Hjælp!! Min kones turistvisum udløber imorgen!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Gringo30

Hjælp!! Min kones turistvisum udløber imorgen!

Indlæg af Gringo30 » 26.05.2011 17:55:28

Hej

Jeg har i dag fundet ud af, at med et turistvisum må man maksimalt opholde sig 90 dage i
Danmark. Jeg troede ellers, at det var visummets gyldighedsperiode der gælder.
Min kone ankom til Danmark d. 26. februar 2011, og ifølge visumstickeret må hun opholde sig i Danmark indtil 15. juni. Denne dato overstiger desværre de 90 dage, og det betyder at visummet allerede udløber i morgen.
I øjeblikket venter jeg på mit svenske person-nummer, idet vi har man planer om at blive familiesammenført i Sverige. Jeg indgav min ansøgning om svensk person-nummer til Skatteverket i sidste fredags(20.maj).

Er der nogen muligheder for, at undgå at min kone kommer til at opholde sig ulovligt i Danmark. Jeg er dybt chokeret over situationen, så I må meget gerne hjælpe mig med gode råd. Please Hjælp!

På forhånd tak.

fundiver199

Re: Hjælp!! Min kones turistvisum udløber imorgen!

Indlæg af fundiver199 » 26.05.2011 18:17:01

Hvis du bor i Sverige, så har din kone ret til at være hos dig i Sverige, udløbet visum eller ej. Hun har to pligter:

1) Hun skal være i besiddelse af gyldigt visum, når hun rejser ind i Sverige

2) Hun skal søge om opholdskort senest 3 måneder efter sin ankomst til Sverige

Men hvis I føler jer utrygge ved situationen, så tag dog hen til Migrationsverket i morgen og aflever en ansøgning om opholdskort. Og så må Migrationsverket jo bare få dit svenske personnummer, når du selv har modtaget det.

Du taler om at undgå, at din kone opholder sig ulovligt i Danmark. Og det lyder umiddelbart noget mærkeligt, for hvis du venter på dit svenske personnummer, så er du vel allerede flyttet til Sverige? Og så er din kone vel hos dig i Sverige og ikke i Danmark?

Eller er der et eller andet, som jeg har misforstået :?:

Gringo30

Indlæg af Gringo30 » 26.05.2011 20:26:24

Først vil jeg gerne sige tusind tak for dit indlæg. Dit indlæg har gjort mig mere afslappet. Jeg troede ikke at min kone måtte opholde sig i Sverige, før jeg havde fået mit svenske person-nummer. Det er derfor jeg var bange for at hun ville opholde sig ulovligt i Danmark, når hendes visum var udløbet. Jeg vil uden tvivl henvende mig til Migrationsverket imorgen, og bede om opholdskort til min kone, selvom jeg ikke har modtaget mit svenske person-nummer.

Din hjælp har været en fornøjelse for os.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.05.2011 20:56:02

Når din kones visum er udløbet, og hun indleverer en ansøgning om opholdskort i Sverige, så må hun fremover kun opholde sig i Sverige (og ikke i andre Schengen-lande). Det er først, når hun modtager sit opholdskort, at hun frit kan rejse rundt inden for Schengen.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 26.05.2011 22:41:48

Jeg vil umiddelbart tro at din kone selv skal med på Migrationsverket. Undersøg det lige inden du tager afsted alene.

Gringo30

Indlæg af Gringo30 » 27.05.2011 05:52:22

Endnu engang tusind tak for hjælpen. Sætter virkelig pris på jeres hjælp.

Besvar