Vi har søgt om familiesammenføring efter regler om positivliste. Vi havde nemlig det problem at min kone ikke havde været i Danmark før, så det eneste der kunne fravige tilknytningskravet var at jeg stod på positivlisten.
Jeg er uddannet civilingeniør (maskiningeniør) som står på listen på US-hjemmeside. Efter vi havde ansøgt fik jeg et brev om, at jeg skulle aflevere en DISCO-kode 88, der skal bruges til at bekræfte at også mit arbejde er indenfor maskiningeniørfag. Denne kode jeg har hedder 214400 med fagklassifikation: "ingeniørarbejde indenfor mekaniske systemer", og kan ses på Danmarks Statistik hjemmeside. Jeg har desuden bemærket at det er den eneste kode der dissideret er tilknyttet maskiningeniør.
Trods den dokumentation får vi et afslag, hvor der står at vi ikke opfylder tilknytningskravet. Der oplyses at min (referencen i DK) har stor tilknytning til DK, men at min kone er problemet. Der oplyses endvidere at tilknytningskravet ikke kunne fraviges da den indsendte DISCO-kode IKKE står på positivlisten, og at dette er blevet undersøgt på Jobkortkontoret!
Jeg kan ikke se hvordan det hænger sammen - jeg har dansk diplom på at jeg er maskiningeniør, og en discokode der direkte siger at mit arbejde er maskiningeniørarbejde.
Er der nogen der kan gør mig klog på det - har de lavet en fejl, eller er der en tredje parametre der gør sig gældende, som jeg ikke er informeret om ???