Retten til fri bevægelighed..

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janne

Retten til fri bevægelighed..

Indlæg af Janne » 30.03.2011 22:39:49

I må altså undskylde at jeg fylder dette forum med dumme spørgsmål, men jeg forstår altså ikke særlig meget af de regler :?

Som jeg har skrevet i de...mange...andre emner, så flytter jeg til Malmö snart så min tyrkiske mand kan få visa og senere opholdkort, og det er ikke vores mening at vende tilbage til DK.
Min mand kan få visum,da jeg er EU-borger og benytter retten til fri bevægelse..
Men hvad betyder det? For at kunne gå ind under " EU-borgere som benytter retten til fri bevægelse", skal man så være i arbejde,studere,råde over egne midler?
Eller er det nok at jeg bare flytter, får svensk cpr. nummer, søger visum til min mand, søger job i sverige/DK.., ( Jeg er ikke i arbejde i øjeblikket)

Og lige et andet spørgsmål..
Kan min mand søge om opholdskort i sit hjemland, istedet for at komme på tourist visa og dernest søge om det i sverige? I så fald, er der nogen som ved behandlingstiden?

Tak,tak,tak :|

fundiver199

Re: Retten til fri bevægelighed..

Indlæg af fundiver199 » 31.03.2011 07:59:13

Så længe der er tale om ophold af indtil 3 måneder varighed, eller mindst 6 måneder hvis du er jobsøgende, så kan der ikke stilles krav til din økonomi. Men du er heller ikke berettiget til sociale ydelser i det EU-land, hvor I bor. Din mand kan derfor godt få et visum, uanset din økonomi.

Men når han senere skal søge opholdskort, så skal økonomien være i orden. Og i praksis skal økonomien jo være i orden hele tiden, for hvordan vil I ellers få råd til mad og til at betale husleje?

Du må da lægge et budget, før du flytter til Sverige, og så må du på forhånd have taget stilling til, hvor de x tusinde kroner, som du skal bruge hver måned, skal komme fra. Du kan ikke bare sidde og håbe på, at et mirakel viser sig, eller at du f.eks. finder et job. Du må finde jobbet først og så flytte bagefter, med mindre du har en betydelig formue, som du kan trække på, eller måske har forældre som er villige til og har mulighed for at forsørge jer.

Alternativt kan I jo gå efter at blive bistandsklienter i Sverige, men så skal I søge efter de svenske nationale regler og ikke EU-reglerne.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.03.2011 08:05:29

Janne skrev: Og lige et andet spørgsmål..
Kan min mand søge om opholdskort i sit hjemland, istedet for at komme på tourist visa og dernest søge om det i sverige? I så fald, er der nogen som ved behandlingstiden?
Ja, din mand kan godt søge om et svensk opholdskort fra Tyrkiet. Sagsbehandlingstiden er op til 6 måneder, præcis som hvis I søger i Sverige.

Janne

Indlæg af Janne » 31.03.2011 14:00:15

Hej Hej..

Jeg sidder skam ikke og venter på et mirakel, men du har nok ret i, at jeg nok ikke har planlagt alt helt perfekt.

Jeg har regnet mit budget ud osv. Jeg har et job i Danmark, det er dog ikke så mange timer. Jeg skal begynde i morgen, så jeg har styr på det, plus så vil min familie gerne hjælpe.

Jeg ringede til Migrationsverket idag, og forhørte mig om visa etc.
Hun fortalte mig, for at min mand kan få visa, skal jeg sende en invitation til ham.
Jeg troede, at når jeg udnytter retten til fri bevægelighed, er vi sikret et visum når vi er gift, og derfor ikke behøver sende et invitations brev?
Desuden påstod hun at min mand skal bevise, at han har penge nok til turen, selvom jeg henviste til hvad nyidanmark skriver.
Hun sagde dog, at hvis jeg bare kan bevise jeg er i arbejde, er det også ok.
Mit spørgsmål er, om det ville være ok at arbejde i DK, (på fyn) og derved benytte retten til fri bevægelighed? Altså at jeg lejer en lejlighed i Malmö og arbejder 3 dage i DK (bor hos mine forældre) og bor 4 dage i Malmö per uge, indtil jeg finder et fast job i Malmö? Eller ville det se mærkeligt ud, at jeg arbejder så langt væk, og derfor ikke ville høre ind under kategorien " benytte retten til fri bevægelighed"?
Hvor mange lønsedler skal man vise? Jeg har en gammel lønseddel fra i December, men har været ude at rejse, men begynder hos det samme sted igen imorgen..

Jeg takker atter igen..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.03.2011 14:58:01

Det vil klart se mærkeligt ud, hvis du bor i Malmø og arbejder på Fyn, men hvis du kan redegøre for din færden og din økonomi, og hvis du tilbringer flest nætter om måneden i Malmø, så er der for så vidt ingen ben i det.

Din mand skal søge visum, og du skal sende ham en kopi af dit svenske personbevis ("ändamål: inbjudan" påført fra Skatteverket). Heraf bør det også fremgå, at I er gift med hinanden, ellers skal han også fremvise jeres vielsesattest. Der ses ikke på din økonomi som sådan for at invitere din mand, når du er EU-borger bosat i Sverige. Økonomien er først vigtig, når I søger om et svensk opholdskort.

Telefonpasserne hos Migrationsverket er ikke altid de kvikkeste i verden, og de har som oftest mest fokus på nationale regler og ikke på hele EU-regelværket. Akkurat som hos US i Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.03.2011 15:31:51

Der er for så vidt ingen regler for, hvor langt man må have til arbejde, men som skaanebo er inde på, vil man sandsynligvis mistænke proformaadresse, hvis du bor i Malmø og arbejder på Fyn. Og navnlig vil man måske få den mistanke, hvis du møder op på Skatteverket med en fremlejekontrakt.

I hvert fald må du være forberedt på at blive bedt om at redegøre for, hvorfor du vil indrette dig på den ret usædvanlige måde, om du har tænkt dig at rejse frem og tilbage hver dag, hvor du alternativt vil overnatte på Fyn og så videre.

Det er vel heller ikke særlig sjovt for din mand at sidde og kukkelure helt alene i en lejlighed i Malmø i 4 dage og 3 nætter hver uge. Så var det ærlig talt ikke bedst at finde et job i Malmø eller København først og så flytte bagefter?

Hvis problemet er, at du savner din mand, så er 90 dages visumbesøg jo en oplagt måde at gøre noget ved det på. Og uden at jeg kan huske alle dine tidligere indlæg, er der så egentlig nogen grund til, at I ikke kan søge efter de danske regler? En ansøgning efter danske regler kan jo også bruges til at forlænge et visumophold med et processuelt op-hold, og når al den tid er gået, har du så måske fundet både job og bolig....

Janne

Indlæg af Janne » 31.03.2011 16:31:41

Jeg har lidt at tænke over kan jeg se...
Tak til jer begge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.03.2011 17:22:21

En mere "hardcore" løsning er jo også at søge efter de danske regler, henvise til EU-domstolens kendelse i Zambranosagen og så se, hvad der sker.

Er man heldig, så accepterer den danske regering måske, at dommen skal tolkes så bredt, at alle unionsborgere har krav på at bo med deres nærmeste familie på unionens område.

Og vælger den danske regering en mere "smal" tolkning, ja så kan vi vel hurtigt samle en håndfuld ÆUG-medlemmer eller to til et fælles søgsmål ved domstolene.

Så måske er det også ved at være tid til at holde op med at finde sig i, at man som dansk statsborger skal flytte ud af Danmark for at komme til at bo her med sin nærmeste familie.

Men ønsker man en hurtig og sikker løsning, så er det naturligvis stadig sådan, man skal gøre. Så det er i høj grad en smagssag.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.03.2011 18:04:50

Det er værd at nævne, at der er set eksempler på pendling over større afstande blandt brugere her på forum. Fx dagligt mellem Gøteborg og Aalborg og månedligt mellem Grønland og sydsverige. Når man bruger EU-regler er der vide rammer, så længe man kan redegøre for sin færden og økonomi

Janne

Indlæg af Janne » 31.03.2011 20:33:02

Det har været tid til at rejse os op i meget,meget lang tid.

Hver dag nikker folk ja til masse-manipulation og drejer hovedet, når det gælder.
Lad os dog endelig gå i tvangsægteskab med regeringen..sæt dig ned, og smil..fordi i danmark er vi født...(etc) Ja..I Danmark er vi født, men alligevel accepterer vi, at gammeldags habitter bestemmer hvem vi vil leve sammen med.
Danmark! Det frie lille land, og de grønne skove....ja..the grass is greener on the other side..I hvert fald i sverige.

Sov godt.

Besvar