Hej allesammen
vi har problemmer med de tyske myndigheder vedrørende opholdstilladels til min vens kone.
Vi har været på auslander buro i Kreis Slesvig Flensburg idet min ven bor i Harrislee.
Her medbragte vi følgende dokumenter.
1) pas med gyldigt tysk schengen-visum
2) dansk vielsesattest.
3) Hans registrering som eu borger udstedt af auslander buro i Kreis Slesvig Flensburg
Her blev vi afvist fordi det var et schengen-visum. Så alle gode råd kan bruges. jeg har d.d. kontakted Solvit for hjælp men det tager 10 uger og hendes visum udløber 25-10-2011
med venlig hilsen
til alle i forum
problemmer med tysk opholdstilladelse efter eu
-
Re: problemmer med tysk opholdstilladelse efter eu
Som du selv er inde på, så er det en sag for SOLVIT eller måske en tysk advokat. Eller måske ÆUG´s email rådgivning, hvis I ikke kan få hjælp andre steder, men det tyske sprog er ikke just vores stærkeste side.
Hvis dine venner vil have hjælp af ÆUG`s rådgivning, så må de selv skrive til os under "kontakt" og forklare om alle detaljerne i deres sag, oplyse hvem de har talt med hvor og hvornår, hvad de har fået at vide, og hvad de evt. har fået på skrift etc.
Dine venner kan også forsøge selv, og meget gerne med hjælp fra en tysktalende person (helst en advokat), at få de tyske udlændingemyndigheder til at overholde deres egen lovgivning. Det hele er sådan set beskrevet i nedenstående tyske forvaltningstekst, som de naturligvis burde kende og følge på udlændingekontorene:
http://dip21.bundestag.de/dip21/brd/2009/0670-09.pdf
Se specielt afsnit 2.4 (indrejse) samt 3.0 og 3.1 (medfølgende familiemedlemmers ret til ophold). Der er det hele sådan set beskrevet, der står endda helt korrekt, at man efter Metockdommen ikke engang må nægte opholdskort til udlændinge, der har opholdt sig ulovligt i et andet medlemsland.
Og alligevel bliver nogle af de tyske burekrater altså ved med at insistere på, at man ikke kan udstede opholdskort til udlændinge, der fuldt lovligt er rejst ind i Tyskland på et visum udstedt af et andet schengenland. Jeg savner efterhånden ord for dette cirkus, som har stået på i årevis.
Hvis dine venner vil have hjælp af ÆUG`s rådgivning, så må de selv skrive til os under "kontakt" og forklare om alle detaljerne i deres sag, oplyse hvem de har talt med hvor og hvornår, hvad de har fået at vide, og hvad de evt. har fået på skrift etc.
Dine venner kan også forsøge selv, og meget gerne med hjælp fra en tysktalende person (helst en advokat), at få de tyske udlændingemyndigheder til at overholde deres egen lovgivning. Det hele er sådan set beskrevet i nedenstående tyske forvaltningstekst, som de naturligvis burde kende og følge på udlændingekontorene:
http://dip21.bundestag.de/dip21/brd/2009/0670-09.pdf
Se specielt afsnit 2.4 (indrejse) samt 3.0 og 3.1 (medfølgende familiemedlemmers ret til ophold). Der er det hele sådan set beskrevet, der står endda helt korrekt, at man efter Metockdommen ikke engang må nægte opholdskort til udlændinge, der har opholdt sig ulovligt i et andet medlemsland.
Og alligevel bliver nogle af de tyske burekrater altså ved med at insistere på, at man ikke kan udstede opholdskort til udlændinge, der fuldt lovligt er rejst ind i Tyskland på et visum udstedt af et andet schengenland. Jeg savner efterhånden ord for dette cirkus, som har stået på i årevis.
Re: problemmer med tysk opholdstilladelse efter eu
Hvordan er det gået i denne sag?
Jeg skal flytte til Tyskland til marts og høre gerne erfaringer
Jeg skal flytte til Tyskland til marts og høre gerne erfaringer