Zabramo

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kood-Ua

Zabramo

Indlæg af Kood-Ua » 02.06.2011 06:38:31

Kan vi ansøge om dispensation for FS ved US med følgende faktuelle stilling:

1. Jeg skal giftes med min Thailandske kæreste 24.6.
2. Vi har en søn på 9 måneder
3. Vi venter os igen til Oktober
4. Vores søn bliver dansk statsborger efter vores ægteskabs indgåelse
5. Vores nye barn bliver automatisk dansk statsborger ved fødslen selvom den vil foregå i Thailand
6. Jeg kan ikke have samvær med mine børn og vi kan ikke have samvær som familie
7. Vi har boet sammen i Thailand under min udstationering
8. Jeg bor i Danmark nu pga job - min kommende hustru og vores fælles børn bor i Thailand (pt. er de her på turistvisum indtil 8.7.11)

Derfor vil jeg spørge om nogen tør give en vurdering af om vi med henvisning til Zabramo dommen, kan få dispensation og ophold til min familie.

Mange hilsner

Kood-Ua
Med menneskelig hilsen

Kood-Ua

fundiver199

Re: Zabramo

Indlæg af fundiver199 » 02.06.2011 07:33:05

Ja søge kan I godt. Med med den tolkning, som Integrationsministeriet nu har foretaget af Zambranodommen, så bliver det med 100% sikkerhed et afslag på at give jer dispensation for noget som helst. Du kan læse mere herom på http://www.nyidanmark.dk under "nyheder".

I har derfor samme valg som alle andre dansk-udenlandske familier, der ikke kan opfylde de mange krav, som stilles ved ansøgning om FS efter de danske regler:

1) Flyt til et andet EU-land i en periode f.eks. til Sverige

2) Sæt mindst 3 år af jeres liv af til at føre retssag imod den danske stat

ÆUG´s bestyrelse leder, som der står på forsiden, efter et par med en egnet prøvesag, som vi kan hjælpe dem med at få ført ved domstolene. Men jeg må samtidig være ærlig nok til at sige, at løsning 1) naturligvis er langt den nemmeste og også den mest sikre for det enkelte par, med mindre der er noget, som gør det helt umuligt at bosætte sig i et andet EU-land.

Zambranosagens betydning for ægtefællesammenføring handler jo således i princippet kun om, at vi alle sammen gerne ville slippe for den påtvungne flytning til f.eks. Sverige.

Der er intet, jeg personligt hellere ville end at få tvunget de danske regler væk via en domstolskendelse. Men omvendt må jeg så også sige, at folk kunne lægge et næsten lige så stort pres på de danske politikere, hvis de bare nægtede at indordne sig under reglerne og alle sammen søgte efter EU-reglerne i stedet.

Det er der forbløffende få, der gør, og personligt tror jeg, at det er en stærkt medvirkende årsag til, at VKO overhovedet har vurderet, at det kunne betale sig at stramme reglerne yderligere også for danske statsborgere.

Kood-Ua

Indlæg af Kood-Ua » 06.06.2011 21:31:50

Tak "Fundiver" for et direkte og hutigt svar.

Kan du uddybe hvad du mener med:" Men omvendt må jeg så også sige, at folk kunne lægge et næsten lige så stort pres på de danske politikere, hvis de bare nægtede at indordne sig under reglerne og alle sammen søgte efter EU-reglerne i stedet."

Tak for hintet om prøvesag - nu kender du vores baggrund - ville den være interessant at gå videre med?
Med menneskelig hilsen

Kood-Ua

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.06.2011 00:56:43

Det fundiver siger er, at det kan virke underligt, at folk bliver ved med at søge efter de meget stramme danske regler, og dermed blive underlagt en voldsomt masse restriktioner, når man forholdsvis lettere kan slippe fri af det ved at bruge sin EU-ret til fri bevægelighed.

Hvis nu alle sammen herinde, som ikke allerede er familiesammenført efter EU-reglerne, pakkede flyttebilen og tog til Sverige eller Tyskland i 3-4 måneder, så ville det i sig selv være et kraftigt signal til politikerne om, at VKO har tabt kampen om familiesammenføring, fordi der er de her meget lempeligere EU-regler.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2011 06:06:30

Ja det er præcis det, jeg mener. I 2010 var det kun 7% af alle familiesammenføringer til danske statsborgere, som skete efter EU-reglerne. Og hvis det tal i stedet var 93%, så ville det jo være indlysende for alle, at det var meningsløst at opretholde de stramme danske regler. I hvert fald i de sager, hvor der er en dansk statsborger involveret.

Men barriererne for at bevæge sig over en landegrænse er åbenbart enorme. For ellers kunne det jo ikke lade sig gøre, at der i 2010 kun var cirka 480 ansøgninger om familiesammenføring til danske statsborgere efter EU-reglerne, som både omfatter ægtefæller og børn, hvorimod der var 1.200, som alene fik afslag på ægtefællesammenføring med en dansk statsborger.

Eller sagt på en anden måde: Der er utroligt mange, som ikke benytter sig af den fri bevægelighed i EU, selvom de får afslag på en ansøgning om ægtefællesammenføring i Danmark, og selvom de som danske statsborgere har mulighed for det.

Hvad årsagerne hertil er, er i grunden så interessant, at det nærmest kunne fortjene at blive emnet for en nærmere undersøgelse. Man kunne også formulere det sådan: Hvad gør i grunden alle dem, der får afslag? Lader de sig skille fra deres ægtefælle, søger de igen og får tilladelse på et senere tidspunkt, eller immigrerer de til andre lande uden at vende tilbage til Danmark?

En væsentlig del af forklaringen på det lave antal familiesammenføringer efter EU-reglerne kan selvfølgelig være det sidste. Og herunder også, at folk er flyttet til andre EU-lande, og blot vælger at blive der i stedet for at flytte tilbage til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2011 06:19:28

PS. Hvad angår "prøvesag", så er det altså en stor beslutning at træffe. For I kommer jo til at sætte hele jeres liv på stand-by i flere år, medens den kører. Uden opholdstilladelse må din kone ikke arbejde i Danmark, hun kan ikke deltage i integrationsprogrammet, og I vil hele tiden have usikkerhed om familiens fremtid hængende over hovedet.

Det sidste vil være en voldsom belastning for jeres parforhold, og din kone vil desuden få et meget mærkeligt forhold til Danmark, da det hele jo grundlæggende handler om, at hun ikke er velkommen her. Sandsynligvis ender det med en skilsmisse, og at hun rejser tilbage til Thailand.

Hvis du prioriterer din families ve og vel, vælger du derfor i stedet den klassiske "EU-løsning" og flytter familien til et andet EU-land i en periode. Problemet er så, at så længe alle gør det, får vi aldrig prøvet en sag ved domstolene. Men hertil er der to ting at sige:

1) Der findes også en alternativ om end langsommere og mindre effektiv vej, nemlig at klage til EU-kommissionen. Det går ÆUG formentlig snart i gang med at arbejde på.

2) Vi kan være heldige at finde et par til en prøvesag, for hvem det rent faktisk er den bedste løsning at føre retssag. Det kunne f.eks. være en person, hvis ægtefælle alligevel først ønsker at flytte til Danmark om flere år. Eller en person, der er så bundet af bolig eller andre ting, at en flytning til et andet land er meget uattraktiv.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2011 06:22:09

PPS. Men du har jo endnu ikke forklaret, hvilket af de danske krav, som det er, I frygter ikke at kunne opfylde? Du skriver, at I skal giftes i slutningen af juni måned, og så kan I jo stadig nå at søge under de "gamle" regler. Så hvad er egentlig jeres problem?

Kood-Ua

Indlæg af Kood-Ua » 09.06.2011 12:41:34

Kære "fundiver" og "Kim Nyberg".

Mange tak for en særdeles kompetent besvarelse. Det er rigtigt at en prøvesag vil være en udfordring og præcist det at give min hustru en opfattelse af hvor kompliceret og uvenligt den danske stat forholder sig til hende, gør at jeg finder denne mulighed vanskelig.

Mht. at søge efter gamle regler og hvad problemet egentlig er, så har det at gøre med, at jeg er i et re-patrieringsforløb (var udstationeret i 2 år i Asien, hvor jeg mødte min hustru) og ikke ved hvor mit nye job vil være fremadrettet. Det bliver højst sandsynligt i Danmark, men der kan også være mulighed for at få job i et europæisk land. Hvis det bliver Danmark og arbejdsstedet bliver i Københavnsområdet, vil jeg flytte til Sverige og dermed bruge denne løsning. Jeg er fuldstændig enig i, at hvis tallet var 93% mod 7% ville det med rette kunne siges at være en protest mod de nuværende regler.

BTW; når I skriver de gamle regler, så er det uden pointsystem; indvandringsprøve 1 og 57.000 i garantistillelse?

Jeg har også besluttet at søge om FS med henvisning til Zabrano dommen og vil gøre dette direkte til Søren Pind og appelere til det humane aspekt i, at jeg ikke kan være sammen med mine 2 børn og min hustru og at vi dermed ikke kan have et familieliv.

Kan være det kan lyde en smule naivt, men jeg vil ikke lade denne mulighed være stående som uprøvet.

Jeg vil holde jer orienteret og hører gerne feed-back på dette indlæg.

Tak for jeres tid og engagement.
Med menneskelig hilsen

Kood-Ua

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.06.2011 13:11:52

Kære Kood-Ua

Bortset fra at garantien er 63.400, hvis man søger senest 30. juni, så har du helt ret. De "gamle" regler vil sige 24-års regel, den "gamle" udgave af tilsknytningskravet og den "gamle" udgave af indvandringsprøven. Indvandringprøven bliver i øvrigt ikke ændret pr. 1 juli, men først når en ny prøve er udviklet. Og det bliver nok tidligst omkring 1. januar 2012.

Mht at "søge hos Søren Pind" så er det ganske rigtigt meget naivt. En minister må ikke sagsbehandle, så ville være direkte ulovligt, hvis han gjorde noget andet end at henvise jer til at aflevere jeres ansøgning til de kompetente myndigheder.

Men du har naturligvis lov til at rette en politisk henvendelse til ministeren og gøre ham opmærksom på konsekvenserne af den lovgivning, som han er ansvarlig for. Det er du næppe den eneste, der har gjort gennem tiderne, og om det gør indtryk eller ej, det skal jeg lade være usagt. Og det kommer nok også an på, hvor god du er til at formulere dig, og om du fremfører synspunkter, som ministeren ikke har hørt 100 gange før.

Personligt tror jeg nu, at det er ganske svært at trænge igennem den mur, som hedder: "vi er jo nødt til at gøre, hvad DF ønsker, hvis vi vil bevare magten." Søren Pind er desuden efter min personlige vurdering en super kynisk person, der ikke viger tilbage fra selv at deltage i dæmonisering af alle udlændinge i Danmark, hvis han tror på, at det kan gavne ham politisk.

F.eks. valgte Søren Pind helt bevidst at rejse en hysterisk debat om udvisning af kriminelle udlændinge på baggrund af landsrettens dom i den såkaldte Fiz Fiz sag. En debat, som nu har mundet ud i et lovforslag, der efter UNHCR`s vurdering indebærer en klokkeklar overtrædelse af FN`s flygtningekonvention.

Så personligt betragter jeg det ærligt talt som spild af tid at forsøge at tale "fornuft" med lige netop Søren Pind. Søren Pind er efter min mening en del af problemet og ikke en del af løsningen. Men du har naturligvis lov til at se anderledes på det spørgsmål.

Besvar