Ægtefælle fra Rusland - når jeg arbejder i Norge

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
octagon

Ægtefælle fra Rusland - når jeg arbejder i Norge

Indlæg af octagon » 05.09.2011 14:06:12

Hej,

Jeg er netop blevet gift med en Russisk kvinde på 36 år og hun har en søn på 10 år - jeg er selv 46 år. Jeg er dansk statsborger, men har boet og arbejdet i Norge siden oktober 2010. Jeg kan forstå at dette giver muligheder for at søge om ophold for dem efter EU reglerne.

Kan nogen fortælle mig - gerne på en punkt-for-punkt måde - hvordan en sådan ansøgningsproces gribes an, for at have størst mulig sandsynlighed for success?

På forhånd tak.
Venlig hilsen,

-octagon

fundiver199

Re: Ægtefælle fra Rusland - når jeg arbejder i Norge

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2011 03:32:01

Det kan du læse om under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land". Det er Udlændingedirektoratet (UDI), der udsteder opholdskort i Norge. De har givetvis en hjemmeside, hvor du kan finde ansøgningsblanket mm.

Hvis din kone og sønnen opholder sig i Rusland, så er første skridt, at de skal søge om et schengenvisum, så de kan slutte sig til dig. De skal så udfylde rubrik 34 og 35 på ansøgningsskemaet, men skal til gengæld ikke udfylde de rubrikker, der er markeret med *. Ansøgningen skal behandles hurtigt og gratis. Når de ankommer til Norge, er fristen for at søge opholdskort 3 måneder.

Vær opmærksom på, at din kone enten skal dokumentere, at hun er alene om at have forældremyndigheden over sin søn, eller at faderen er indforstået med, at sønnen flytter til Norge.

Besvar