Dansk syrisk kærlighed truet
Dansk syrisk kærlighed truet
Hey,
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med at afklare et par ting for mig.
Jeg prøver at sætte gang i FS processen i Sverige med min forlovede, som jeg har været sammen med i lidt over 1,5 år. Han er syrer og jeg er dansk. Vores plan om at flytte til Sverige er blevet rykket meget hurtigt frem pga. stor usikkerhed i Syrien, som fik mig til at rejse hjem forrige tirsdag og se om jeg ikke kunne finde flytte til Sverige.
Jeg har nu lejet et værelse hos en veninde i Malmö hvor jeg bor. Jeg venter på det såkaldte personbevis, som min forlovede skal bruge for at begynde ansøgningen. Tiden er knap, og situationen eskalerer i Syrien for hver dag der går.
Det jeg er interesseret i at vide er følgende:
1. Hvor lang tid tager det at få personbevis? (har fået meget forskellige svar fra myndigheder)
2. Kan det passe at vi kan blive nægtet familiesammenføring fordi vi har boet sammen under 2 år? - i så fald hvad er alternativet når vi ikke kan vente?
3. Er det residence permit eller residence card han skal ansøge om?
4. Har i nogen gode råd hvad jeg kan gøre for at få processen hurtigere i gang, nu når det drejer sig om potentiel livsfare for min forlovede?
Mange tak på forhånd,
Ida
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med at afklare et par ting for mig.
Jeg prøver at sætte gang i FS processen i Sverige med min forlovede, som jeg har været sammen med i lidt over 1,5 år. Han er syrer og jeg er dansk. Vores plan om at flytte til Sverige er blevet rykket meget hurtigt frem pga. stor usikkerhed i Syrien, som fik mig til at rejse hjem forrige tirsdag og se om jeg ikke kunne finde flytte til Sverige.
Jeg har nu lejet et værelse hos en veninde i Malmö hvor jeg bor. Jeg venter på det såkaldte personbevis, som min forlovede skal bruge for at begynde ansøgningen. Tiden er knap, og situationen eskalerer i Syrien for hver dag der går.
Det jeg er interesseret i at vide er følgende:
1. Hvor lang tid tager det at få personbevis? (har fået meget forskellige svar fra myndigheder)
2. Kan det passe at vi kan blive nægtet familiesammenføring fordi vi har boet sammen under 2 år? - i så fald hvad er alternativet når vi ikke kan vente?
3. Er det residence permit eller residence card han skal ansøge om?
4. Har i nogen gode råd hvad jeg kan gøre for at få processen hurtigere i gang, nu når det drejer sig om potentiel livsfare for min forlovede?
Mange tak på forhånd,
Ida
Re: Dansk syrisk kærlighed truet
Det tager ca 14 dage at få et personbevis
Hvis du bliver nægtet FS pga af samlivslængde, er eneste alternativ at blive gift, for så spiller længden af samlivet ingen rolle.
Jeg er ikke helt klar om du vil søge FS ifølge EU retten eller svenske nationale regler?
Hvis du bliver nægtet FS pga af samlivslængde, er eneste alternativ at blive gift, for så spiller længden af samlivet ingen rolle.
Jeg er ikke helt klar om du vil søge FS ifølge EU retten eller svenske nationale regler?
Ja, det fremgår ikke, om I vil søge efter EU-regler eller svenske regler.
Ved svenske regler er intet krav om ægteskab eller tidligere samliv, men sagsbehandlingen fra et land som Syrien må nok forventes at blive 9 måneder
Ved svenske regler er intet krav om ægteskab eller tidligere samliv, men sagsbehandlingen fra et land som Syrien må nok forventes at blive 9 måneder
-
fundiver199
Det bedste alternativ i den beskrevne situation må være følgende:
1) Din forlovede søger om visum til Sverige med henblik på at besøge dig
2) I gifter jer i Sverige
3) Din kone søger om opholdskort efter EU-reglerne
Risikoen kan være, at man – måske netop i lyset af de urolige forhold i Syrien – kan være betænkelig ved at udstede et visum til din forlovede, fordi man f.eks. frygter for, at hun vil søge om asyl i Sverige. Får din forlovede afslag på sin ansøgning om visum, så er køreplanen følgende:
A) Du rejser til Syrien
B) I gifter jer i Syrien
C) Du får dit ægteskab registreret i Sverige
D) Din kone søger om visum til Sverige
E) Din kone søger om opholdskort efter EU-reglerne
Når I først er gift, har din kone således retskrav på at få et visum pga. EU´s regler om fri bevægelighed.
1) Din forlovede søger om visum til Sverige med henblik på at besøge dig
2) I gifter jer i Sverige
3) Din kone søger om opholdskort efter EU-reglerne
Risikoen kan være, at man – måske netop i lyset af de urolige forhold i Syrien – kan være betænkelig ved at udstede et visum til din forlovede, fordi man f.eks. frygter for, at hun vil søge om asyl i Sverige. Får din forlovede afslag på sin ansøgning om visum, så er køreplanen følgende:
A) Du rejser til Syrien
B) I gifter jer i Syrien
C) Du får dit ægteskab registreret i Sverige
D) Din kone søger om visum til Sverige
E) Din kone søger om opholdskort efter EU-reglerne
Når I først er gift, har din kone således retskrav på at få et visum pga. EU´s regler om fri bevægelighed.
Tak for jeres input.
Vi vil gerne søge efter nationale regler.
Muligheden for at han kommer til Sverige på turistvisum og at vi så bliver gift, indebærer at han så skal rejse tilbage til Syrien - hvilket vi ikke har råd til pga. situationen.
Vi troede at det bedste vil være hvis vi er ærlige omkring det hele, men efter mit besøg på migrationsverket idag, opdagede jeg at de også anbefaler at vi bliver gift på trods af at det vil tage tid (syrisk beaukrati er rigtig slem) og på trods af at det er farligt for mig at rejse dertil. Vielsesattest uanset hvor langt forholdet har eksisteret gør det tilsyneladende lettere end et faktisk forhold - hvilket er ret svært at forstå i og med at alle kan blive gift.
Umiddelbart kan jeg ikke se andre muligheder for os end at jeg tager til Damaskus og at vi bliver gift.
Har i andre forslag?
Mange tak for al hjælp, det sætter jeg virkelig pris på.
Ida
Vi vil gerne søge efter nationale regler.
Muligheden for at han kommer til Sverige på turistvisum og at vi så bliver gift, indebærer at han så skal rejse tilbage til Syrien - hvilket vi ikke har råd til pga. situationen.
Vi troede at det bedste vil være hvis vi er ærlige omkring det hele, men efter mit besøg på migrationsverket idag, opdagede jeg at de også anbefaler at vi bliver gift på trods af at det vil tage tid (syrisk beaukrati er rigtig slem) og på trods af at det er farligt for mig at rejse dertil. Vielsesattest uanset hvor langt forholdet har eksisteret gør det tilsyneladende lettere end et faktisk forhold - hvilket er ret svært at forstå i og med at alle kan blive gift.
Umiddelbart kan jeg ikke se andre muligheder for os end at jeg tager til Damaskus og at vi bliver gift.
Har i andre forslag?
Mange tak for al hjælp, det sætter jeg virkelig pris på.
Ida
Men du skal være opmærksom på at hvis du vil bruge de svenske nationale regler må din mand vente i Syrien imens jeres FS sag behandles, og som jeg har forstået kan det tage 9 mdr at få en sådan sag behandlet i Sverige....
Hvis i søger via EU retten når i er blevet gift. kan han komme i løbet af relativ kort tid på visum, som skal udstedes som en haste procedure på ca 4 uger, til Sverige, og så søge opholdskort når han er i Sverige, men det betyder, at du på den anden side at du skal kunne forsørge ham.
Hvis i søger via EU retten når i er blevet gift. kan han komme i løbet af relativ kort tid på visum, som skal udstedes som en haste procedure på ca 4 uger, til Sverige, og så søge opholdskort når han er i Sverige, men det betyder, at du på den anden side at du skal kunne forsørge ham.
Når du siger forsørge ham, betyder det at han ikke må arbejde?
Nej, det betyder groft sagt, at du skal have mindst 6000 SEK til overs hver måned, når alle faste udgifter er betalt (husleje, transport, forsikring, tv-licens, osv). Altså 6000 SEK til at leve for om måneden, hvis I er to voksne uden børn.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Altså: din mand må gerne arbejde, men hans indtægt indgår IKKE i regnestykket for om DU som EU-borgeren har en indtægt, der er stor nok til at i opfylder kravene til at din mand kan få opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Altså hvis "tiden er knap", som du skriver, så kan I jo ikke søge efter Sveriges nationale regler, da det indebærer, at din forlovede skal vente i Syrien i 9 måneder, medens ansøgningen behandles. Og i den tid må han ikke engang besøge dig i Sverige på et visum, så I kan kun ses i Syrien.
Så I må da vælge, hvad I vil. Enten få ham hurtigt ud af Syrien eller opnå de ekstra fordele, som der er ved at komme under de svenske nationale regler. I kan ikke både blæse og have mel i munden på samme tid.
Så I må da vælge, hvad I vil. Enten få ham hurtigt ud af Syrien eller opnå de ekstra fordele, som der er ved at komme under de svenske nationale regler. I kan ikke både blæse og have mel i munden på samme tid.
Jeg forstår godt at vi ikke kan begge dele, det er bare ikke så ligetil at forstå alle reglerne.
Mange tak skal i have. Det hjalp virkeligt.
Vi prøver os frem, og skriver hvordan det er gået.
Endnu en gang, tak for hjælpen.
De bedste hilsner,
Ida
Mange tak skal i have. Det hjalp virkeligt.
Vi prøver os frem, og skriver hvordan det er gået.
Endnu en gang, tak for hjælpen.
De bedste hilsner,
Ida
Allerførst skal I jo gøre jer klart, om I er parate til at gifte jer eller ej, og hvis ikke, om I har dokumentation for mindst 18 måneders tidligere samliv på fælles adresse. Det er jo forudsætningen for at gøre brug af EU-regler og dermed vælge den hurtige løsning.
Ellers må I være tålmodige og gøre brug af de nationale svenske regler, men det kan som sagt tage op imod 9 måneder, inden din kæreste så må rejse til Sverige.
Ellers må I være tålmodige og gøre brug af de nationale svenske regler, men det kan som sagt tage op imod 9 måneder, inden din kæreste så må rejse til Sverige.
Vi har pt. huslejekontrakter der viser at vi har boet sammen de sidste 10 måneder. Før det har vi boet sammen i ca. 8 måneder, men har ikke kontrakter som bevis (syrien er meget besværlig hvad det angår), men vi har en masse billeder og vidner. Jeg ved ikke om det er nok til at tage risikoen.
Ellers er vi parate til at gifte os for at fortsætte vores liv her i Sverige. Så vidt jeg kan se det så er det sikreste og hurtigste at vi gifter os i Syrien, eller Cypern hvis han kan få lov til at komme der, og så ansøge.
Ellers er vi parate til at gifte os for at fortsætte vores liv her i Sverige. Så vidt jeg kan se det så er det sikreste og hurtigste at vi gifter os i Syrien, eller Cypern hvis han kan få lov til at komme der, og så ansøge.