig hilsen
L&R
Jeg er dansk (25 aar) og min kaereste er chilensk (31 aar) . Min kaereste har opholdstilladelse i spanien hvor han har boet i 5 aar og jeg er studerende i Zaragoza hvor vi bor og er registreret sammen.
Vi er ved at forberede at blive gift, da jeg skal goere mit studie faerdig i DK og derfor vil til dk sammen til februar ( efter EU-reglerne. Jeg ved, at vi skal have boet sammen i min 8-10 uger paa "lovlig vis" og alt det der, men;
¿Hvor lang tid skal vi have vaeret gift inden vi kan soege tilbage?
¿Er der en minimums tidsbegraensning for det???
¿Er det korrekt, at man kan blive gift hvor man vil, i hvert fald i EU som EU borger, uden at skulle have permanent adresse i den kommune/by?
¿Kan vi evt "noejes med" registreret parforhold, eller vil det goere hele processen nemmere hvis vi er gift naar vi skal soege tilbage til DK?
Haaber I kan hjaelpe os med svar.
Venlig hilsen
L&R
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hvor lang tid skal vi have vaeret gift?
1) Man kan søge fs, så snart blækket på vielsesattesten er tørt. Man skal dog dels have en adresse i det land, man vil fs i, dels være sikker på at man opfylder kravene. De 8-10 uger er minimumstiden for, hvor lang tid man skal have arbejdet min. 10-12 t ugentligt, for at kunne anses for vandrende arbejdstager.
2) Ja. Læs fx her: http://www.skive.dk/borgerservice+selvb ... +i+danmark
3) Registreret partnerskab er KUN noget, man kan indgå, hvis man er et homoseksuelt par.
2) Ja. Læs fx her: http://www.skive.dk/borgerservice+selvb ... +i+danmark
3) Registreret partnerskab er KUN noget, man kan indgå, hvis man er et homoseksuelt par.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for dit hurtige svar...
Jeg skal dog lige vaere sikker paa at jeg foestaar rigtigt!
Vi skal have en fast adresse med begge vores navne paa lejekontrakten i det EU land hvor vi bor sammen, men ikke i det land hvor vi soeger familiesammenfoering i, altsaa DK??!
Jeg skal dog lige vaere sikker paa at jeg foestaar rigtigt!
Vi skal have en fast adresse med begge vores navne paa lejekontrakten i det EU land hvor vi bor sammen, men ikke i det land hvor vi soeger familiesammenfoering i, altsaa DK??!
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
1) Ja.
2) Så snart I er blevet gift, kan I søge om dansk opholdskort til din mand. Hvis I bliver gift nu her snart, kan I endda være så heldige at det bliver forhåndsgodkendt inden februar, altså inden du overhovedet ved, hvor i DK I skal bo.
2) Så snart I er blevet gift, kan I søge om dansk opholdskort til din mand. Hvis I bliver gift nu her snart, kan I endda være så heldige at det bliver forhåndsgodkendt inden februar, altså inden du overhovedet ved, hvor i DK I skal bo.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
I søger ikke om familiesammenføring. I udnytter jeres ret til at bo sammen i først Spanien og herefter Danmark efter de regler, som er fastlagt i EU´s opholdsdirektiv. De krav, som I skal opfylde i Spanien, er beskrevet under "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land". De krav, som I skal opfylde, hvis I flytter tilbage til Danmark (det EU-land, hvor du selv er statsborger), er beskrevet under "jeg vil.... flytte tilbage til Danmark".
Det første kalder man også for den "primære fri bevægelighed" og det er selvfølgelig den, som reglerne først og fremmest er skabt for at sikre. Det andet kalder man for den "sekundære fri bevægelighed" og den er alene baseret på kendelser fra EU-domstolen hvis hovedindhold er, at hvis man ikke ved returnering til sit eget land kan være sikker på at blive behandlet mindst lige så godt, som da man flyttede ud, så ville man måske helt afholde sig fra at benytte sig af den (primære) fri bevægelighed.
Når man udnytter sekundær fri bevægelighed, altså flytter tilbage til sit eget land, er en af betingelserne for at tage sin familie med sig efter EU-reglerne, at man har haft et "faktisk og reelt samliv" som familie i det andet EU-land. Så ja derfor skal I være folkeregistreret på den samme adresse i Spanien.
Og når man er gift, så er det vel også meget naturligt, at begge parters navne står på lejekontrakten. Nogen egentlig krav herom kan Danmark dog ikke stille, da I også på anden måde kan dokumentere, at I har boet sammen i Spanien som gift par. F.eks. ved at din mand har spanske legitimationspapirer, opholdskort eller lignende, hvoraf hans spanske adresse fremgår.
Der er ikke nogen egentlig minimumsgrænse for, hvor længe jeres ”faktiske og reelle samliv” i Spanien skal have varet, før retten til sekundær bevægelighed træder i kraft. Men det er da nok en meget god ide at lade det vare mere end 2 dage efter brylluppet, før I flytter videre til Danmark. Det tager nok også lidt tid at få registreret et ægteskab mm. Din mand kan jo også efter brylluppet søge om et spansk opholdskort for der-med at lette opgaven ved at dokumentere over de danske myndigheder, at han har boet i Spanien som medfølgende familie til dig og ikke kun ”på egen hånd”.
Det første kalder man også for den "primære fri bevægelighed" og det er selvfølgelig den, som reglerne først og fremmest er skabt for at sikre. Det andet kalder man for den "sekundære fri bevægelighed" og den er alene baseret på kendelser fra EU-domstolen hvis hovedindhold er, at hvis man ikke ved returnering til sit eget land kan være sikker på at blive behandlet mindst lige så godt, som da man flyttede ud, så ville man måske helt afholde sig fra at benytte sig af den (primære) fri bevægelighed.
Når man udnytter sekundær fri bevægelighed, altså flytter tilbage til sit eget land, er en af betingelserne for at tage sin familie med sig efter EU-reglerne, at man har haft et "faktisk og reelt samliv" som familie i det andet EU-land. Så ja derfor skal I være folkeregistreret på den samme adresse i Spanien.
Og når man er gift, så er det vel også meget naturligt, at begge parters navne står på lejekontrakten. Nogen egentlig krav herom kan Danmark dog ikke stille, da I også på anden måde kan dokumentere, at I har boet sammen i Spanien som gift par. F.eks. ved at din mand har spanske legitimationspapirer, opholdskort eller lignende, hvoraf hans spanske adresse fremgår.
Der er ikke nogen egentlig minimumsgrænse for, hvor længe jeres ”faktiske og reelle samliv” i Spanien skal have varet, før retten til sekundær bevægelighed træder i kraft. Men det er da nok en meget god ide at lade det vare mere end 2 dage efter brylluppet, før I flytter videre til Danmark. Det tager nok også lidt tid at få registreret et ægteskab mm. Din mand kan jo også efter brylluppet søge om et spansk opholdskort for der-med at lette opgaven ved at dokumentere over de danske myndigheder, at han har boet i Spanien som medfølgende familie til dig og ikke kun ”på egen hånd”.
Min kones navn var ikke på lejekontrakten, men hun fik uden problemer dansk opholdskort efter 4 måneder i Sverige. Naturligvis vedlagde vi istedet anden dokumentation for at vi havde et samliv. Så det er ikke afgørende hvis navn(e) der står på kontrakten. Det er derimod afgørende at man dokumenterer at man har haft et samliv i det andet EU-land, og det kan f.eks. gøres ved at ens ægtefælle har fået opholdskort for netop at kunne have samliv. Samtidig hjælper det sikkert også hvis ægtefællen har personnummer, går til keramik, sprogundervisning, abonnerer på en avis, eller andre ting hvor man får en kvittering med sit navn og adresse på.
-
Nordstjernen
- Geografisk sted: Sverige
Hvad jeg har undersøgt, gælder det for alle iberoamerikanere (og dermed også chilenere), at de efter 2 års lovligt ophold i Spanien kan søge om spansk statsborgerskab, hvis de har midler til at forsørge sig selv. Både Chile og Spanien har også mulighed for dobbelt statsborgerskab.
Det kunne I jo også overveje, for så kan din kæreste jo selv tage arbejde/studie med til DK på egen hånd. Bare et forslag.
Edit:
Et par links: http://www.euskosare.org/euskal_herria/ ... _espaniola
http://www.netcom.es/mcastillo/manual.html
Det kunne I jo også overveje, for så kan din kæreste jo selv tage arbejde/studie med til DK på egen hånd. Bare et forslag.
Edit:
Et par links: http://www.euskosare.org/euskal_herria/ ... _espaniola
http://www.netcom.es/mcastillo/manual.html
-
fundiver199
Ja det var da en god ide. Så kan det jo aldrig gå værre for ham, end at han bliver nødt til at rejse tilbage til Spanien og ikke hele vejen til Chile. Især hvis han efter de 5 år føler sig noget tilknyttet til Spanien, så giver det ham da en ekstra tryghed og nogle ekstra muligheder.
Og mulighederne for at blive i Danmark, hvis I hurtigt går fra hinanden, vil også være meget bedre, hvis han selv er unionsborger.
Og mulighederne for at blive i Danmark, hvis I hurtigt går fra hinanden, vil også være meget bedre, hvis han selv er unionsborger.