Et teoretisk spørgsmål

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
soreng

Et teoretisk spørgsmål

Indlæg af soreng » 01.09.2011 23:06:59

Konen og jeg sad og snakkede om hendes rettigheder, og vi kom frem til denne problemstilling, som jeg da lige vil høre hvad jeres idé er til. :D

Vi afventer resultatet af vores ansøgning om familiesammenføring, men for eksemplets skyld lad os sige at den går igennem, og gør det med dispensation, da jeg har 2 særbørn fra et tidligere forhold.

Konen er gravid, hun føder et barn som bliver dansk/brasiliansk statsborger, men efter noget tid holder vores ægteskab desværre ikke, så vi bliver skilt, og beslutter at have delt forældremyndighed. Nu er gode råd jo dyre. :(

Hvad er min kones rettigheder.
Min mening er:
At hun vel næsten må kunne blive en slags familiesammenført med hendes barn (i fald at barnet bor hos mig (selvom vi laver en 50/50 ordning), da jeg jo ikke kan blive bedt om at flytte efter dem til Brasilien, da jeg jo har 2 særbørn i DK (et på 4 og et på 7 år) som jeg har regelmæssigt samvær med, og ½ forældremyndighed over, som jeg ikke kan skilles fra.

Hendes ret til at være i Danmark vil derfor, så snart barnet er født, ikke længere udelukkende være afhængig af den familiesammenføring som hun har med mig, men hun vil i praktis ikke kunne tvinges ud af DK da hun har et barn her, og jeg ikke kan tvinges til at flytte pga mine særbørn, så de internationale forpligtelser mht ikke at tvinge familier fra hinanden vil gælde på denne lidt skæve måde.

Giver det mening? :wink:

Hvad vil være jeres bud? Hvordan vil hendes retsstilling være i dette eksempel (der heldigvis er et tænkt eksempel).

fundiver199

Re: Et teoretisk spørgsmål

Indlæg af fundiver199 » 02.09.2011 00:47:22

Du har i grove traek ret. En opholdstilladelse, der ellers staar til at blive inddraget, vil kunne bevares, hvis det vil vaere "saerligt belastende" for den paagaeldende at miste den. Og her vejer hensynet til boerns mulighed for at have samvaer med begge foraeldre ret tungt. Det er dog vigtigt at understrege, at der ikke er tale om noget egentligt retskrav, saa man kan naeppe sige, at faellesboern = ret til ophold. I hvert fald ikke paa nuvaerende tidspunkt. Men retstilstanden paa et omraade som dette aendrer sig jo loebende i takt med domme fra internationale domstole mm.

Besvar