Familiesammenføring/opholdstilladelse til amerikansk hustru

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Larsbachs

Familiesammenføring/opholdstilladelse til amerikansk hustru

Indlæg af Larsbachs » 10.10.2011 20:36:50

Jeg har læst op og ned om familiesammenføringsregler, opholdstilladelse og visum uden at være blevet meget klogere. Så nu vil jeg høre om I kan hjælpe med at kaste lys over vores situation.

Om mig: Jeg er 31 år, har boet to år i udlandet, har en kandidatgrad, er dansk statsborger, arbejder nu i Danmark, kan forsøge min kommende hustru, kan stille bankgaranti.

Om hende: Hun er 26 år, har været amerikansk statsborger i 14 år og var før da kinesisk statsborger, har en bachelorgrad, tre års erhvervserfaring, taler engelsk, kinesisk og japansk, har familie i USA, Kina og Hong Kong, har aldrig før været i Danmark.

Om os: Vi har kendt hinanden i knap to år, har boet sammen i Hong Kong, har boet adskilt i et par uger (vores nuværende situation: Mig i Danmark og hende i Hong Kong).

Hvad vi ønsker: Hun kommer til Danmark om cirka to måneder på et turistvisum og så agter vi at blive gift i Danmark. Dernæst ønsker hun at finde et arbejde i Danmark, så vi kan slå os ned og skabe en fremtid sammen. Vi vil være meget kede af at søge familiesammenføring fra andre steder end i Danmark på grund af mit arbejde. Hvis familiesammenføring ikke er muligt, er vi også åbne for andre muligheder, der kan give hende mere end et 90 dages ophold og på længere sigt føre til familiesammenføring.

Mine spørgsmål med henblik på at blive familiesammenført:
1. Er det korrekt at hendes amerikanske statsborgerskab fritager hende fra indvandreprøven? (jævnfør: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... gsproeven/)

2. Kan det forventes at vores tilknytningskrav er størst til Danmark (jeg har boet her i 29 år og hendes tilknytningskrav er splittet mellem USA, Kina og Hong Kong)

3. Hvis det lykkedes os at blive familiesammenført, kan hun så beholde sit amerikanske statsborgerskab?

4. På baggrund af de oplysninger jeg har givet, kan I da vurdere, om det vil volde os problemer at blive familiesammenført?

5. Gode råd som I måtte have:)

På forhånd tak for jeres tid og hjælp.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Familiesammenføring/opholdstilladelse til amerikansk hus

Indlæg af Juma » 10.10.2011 22:11:06

1. Ja, det må være rigtigt, jvf. linket.

2. Hvis du har boet lovligt i Danmark i 28 år, eller har været dansk statsborger i 28 år, så er du slet ikke bundet af tilknytningskravet.

3. Ja. Det er kun et problem, hvis hun skal have dansk indfødsret, som reglerne er i dag. Men den nye regering vil gøre dobbelt statsborgerskab muligt. Men ja til dit spørgsmål.

4. Tør jeg simpelthen ikke svare kategorisk på. Jeg er ikke nok inde i pointsystemtet, og der er jo både bankgarantien (pt. 100.000 kr.) og boligkravet, og kravet om selvforsørgelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.10.2011 22:12:54

1) Ja.

2) Tilknytningskravet stilles ikke, når du har været dansk statsborger i 28 år. Har du læst "jeg vil... familiesammenføres" her på hjemmesiden?

3) Ikke bare kan men skal. Dansk statsborgerskab er ikke noget, man hverken bliver påtvunget eller overhovedet tilbudt, bare fordi man får en opholdstilladelse. Det er noget, som man aktivt kan vælge at søge om, når/hvis man efter et antal års ophold i Danmark har fået permanent opholdstilladelse og samtidig opfylder de øvrige betingelser. Hidtil har man så skullet opgive sit oprindelige statsborgerskab, men det har vores nye regering skrevet i regeringsgrundlaget, at den vil lave om, så dobbelt statsborgerskab bliver en generel mulighed.

Så hvis ellers USA også tillader dette, er det teoretisk muligt, at din kone engang ad åre kan blive både dansk og amerikansk statsborger. Men den tid den glæde. Eller sorg hvis næste valg igen resulterer i en regering, der er afhængig af Dansk Folkepartis stemmer, for så tvivler jeg på, at en sådan lovændring kommer til at overleve.

4) Ikke umiddelbart hvis du kan svare ja til følgende: 100.000 til en bankgaranti og 7.775 i ansøgningsgebyr er for dig blot et greb i lommen, du har ikke modtaget sociale ydelser i Danmark de sidste 3 år, du er ikke i familie med din kone, og du er ikke inden for de sidste 10 år dømt for vold mod kvinder eller børn. Den ny regering agter at lave familiesammenføringsreglerne om, så hvis I er heldige og/eller tålmodige og trækker ansøgningen lidt, skulle der være en chance for, at de 100.000 bliver til 63.000, som de var det frem til 1. juli 2011, og at de 7.775 bliver til noget mere rimeligt som f.eks. en plovmand. Og desuden slipper din kone for at dokumentere, at hun er 60 point værd.

5) Ikke umiddelbart. Blot den serviceoplysning, at man godt kan bo i et af vores nabolande og arbejde i Danmark. Men om det er praktisk afhænger selvfølgelig af, hvor i landet man arbejder. Arbejder man i Ørestaden på Amager, er det ret overkommeligt at bo i Malmø, men arbejder man i Aalborg, får man jo unægtelig langt til arbejde, uanset hvilket af vores nabolande, man bosætter sig i. Da især de kommende familiesammenføringsregler formentlig ikke giver jer de helt store problemer, er "EU-løsningen" dog nok ikke super relevant for jer.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 10.10.2011 22:19:32

Jeg tror i øvrigt, at de 100.000 kr. bliver til 50.000 kr, så det starter forfra som index-tal.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.10.2011 22:21:00

Ja det kan der være en chance for. Man har jo i hvert fald lov til at håbe :D

Men det tør jeg dog ikke "love" nogen, før jeg har set selve lovforslaget, der som bekendt ikke er blevet hverken fremsat eller sendt i høring endnu. Og det sker nok også allertidligt i november.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.10.2011 22:25:39

PS. Jeg glemte:

4) Og du råder over en bolig, som du ejer, er andelshaver i eller lejer på tidsubegrænset eller mindst 3-årig (på ansøgningstidspunktet) kontrakt. Men som sagt: Alle kravene er listet op under "jeg vil.... familiesammenføres".

Larsbachs

Indlæg af Larsbachs » 11.10.2011 18:16:26

Tak skal I have alle sammen. Jeg var urolig for om noget skulle komme i vejen, men det lader til at papirerne bare skal udfyldes.

Besvar