Opholdskort i Danmark efter EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Allan_A

Opholdskort i Danmark efter EU-reglerne

Indlæg af Allan_A » 16.03.2011 15:51:16

Hej,

Min kone og jeg har boet i Malmø i over et halvt år. Hun har opholdskort efter EU-reglerne. Da vi bosatte os i Sverige, havde vi ingen intention om at flytte tilbage til Danmark igen, da vi havde fundet os en passende lejlighed og vi ellers pendlede til studiet i Danmark. I dag er jeg ved at være færdiguddannet og har næsten fundet mig et job i DK, så situationen har ændret sig og jeg vil gerne flytte tilbage.

Problemet er at jeg altså ikke har gemt nogle kviteringer for dagligdagsindkøb eller lignende, da jeg jo ikke troede vi skulle bruge det. Hvordan kan jeg ellers overbevise dem om at jeg har etableret en "tilværelse" i Sverige og få ansøgt om opholdskort i Danmark efter EU-reglerne?

Hvis vi får et afslag fra Danmark, vil det have indflydelse på hans svenske opholdstilladelse? Vil de måske blive mistænksomme over om vi overhovedet bor der?

Mange tak for hjælpen!

skaanebo

Re: Opholdskort i Danmark efter EU-reglerne

Indlæg af skaanebo » 16.03.2011 16:36:21

Du har vel oprettet en svensk bankkonto og betalt dine dagligevareindkøb med et betalingskort? Og haft en svensk indboforsikring, betalt el, osv.? Dette er jo den form for dokumentation, US beder om.

Udlændingemyndighederne i Sverige og Danmark udveksler ikke oplysninger i forbindelse med ganske almindelige sager om ansøgning om ophold, så det behøver I ikke at være bange for. Derimod udveksler man oplysninger i asylsager.

I kan jo søge om et dansk opholdskort, mens I stadig bor i Sverige og vente med at flytte, hvis I ikke føler jer sikre på, om I opfylder betingelserne.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.03.2011 16:43:01

Du kan jo til en start prøve med alle de ting, som US selv lister op på deres hjemmeside:

•dokumentation for adresser, herunder udskrifter fra et folkeregister om, at ansøgeren var bopælsregisteret,
•skøder på boligkøb, lejekontrakter for leje af bolig eller kvittering for huslejebetaling,
•dokumentation for, at den danske statsborger flyttede fra pågældendes tidligere bopæl, herunder dokumentation for, at pågældende opsagde lejemål, solgte sit hus, eller fremlejede sin bolig i en vis periode,
•indmeldelse af børn i skole, børnehave etc.
•dokumentation for sygesikringsnummer, eller særlige sygeforsikringer

I princippet burde dette jo være nok, og det kan højest være i tilfælde, hvor en borger ikke kan fremvise alt det ovenstående, eller hvor der anses at være tvivl om papirernes ægthed, at det overhovedet kan være relevant at fremsende andre ting.

En central ting i alle de afslag, som jeg har set, har været, at der var tale om fremlejede boliger. Og jeg tror ikke, at det skyldes, at US ikke mener, at man må bo til fremleje. Jeg tror, at det er fordi, de mistænker fremlejekontrakterne for at være falske.

Og hvis de ikke mener, at man kan stole på, at fremlejekontrakten er ægte, jamen så er det så, at de beder folk om at dokumentere på anden vis. Altså ved pendlerkort og kasseboner og alt det der.

Og det gør de så tilsyneladende også i de 50% af sagerne, der udtages til "stikprøvekontrol". Hvilket må vurderes at være klart i strid med EU´s regler på området. Får man afslag alene pga. en sådan "stikprøvekontrol", så er der vel egentlig ikke andet at sige, end at man må klage over det og om nødvendigt gå til domstolene.

Allan_A

Indlæg af Allan_A » 16.03.2011 17:14:18

Tak for jeres svar!

Det vil altså sige at jeg ikke kan tabe noget ved at prøve at ansøge om ophold i Danmark, så længe vi ikke flytter tilbage og bare venter på en afgørelse? Vi kan altså ikke risikere det opholdskort hun allerede har?

Jeg bor i en tids ubegrænset lejlighed, så det er jo i orden. Jeg har også svensk bankkonto, svensk ID, folkeregistrering i Sverige.

Vi har dog ikke betalt over kort når vi har handlet, vi har bare brugt kontanter. Vi har også City Gross medlemsskab hvis det hjælper? Dog har vi betalt husleje over svensk netbank.

Vi har kabel TV, men ikke internet i Sverige, da vi opholder os det meste af tiden i DK for at studere. Det er her jeg tænker at vi har et problem?

Allan_A

Indlæg af Allan_A » 16.03.2011 17:18:20

Det skal lige siges at jeg har været en del syg og har brugt lægen i Malmø en del. Kunne det være noget der beviser at jeg rent faktisk bor der?

Og så har vi kun svensk taletid når vi er i Sverige. Ikke noget fastnet.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.03.2011 17:34:52

Nu betaler man jo for lægebesøg i Sverige, så det kan du vel også dokumentere, og det er naturligvis også en hjælp til at dokumentere dit faktiske ophold i Sverige. Taletidskort er lidt besværlige at dokumentere, selv om man faktisk godt kan få en udskrift fra teleselskabet på, hvilke numre man har kaldt op, men det ville jeg ikke begynde at bede om, medmindre US stiller sig på tværs.

Og ja, I kan jo bare søge om et dansk opholdskort, mens I stadig bor i Sverige, hvis I vil være helt sikre. Det svenske opholdskort bliver først ugyldigt, når din ægtefælle melder flytning på Skatteverket fra Sverige til Danmark.

Allan_A

Indlæg af Allan_A » 16.03.2011 17:51:59

Okay, for vi har egentlig ikke behov for at flytte til DK før jobbet bliver aktuelt. Så vi kan i princippet ikke miste noget på at ansøge og se hvad der sker...

Jeg ved ikke om det ville hjælpe at vise at hun har søgt om job i Sverige? Hun har godt nok fået afslag, men siger det ikke lidt om at vi har etableret os og har haft i sinde at etablere os endnu mere?

Under jeg vil... står der:
Ophold efter danske regler

Selvom I flytter til Danmark fra et andet EU-land, kan I også vælge at søge opholdstilladelse efter de danske regler d.v.s. Udlændingelovens §9. Det kan f.eks. være relevant, hvis din ægtefælle ønsker at studere i Danmark, og du ikke selv er arbejdstager men f.eks. studerende eller pensionist, og I ønsker, at din ægtefælle kan modtage SU under sin uddannelse. Du kan læse om fordele og ulemper ved ophold efter de to regelsæt nederst i teksten under "jeg vil.... familiesammenføres".
Kan man søge opholdstilladelse efter de danske regler når en af os ikke er fyldt 24 år?

I Sverige fik vi opholdskortet da jeg kunne vise at jeg rådede over tilstrækkelige midler. Er det noget som US ville acceptere, da jeg p.t. ikke arbejder?

Besvar