Sagsbehandlingstid + leave letter
Sagsbehandlingstid + leave letter
Efter at have læst, at selv ukomplicerede sager, kan give problemer (tage tid), bliver jeg helt bekymret...
Jeg tager ned til min kæreste i Indien om 2½ uge, med den dokumentation vi nu skal bruge, for at han kan søge visum til Dk. Vi har planlagt, at han kommer i julen, dvs. afrejse fra Indien 22/12.
Vi tager på ambassaden sammen (ved godt, at jeg ikke må gå med ind) d. 10/10. Problemet er, at min kæreste for nylig er startet på nyt arbejde, og derfor ikke kan bede om leave letter endnu. Vi har spurgt på ambassaden om det vil være ok, at eftersende, hvilket de har svaret ja til.
Men hvad er nu smartest;
Han kan have sit leave letter omkring 1/11 og så kan behandlingen af sagen gå i gang bagefter, men så kan det ikke nåes, hvis de bruger 60 dage..
Vi kunne også vælge, at lave ansøgningen uden leave letter, men er der så overhovedet nogen chance for, at det går igennem? Kan man overhovedet få visum til Dk uden leave letter?
Alt andet har vi, og han kan også dokumentere, at han har arbejde...men jo ikke, at han også har det når han kommer hjem...
Det bekymrer mig, at læse, at vi kan risikere en sagsbehandlingstid på de 60 dage, for så kan vi ikke nå det, hvis leave letteret skal med. Jeg havde jo tænkt, at når al dokumentation var der, så var det en smal sag, at få vores ansøgning igennem :S
Åh, jeg håber, at der er en god løsning. Vi har arbejdet så længe på, at finde det rigtige rejsetidspunkt...
Jeg tager ned til min kæreste i Indien om 2½ uge, med den dokumentation vi nu skal bruge, for at han kan søge visum til Dk. Vi har planlagt, at han kommer i julen, dvs. afrejse fra Indien 22/12.
Vi tager på ambassaden sammen (ved godt, at jeg ikke må gå med ind) d. 10/10. Problemet er, at min kæreste for nylig er startet på nyt arbejde, og derfor ikke kan bede om leave letter endnu. Vi har spurgt på ambassaden om det vil være ok, at eftersende, hvilket de har svaret ja til.
Men hvad er nu smartest;
Han kan have sit leave letter omkring 1/11 og så kan behandlingen af sagen gå i gang bagefter, men så kan det ikke nåes, hvis de bruger 60 dage..
Vi kunne også vælge, at lave ansøgningen uden leave letter, men er der så overhovedet nogen chance for, at det går igennem? Kan man overhovedet få visum til Dk uden leave letter?
Alt andet har vi, og han kan også dokumentere, at han har arbejde...men jo ikke, at han også har det når han kommer hjem...
Det bekymrer mig, at læse, at vi kan risikere en sagsbehandlingstid på de 60 dage, for så kan vi ikke nå det, hvis leave letteret skal med. Jeg havde jo tænkt, at når al dokumentation var der, så var det en smal sag, at få vores ansøgning igennem :S
Åh, jeg håber, at der er en god løsning. Vi har arbejdet så længe på, at finde det rigtige rejsetidspunkt...
-
fundiver199
Re: Sagsbehandlingstid + leave letter
Det omtalte "leave letter" er jo kun et understøttende dokument til ansøgningen, så selvfølgelig kan man få visum uden at aflevere et sådant. Men lige så selvfølgeligt indgår det i den samlede vurdering af ansøgningen. Og netop ved besøg af kærester fra lande i immigrationslandegruppen kan der jo gives afslag, hvis man vurderer, at der er stor risiko for, at din kæreste vil blive illegal indvandrer i Schengen i stedet for at rejse hjem. Jeres gæt på, hvad der er bedst at gøre, er lige så godt så mit.
Hej K-India,
Jeg ville ikke turde forsøge uden leave-letter. Som jeg oplever den danske ambassade i Delhi, så er de lidt på stikkerne.
Vi fik visum på omkring 5 uger - og i har omkring 7 uger til at få det på plads. Dertil kommer, at den lange sagsbehandlingstid efter sigende skyldes efterslæb pga. sommerferien, og der er derfor alt andet lige en god chance for, at puklen er mindre til november.
Da vi søgte visum i januar, fik vi visum på 10 dage - og sagen havde endda været forbi US. Med forsendelse af passet frem og tilbage, så må det siges at være en meget kort sagsbehandlingstid.
Majbritt
Jeg ville ikke turde forsøge uden leave-letter. Som jeg oplever den danske ambassade i Delhi, så er de lidt på stikkerne.
Vi fik visum på omkring 5 uger - og i har omkring 7 uger til at få det på plads. Dertil kommer, at den lange sagsbehandlingstid efter sigende skyldes efterslæb pga. sommerferien, og der er derfor alt andet lige en god chance for, at puklen er mindre til november.
Da vi søgte visum i januar, fik vi visum på 10 dage - og sagen havde endda været forbi US. Med forsendelse af passet frem og tilbage, så må det siges at være en meget kort sagsbehandlingstid.
Majbritt
Hej Majbritt,Majbritt skrev:Hej K-India,
Majbritt
tusind tak for svar; vi venter på, at han leave-letteret, så.
Må jeg spørge, hvordan I har fået visum denne gang, nu hvor det ikke er planen, at han skal tilbage til Indien igen? Har han stadig fået lavet et leave-letter eller?
Vi tænker nemlig,hvis det ikke lykkes for Prem, at få et job her, at søge 3 mdr's visum til næste år, men for at han kan komme her i 3mdr, må han sige sin stilling i Indien op, og så kan han ikke få noget leave-letter...
I øvrigt, tillykke med visummet, så er I snart ved, at være i mål
Karina
-
fundiver199
Ambassader kan ikke give afslag på en ansøgning om visum. De kan kun udstede visum eller alternativt sende ansøgningen videre til US. Det sidste giver så en lidt længere sagsbehandlingstid på typisk mindst 30 dage.Majbritt skrev:Som jeg oplever den danske ambassade i Delhi, så er de lidt på stikkerne.
Helt enig, men det er mig bekendt ambassaden, der i første omgang tilvejebringer det nødvendige grundlag for, at US i givet fald kan træffe afgørelse, f.eks. ved interview af ansøgeren, ligesom det er ambassaden der vurderer, om sagen i det hele taget skal sendes videre til US, eller om den kan afgøres på det foreliggende grundlag på ambassaden.
Ud fra min erfaring med ambassaden tror jeg ikke, at de vil udstede visum til en førstegangsansøger fra Indien uden leave letter, og som jeg læser Karinas indlæg, så vil en så kort visumbehandling som muligt være at foretrække...
Majbritt
Ud fra min erfaring med ambassaden tror jeg ikke, at de vil udstede visum til en førstegangsansøger fra Indien uden leave letter, og som jeg læser Karinas indlæg, så vil en så kort visumbehandling som muligt være at foretrække...
Majbritt
Hej Karina,
Tak - det går i hvertfald fremad.
Min kæreste kommer på turistvisum igen. Hvis han kommer tilbage til Indien, kan han få sit job igen, så det har ikke været noget problem med leave-letter'et.
Jeg håber det bedste for jer - krydser fingre for, at det går glat.
Majbritt
Tak - det går i hvertfald fremad.
Min kæreste kommer på turistvisum igen. Hvis han kommer tilbage til Indien, kan han få sit job igen, så det har ikke været noget problem med leave-letter'et.
Jeg håber det bedste for jer - krydser fingre for, at det går glat.
Majbritt
-
fundiver199
Jeg er helt enig i, at man selvfølgelig bør tilstræbe at få udstedt visum "bone fida" (af ambassaden selv), hvis det overhovedet er muligt.