Hej,
Jeg har lige nogle spørgsmål.
1. Når min kone har modtaget sit EU-opholdskort i Sverige hvor længe skal hun så opholde sig i EU før hun må besøge sit hjemland ?
2. Når min kone søger om opholdskort så har jeg læst at hun skal medbringe vores vielsesattest. Vores vielsesattest er fra Brasilien. Skal vielsesattesten så legaliseres i Brasilien først og derefter oversættes af en autoriseret oversætter til svensk/engelsk ?
Venlig hilsen
Baker
Opholdskort ?
-
fundiver199
Re: Opholdskort ?
1) Det må hun gøre, når som helst hun har lyst. Men hun må højest være bortrejst 6 måneder om året.
2) Det problem må I da være stødt ind i, allerede da du fik dit ægteskab registreret i enten Danmark eller Sverige? Hvis du ikke har fået gjort det endnu, så er det første skridt, før I søger opholdskort til din kone. Og det er ganske rigtigt, at papirer på spansk eller portugisisk normalt ikke accepteres af svenske eller danske myndigheder uden oversættelse og legalisering. I nogle lande kan legalisering af vielsesattester dog erstattes af en apostillepåtegning.
2) Det problem må I da være stødt ind i, allerede da du fik dit ægteskab registreret i enten Danmark eller Sverige? Hvis du ikke har fået gjort det endnu, så er det første skridt, før I søger opholdskort til din kone. Og det er ganske rigtigt, at papirer på spansk eller portugisisk normalt ikke accepteres af svenske eller danske myndigheder uden oversættelse og legalisering. I nogle lande kan legalisering af vielsesattester dog erstattes af en apostillepåtegning.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Brasilien er IKKE et apostille-land, så der skal legalisering til, og det skal oftest gøres BÅDE hos de stedlige myndigheder OG hos den danske repræsentation i landet.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for svarene.
Kan vi godt komme dumpende med vores vielsesattest senere i processen hos Migrationsverket eller kræver de at se vores vielsesattest + svenske lejekontrakt
for i det hele taget at starte vores sag ?
Min kone har kun 2 måneder endnu som turist her, så jeg tænkte at vi måske kunne vinde noget tid til legaliseringen af vores vielsesattest ved at starte vores sag lige så snart vi har fundet en lejlighed i Sverige ?
Kan i ikke lige vise mig et link til et indlæg som kridter Sverigesløsningen op
fra A - Z. Bare lige de 10 vigtigeste trin lige fra Migrationsverket til tilbagekomsten til Danmark ?
Mvh,
Bageren
Kan vi godt komme dumpende med vores vielsesattest senere i processen hos Migrationsverket eller kræver de at se vores vielsesattest + svenske lejekontrakt
for i det hele taget at starte vores sag ?
Min kone har kun 2 måneder endnu som turist her, så jeg tænkte at vi måske kunne vinde noget tid til legaliseringen af vores vielsesattest ved at starte vores sag lige så snart vi har fundet en lejlighed i Sverige ?
Kan i ikke lige vise mig et link til et indlæg som kridter Sverigesløsningen op
fra A - Z. Bare lige de 10 vigtigeste trin lige fra Migrationsverket til tilbagekomsten til Danmark ?
Mvh,
Bageren
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du og konen kan jo ikke søge om opholdskort til hende som ægtefælle til EU-borger, hvis ikke DU er registreret i Sverige som gift med hende. Så nej, I kan ikke bare komme dumpende med vielsesattesten senere - eller rettere, det kan I da godt, men så kommer hendes ansøgning bare til at enten blive afvist eller ligge og vente og samle støv, fordi der mangler oplysninger.
Legalisering skal som hovedregel foregå i det land, hvor dokumentet er udstedt. Nogle landes ambassader/konsulater foretager legalisering, men ikke alle. Dvs. det er ikke sikkert, at jeres vielsesattest kan blive legaliseret hos den brasilianske ambassade i Sverige.
Du kan måske få noget ud af dette indlæg om at benytte Sverigesløsningen: viewtopic.php?f=7&t=7164
Legalisering skal som hovedregel foregå i det land, hvor dokumentet er udstedt. Nogle landes ambassader/konsulater foretager legalisering, men ikke alle. Dvs. det er ikke sikkert, at jeres vielsesattest kan blive legaliseret hos den brasilianske ambassade i Sverige.
Du kan måske få noget ud af dette indlæg om at benytte Sverigesløsningen: viewtopic.php?f=7&t=7164
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG