sundhedsforsikring

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
xdzgor

sundhedsforsikring

Indlæg af xdzgor » 30.05.2011 07:59:38

Hej - mens jeg venter på min ansøgning om opholdstilladelse at blive behandlet, er jeg ikke dækket af det danske sygesikringssytem (så vidt jeg har forstået). Er der forsikringsselskaber i Danmark der tilbyder sådanne forsikringer til udlændinger (fra ikke-EU lande)?

fundiver199

Re: sundhedsforsikring

Indlæg af fundiver199 » 30.05.2011 08:56:48

Hmmm. Normalt skal en rejsesygeforsikring være tegnet, før man forlader det land, hvor man har fast bopæl. Så jeg er bange for, at det bliver svært. Årsagen er, at folk ellers kunne spekulere i at tegne en forsikring, når de allerede er blevet syge / kommet til skade, og herefter fuske med, hvornår det præcist skete.

Men du kan da prøve at kontakte forskellige forsikringsselskaber og høre, om de vil forsikre dig. Der kan ikke ske noget ved at spørge. Og det behøver ikke være et dansk selskab, der er også et internationalt marked for den slags, se f.eks. http://www.mnui.com.

Og ellers er der vist nok en vis præcedens for, at det danske sundhedsvæsen ikke sender regninger til folk, hvis de er på processuelt ophold og ansøgningen senere munder ud i en opholdstilladelse. Det har vi i hvert fald hørt i sager, hvor en udenlandsk kvinde var gravid og gik til undersøgelser mm. Men det er absolut ikke noget, du kan tage for givet.

xdzgor

Indlæg af xdzgor » 30.05.2011 09:57:48

Tak for svaret. Jeg havde en opholdstilladelse, der desværre gik bort da jeg rejste med min familie væk fra Danmark et stykke tid. Det var vi egentlig ikke klare over inden vi ankom igen til Danmark - vi troede vi opfyldte kriterierne for at jeg ville bevare opholdstilladelsen. På vej tilbage til DK havde vi en rejseforsikring via Gouda (som jeg er nu dog i tvivl om var gyldig for mig).
Jeg har skrevet til Gouda igen, men jeg tror ikke de forsikrer en som mig...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.05.2011 10:18:10

MNUI kan sikkert anvendes, hvis du kan anvende en c/o adresse hos familie eller venner i dit hjemland, og hvis du er parat til at rejse hjem dertil i tilfælde af en nødsituation (forsikringsselskaberne vil gerne have patienterne sendt ud af hospitalerne og hjem hurtigst muligt, da hospitalssenge i DK er dyre i drift).

xdzgor

Indlæg af xdzgor » 31.05.2011 13:22:15

Bare FYI: Gouda har en "Incoming Denmark" forsikring, som jeg har kunnet tegne hos dem.

Besvar