Yderligere oplysninger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
klm

Yderligere oplysninger

Indlæg af klm » 14.07.2011 22:40:57

Hej

Min mand og jeg venter nu på svar fra US på hans ansøgning om opholdstilladelse efter eu-reglerne, på baggrund af vores ophold i Tyskland.

Et par uger efter vi indsendte ansøgningen blev vi bedt om yderligere dokumentation for mit arbejde i Tyskland.. Jeg sendte alt ind jeg havde. Kontrakt, lønsedler og et dokument fra mit arbejde hvor der står at jeg har været ansat fra d. 1/2-11 til d. 19/4-11. Der var tale om en kort ansættelse men der var ingen tidsfrist på kontrakten. Når jeg tæller mit samlede timeantal sammen, giver det hvad der svarer til ca. 20 timer om ugen, fordelt på de 11 uger. (Hvilket jeg også skrev i ansøgningen).
Jeg sendte det med en mail, hvori jeg skrev at det var alt hvad jeg havde af dokumentation fra mit arbejde. En uges tid efter snakkede jeg med vores sagsbehandler og forklarede at jeg ikke havde nogle timesedler, (dette havde hun bedt om i det første brev) men at jeg ikke forventede det blev noget problem da det ikke er noget man får fra alle arbejdspladser (det får jeg heller ikke fra min nuværende arbejdsplads i Dk).
Vores sagsbehandler forklarede at når det drejede sig om så korte ansættelser vil de altid sikre sig at de har al den dokumentation man som ansøger ligger inde med.

Idag har min mand så fået et nyt brev. Heri står der: "Vi har stadig ikke nok oplysninger til at vurdere, om du har ret til ophold i Danmark som familiemedlem til en dansk statsborger, der vender tilbage til Danmark efter at have været omfattet af reglerne om fri bevægelighed for unionsborgere i et andet EU-land som [i]arbejdstager[/i]."
"Vi skal bede dig indsende dokumentation for hvor mange individuelle dage din ægtefælles ansættelse i Tyskland, har strakt sig over."

Jeg forstår ikke hvad det er hun vil have.
Jeg har ingen timeseddel andet end min egen, hvor jeg selv har skrevet de dage ned, jeg har været på arbejde, samt antal timer.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.

Håber der er nogen der kan hjælpe

MSH

Re: Yderligere oplysninger

Indlæg af MSH » 15.07.2011 00:58:13

Jeg forstår ikke helt... fremgår din ugentlige arbejdstid ikke af kontrakten el. lønsedlerne?

der er flere domme fra EF-Domstolen der med syv-tommersøm slår fast at en person, der kan dokumentere et arbejde i et andet EU-land af det omfang du beskriver, har ret til familiesammenføring ved hjemkomst til eget land.

MVH,

MSH.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.07.2011 06:55:18

Det lyder som en sag, vi skal tage over rådgivningsmailen, så vi kan se, hvad det helt præcist er, at US skriver til dig. Du kan scanne dine breve fra US samt dine lønsedler og vedhæfte dem en email, som du sender til:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Vi kan også hjælpe dig med at formulere et svarbrev til US.

klm

Indlæg af klm » 15.07.2011 09:02:21

Tak for jeres svar.

På mine lønsedler står der ikke hvor mange timer jeg har arbejdet om ugen men om måneden. Det fremgår også i min kontrakt hvor mange timer jeg max måtte arbejde om måneden.

Det lyder rigtig dejligt hvis i vil kigge på det. Jeg sender det så hurtigt som muligt!

Besvar