Orlov fra studie og flytte til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Stine0930

Orlov fra studie og flytte til Sverige

Indlæg af Stine0930 » 09.03.2011 19:47:58

Hej :)
Min udenlandske kæreste og jeg planlægger at blive gift og flytte til Sverige efter EU-reglerne. Jeg er dog stadig under uddannelse, men til sommer mangler jeg kun mit speciale. Nu er det så, at jeg går og overvejer, om jeg skulle tage orlov fra studiet, flytte til Sverige og finde mig et arbejde derovre i noget tid, og så få min kæreste herop også. Jeg står lidt i et dilemma, da jeg føler, at jeg har behov for en pause fra studiet pga. stress og tænker, at det ville passe mig godt at gøre det på denne måde. Men samtidig er jeg bange for, at det vil være en dårlig ide, når min kæreste og jeg så gerne vil til DK igen, at jeg har stået indskrevet på et studium i DK, imens vi har boet i Sverige?
Vil det i øvrigt få konsekvenser for min SU, hvis jeg gjorde det på den nævnte måde, og jeg så valgte at blive boende i Sverige og skrive mit speciale der?
Håber I vil hjælpe mig :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Orlov fra studie og flytte til Sverige

Indlæg af mh1 » 10.03.2011 08:03:29

Man kan jo godt være indskrevet på et studium i DK, mens man bor et helt andet sted, Sverige eller Hong Kong, så det kan næppe skabe problemer. Slet ikke, hvis du tager orlov.

Mht. SU, så indgår bopælen ikke som et af de krav, der listes på SU's hjemmeside. Dvs. umiddelbart ser det ud til, at du blot skal være dansk statsborger og studieaktiv, dvs. din SU ophører under orlov, men udbetales igen, når du melder dig til speciale. Du er jo stadig studerende på samme, danske universitet. Men vil du være helt sikker, bør du kontakte SU for at få reglerne præciseret.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.03.2011 08:48:05

Hvis du alligevel ønsker en pause fra studierne, og hvis du kan finde et job i Sverige eller i et hvilket som helst andet EU/EØS-land (f.eks. Norge, Tyskland, Østrig, Schweiz, Storbritannien, Irland, Holland, Belgien, Frankrig, Italien osv.), så er det en rigtig god måde at gøre tingene på.

For det første slipper I nemlig for forsørgelseskrav i Danmark, hvis du har været arbejdstager i et andet EU/EØS-land i stedet for "person med tilstrækkelige midler". Og for det andet slipper du også langt hen ad vejen for de trælse diskussioner med US om, hvor meget der skal til for at dokumentere, at du som grænsegænger nu også virkelig har boet i Sverige eller Tyskland, som du påstår, og ikke bare har haft proformaadresse.

Ansættelseskontrakt og lønsedler fra en regulær arbejdsgiver i et EU/EØS-land er således håndfast dokumentation for, at du har udnyttet din ret til fri bevægelighed, og især hvis du sørger for at arbejde et sted, der ligger så langt fra den danske grænse, at man ikke kan påstå, at du måske har pendlet til dit job fra en bopæl i Danmark.

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 10.03.2011 21:00:11

Tusind tak for jeres svar! :)
Så US vil altså ikke kunne sige noget med, at jeg jo har stået indskrevet på et studium i DK, og derfor har haft planlagt at flytte tilbage hele tiden, så det dermed vil få indflydelse på min kærestes mulighed for opholdstilladelse i DK?

Er der tilfældigvis nogen, der ved, hvor det er til at finde job henne i Europa lige nu? Troede egentlig ikke, at Norge også kører med de samme regler, har hørt fra andre, at det skulle være sværere som ikke-EU borger at komme ind i Norge.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.03.2011 05:52:43

Mht at det at være indskrevet på et studium skulle indikere, at man har til hensigt at flytte tilbage til DK snarest muligt, så er det for det første IKKE noget indicium for det. Jeg er indskrevet på Københavns Universitet, men bor på 3. år i Tyrkiet.

For det andet har man jo lov til at flytte tilbage til DK, da det man er i færd jo er at udnytte sin ret til fri bevægelighed, og den ret omfatter altså også at flytte tilbage til sit fædreland :wink:

Norge er EØS-land, og der gælder samme regler for den frie bevægelighed, inklusive retten til at få sin ægtefælle med, som gælder for EU-lande.
mh
Rådgiver for ÆUG

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 11.03.2011 18:11:20

Tusind tak for dit svar! Hvor er det bare en god side det her :)
Lige et spørgsmål mere: Hvis nu jeg vælger at flytte til Sverige og skrive mit speciale der, og min kæreste/mand kommer til Sverige og bor der sammen med mig imens, vil jeg så kunne få dagpenge, hvis jeg ikke lige får job med det samme som færdiguddannet? Pt er jeg jo i en A-kasse i DK, men jeg har således tænkt på, om min ret til dagpenge efter færdiggørelsen af studiet ryger, hvis jeg vælger at flytte til Sverige på den sidste del af studiet? Tænker, at det gør den måske, hvis jeg bliver boende i Sverige herefter, men hvis jeg nu flytter tilbage til DK lige efter jeg er færdig, vil det så kunne lade sig gøre?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.03.2011 18:14:27

Du kan ikke få dagpenge på dimettendsats, hvis du bor i Sverige på det tidspunkt, hvor du bliver færdig med dit studium. Kravet for at få dagpenge i Sverige er, at du har haft et arbejde i mindst 6 måneder, uanset om det er i Sverige eller i Danmark.

Så hvis det er vigtigt for dig at bevare din dagpengeret uden først at skulle i arbejde, så skal du bo i Danmark på det tidspunkt, hvor du bliver færdig med dit studium. Derefter kan du så fx tage 90 dage til Sverige og tage dine danske dagpenge med dig til Sverige.

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 11.03.2011 18:24:56

Ok, mange tak for svaret :)
Godt, så gælder det altså bare om at være tilbage i DK til den tid. Er det ligemeget, om man flytter tilbage dagen før man reelt set bliver færdig, eller skal det være et stykke tid før, eller hvordan?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.03.2011 19:14:41

Du skal kunne nå at blive folkeregistreret i Danmark, inden du bliver færdig med dit studium, men om der findes nogen særlige regler ellers, må du hellere forhøre dig om i din a-kasse.

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 11.03.2011 19:18:51

Ok det gør jeg. Tak :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.03.2011 06:06:54

Når det er speciale, du skal afslutte med, er du jo lidt selv herre over, hvornår du skal aflevere. Jeg meldte mig til i januar, og fik afleveringsfrist 8. august. Så efter tilmelding har du mindst et halvt år til at planlægge tilbageflytning.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.03.2011 07:43:31

Inden du kaster dig ud i den manøvre, skal du kontakte din A-kasse og finde ud af, præcis hvad reglerne er for dimittenddagpenge. Jeg mener ikke, at det er sådan, at man kan bo i udlandet under det meste af sit studie, flytte til Danmark 1 måned før, man er færdig, og herefter blive optaget på dimittendvilkår.

Så du skal være helt sikker på, at en flytning ud af Danmark, uanset hvor kort- eller langvarig den er, ikke koster dig muligheden for at blive optaget på dimittendvilkår.

Ellers er det ærlig talt bedre, at I udsætter hele projektet, til du er færdig med dit studie, og klarer jer med schengenvisum eller andre midlertidige løsninger indtil da. 90 dage på schengenvisum kan jo godt bruges konstruktivt til f.eks. at lære noget dansk. Foruden naturligvis bare at være sammen.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.03.2011 11:48:01

Det tror jeg nu godt, man kan. Man kan endda få dagpenge efter en uddannelse i udlandet, hvis blot man bor i DK umiddelbart før man påbegynder uddannelse og melder sig ind i a-kassen mens man endnu bor i DK. Min veninde, som tog en ekstra m.sc. i USA, tog hjem efter aflevering af speciale, og det glippede kun med dagpenge uden karens, fordi vejlederne smølede med forhåndsgodkendelsen. Hun FIK altså dagpenge på dimittend-vilkår (uden at have været i arbejde i DK i 12 mdr.), men med forsinkelse.

Stine0930 er indskrevet på en dansk uddannelse, så hun kan melde sig ind i en a-kasse, samtidig med at hun aflevere specialet - man skal jo have en forhåndsgodkendelse på specialet, for at få dagpengeretten, og den kommer selvklart først EFTER aflevering.

Du kan læse regler her: http://www.ca.dk/bliv_medlem/dimittend/ ... delse.html
"Hvis du står over for at afslutte - eller netop har afsluttet - en uddannelse, kan du blive medlem af CA på særligt attraktive vilkår. Har vi din optagelsesblanket senest 14 dage efter afslutningen på din uddannelse, vil du være berettiget til dagpenge allerede efter en måned. Du skal dog have bopæl og ophold i Danmark på optagelsestidspunktet."
mh
Rådgiver for ÆUG

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 12.03.2011 15:48:23

Ok, tak for jeres svar! :)
Jeg tror jeg kontakter min A-kasse for alle tilfældes skyld. Jeg har været medlem af magistrenes A-kasse siden jeg blev bachelor for lidt over et år siden nu.
Mht. specialet, så er problemet også, at jeg ikke har SU til mere end et semesters specialeskrivning, så hvis jeg udskyder specialet lidt, vil jeg skulle finde et arbejde i noget tid først. Det kan jeg selvfølgelig også, det var det jeg tænkte på ifbm. orlov, men jeg tænker, at det nok også bliver svært at finde noget på fuld tid for så kort tid.
Hvis vi venter til jeg er færdig, så vil jeg jo kun kunne få dagpenge med til Sverige i 3 mdr., og jeg tror umiddelbart ikke, jeg finder et job så hurtigt (bliver uddannet psykolog), da arbejdsløsheden blandt nyuddannede psykologer pt er stor. Og så står vi/jeg jo med håret i postkassen igen.
Pyha, der er mange ting, der skal tænkes igennem.. :roll:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2011 10:13:01

Hvis du ikke finder job i løbet af de 3 måneder, hvor du må tage dine dagpenge med dig til Sverige eller Portugal eller Rumænien, så flytter du jo bare tilbage til Danmark og tager din familie med dig, hvorefter familien så har ret til opholdskort i Danmark efter EU-reglerne.

Så I står da ikke med "håret i postkassen", I er bare nødt til at bo i Danmark, indtil du har fundet dig et job. Og det er da kun et problem, hvis I absolut vil bo i Frankrig eller Italien. Eller Sverige.

Besvar