må man slet ikke arbejde?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
xdzgor

må man slet ikke arbejde?

Indlæg af xdzgor » 24.06.2011 18:28:29

Hej

hvis man ikke har en opholds/arbejdstilladelse i Danmark, men man er her på turistvisum, må man arbejde for et udenlandsk selskab?

Må man arbejde frivilligt for fx Rød Kors? Må man arbejde uden løn for et hvilket som helst private virksomhed? Må man arbejde på sin (danske) ejendom - fx male, bygge terasse, sætte hylder op..?

Hvor går grænsen?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: må man slet ikke arbejde?

Indlæg af mh1 » 24.06.2011 19:37:43

Uden arbejdstilladelse må du ikke udføre lønnet arbejde, uanset om arbejdsgiver er dansk eller udenlandsk.

Frivilligt, ulønnet arbejde er vel ikke forbudt, men i betragtning af de mange som 'bare lige er her i dag på besøg' når toldbetjentene er på razzia i pizzeriaer, kiosker, restauranter, torvepladser o.l. så skal man tænke sig vældig godt om, før man vælger, hvem man 'giver en hånd'.

Røde Kors, Kræftens Bekæmpelse o.l. går nok an, fordi man alligevel ikke får løn, men ikke private virksomheder, det vil blive betragtet som sort arbejde, uanset om både arbejdstager og -giver er villige til at sværge på, at der ikke bliver betalt nogen løn. Det er jo af gode grunde særdeles svært at bevise.

Man vil jo aldrig få løn for at male sine egne vinduer eller udføre andre reparationer, men igen: man skal være varsom med at give naboerne en hånd, hvis det er arbejde de ellers typisk ville betale for. Slå græsplænen for pensionisten nede ad vejen eller klippe hendes hæk, vil nok gå an, men ikke håndværkerjobs.
mh
Rådgiver for ÆUG

xdzgor

Indlæg af xdzgor » 24.06.2011 23:23:41

Tak for et rigtig godt svar.

Jeg synes dog at det med huset er også lidt af en gråzone. Jeg kunne sagtens beskæftige mig med at bygge en flot ny carport, eller tilbygning, på mit eget hus, og dermed øge ejendommens værdi. Derefter sælger jeg huset, og tjener min "løn".

Hvis det er tilladt at arbejde på sit hus og derefter sælger det, hvorfor er det ikke tilladt at arbejde på sit manuskript, som man derefter sælger og tjener "lønnen".

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.06.2011 07:09:01

Hvis man er i Danmark på turistvisum, så ejer man vel normalt ikke fast ejendom her i landet, som man kan arbejde på.

Drejer det sig om en forfatter, der skriver en bog, så er der jo ikke tale om en ansættelse men om, at vedkommende som selvstændig erhvervsdrivende sælger et produkt til en kunde (et forlag). Og da en bog jo kan skrives hvor som helst, og da det alligevel er umuligt at kontrollere, hvor den er blevet skrevet, så vil ingen vel interessere sig for, om noget af den evt. er blevet skrevet, medens forfatteren holdt ferie på Bornholm.

Omvendt kan man selvfølgelig ikke åbne en massageklinik, medens man er på besøg i Danmark på turistvisum. Men det giver vel sådan set sig selv al den stund, at man som turist ikke kan få den tilladelse, der er nødvendig for at drive en sådan.

Går man ned på stranden og tilbyder 1 times massage for 150 kroner uden at være registreret som moms- og skattebetalende massør, så er det sort arbejde og dermed ulovligt, uanset om man er her på turistvisum eller er fastboende. Så det giver også sig selv.

Så måske kan man summere diskussionen op til, at man som turist naturligvis godt kan sidde på sit hotel eller i en lejlighed og producere et eller andet produkt som f.eks. en bog eller måske en håndsyet taske og herefter sælge denne til nogen, hvis disse overholder de normale regler om betaling af told og moms og skat. Men man kan ikke på nogen måde sælge sin arbejdskraft, hverken via en ansættelse, hvor man får timeløn, eller via salg af serviceydelser af nogen som helst art som f.eks. klipninger, massage eller computerreperationer.

Hele diskussionen forekommer noget teoretisk, så måske var det nemmere, hvis du fortalte, hvad det mere konkret drejer sig om? Altså hvem er det, som gerne vil gøre hvad under sit visumbesøg i Danmark?

xdzgor

Indlæg af xdzgor » 25.06.2011 08:55:38

Tak for svaret - ja "teoretisk" kan man godt kalde det.

Jeg kom bare i tanke om disse ting, mens jeg sidder her i flere måneder uden løn og venter på behandlingen på min ansøgning om opholdstilladelse.

Jeg har tidligere haft opholdstilladelse i DK, som faldt bort da min (danske) familie og jeg rejste i 1½ år. Vi var ikke helt klar over at den vil falde bort (vi troede vi fulgte reglerne), og at hvis den gjorde, at det ville tage så længe at erhvere en ny.

Hele den tid vi rejste, fortsatte jeg med at arbejde for min danske arbejdsgiver - via nettet - og gjorde det samme arbejde som om jeg rent faktisk sad i DK. Det var bare da vi ankom hjem igen til DK at jeg lige pludseligt ikke måtte fortsætte med at arbejde for ham.

Jeg ejer et hus her, har kone, børn, og et job der venter. Jeg vil sevfølgelig arbejde igen hurtigst muligt (det er ikke helt billigt at bo i DK uden indkomst), og begyndte at tænke på hvilke lovlige muligheder der kunne være. Fx, at arbejde på mit hus, er godt nok ikke en ansættelse med løn, men jeg kan godt øge husets værdi, og dermed tjener "løn" når vi sælger (på et tidspunkt).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.06.2011 10:23:24

Ja og det kan der i hvert fald ikke være noget ulovligt ved. Altså at arbejde på dit eget hus. Det ville jo være det rene dyneløfteri, hvis man skulle kontrollere, om du gik rundt i dit eget hus og indrettede kontor på loftet eller renoverede facaden eller hvad, du nu kan finde på. Så det kan du så absolut roligt gøre.

Besvar