Har udlændingestyrelsen adgang til ens konti?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kajka
Geografisk sted: Sønderjylland

Har udlændingestyrelsen adgang til ens konti?

Indlæg af Kajka » 27.02.2011 22:02:16

Hej,
Er der nogen der ved om Udlændingestyrelsen har adgang til ens bankkonti?
Har de mulighed for at kigge på hvor mange penge man har og hvilke transaktioner der blev gennemført på ens konto?
Jeg håber I kan hjælpe.
Mvh
Kajka

Tanja72

Re: Har udlændingestyrelsen adgang til ens konti?

Indlæg af Tanja72 » 27.02.2011 22:11:58

Kajka skrev:Hej,
Er der nogen der ved om Udlændingestyrelsen har adgang til ens bankkonti?
Har de mulighed for at kigge på hvor mange penge man har og hvilke transaktioner der blev gennemført på ens konto?
Jeg håber I kan hjælpe.
Mvh
Kajka
Jeg tror det ikke :) I hvert fald må de ikke kigge på det uden at du giver dem lov til det.

FLårhus

Indlæg af FLårhus » 27.02.2011 22:33:50

Uden at være advokat, vil jeg påstå at det er et åbenlyst brud på et hav af love at fremtvinge sådanne informationer. Der er jo en grund til at de stort set ingen beføjelser har, udover at godkende og afvise ansøgninger.

Kajka
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af Kajka » 27.02.2011 23:05:18

Pyh-ha. Det er godt. Tak for jeres svar!
Det troede jeg heller ikke de måtte. Jeg kom dog i tvivl da jeg læste høringssvar fra ÆUG:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ar2011.pdf
På side 20 i afsnit 3.5 om Proformaægteskaber skriver ÆUG:"I stedet bør man se på konkrete forhold, som f.eks. om der er overført en større pengesum fra den udenlandske til den herboende ægtefælles bankkonto umiddelbart før ægteskabets indgåelse."...hm..det kunne lyde som noget de bare gør... Jeg undrer mig over denne formulering.
Mvh
Kajka

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.02.2011 04:48:57

Nu handler afsnittet netop om proformaægteskaber, og der er derfor en mening med det, som ÆUG skriver. Sagen er den, at i nogle tilfælde bliver den herboende tilbudt en særdeles god betaling for at hjælpe en udlænding ind i Danmark, uden at der er tale om et reelt parforhold, og det er dét ÆUG opfordrer til at få stoppet, sådan som jeg læser teksten.

Rent praktisk sker det ved, at Udlændingeservice vil bede den herboende om at indsende kopier af sine kontoudtog. Hvis den herboende ikke vil gøre det, må Udlændingeservice træffe afgørelsen på det man kalder "det foreliggende grundlag". De har kun adgang til at overvåge din bankkonto, hvis du giver skriftlig samtykke dertil eller hvis der foreligger en dommerkendelse. Og en dommer vil helt sikkert sige, at en banal familiesammenføringssag altså ikke kan bære en dommerkendelse til en bankkonto.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2011 08:45:32

Det er EU-kommissionen, der i sit notat om fortolkning af opholdsdirektivet nævner pengeoverførsler som en af de ting, medlemslandene kan bruge til at afsløre proformaægteskaber.

I høringssvaret anbefaler ÆUG, at man også i Danmark kigger på sådanne konkrete forhold i stedet for at give folk afslag ud fra meget generelle forhold som f.eks. aldersforskel.

Det er således vores opfattelse i ÆUG, at man med den nuværende udformning af "proformaparagraffen" giver afslag til flere par, som ikke er proformagift, end man "fanger" reelle proformaægteskaber.

Som Kim skriver, er myndighedernes adgang til bankoplysninger afhængige af generel lovgivning, men jeg kender desværre ikke det nærmere indhold af denne.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.02.2011 12:07:10

Lov om finansiel virksomhed, kap. 9 kan læses her:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... =133371#K9

Her står, at kun kontohaver og bank har umiddelbar adgang: http://www.nemkonto.dk/wo/1021295.asp

Men her står så noget andet: http://www.handicap.dk/handiklip/radhus ... plysninger
(og det er ikke blot pensionisters, men alles bankoplysninger kommunen åbenbart skal have lov til at snage i! Jeg kan ikke umiddelbart finde ud af, hvilken lov der henvises til)

Til gengæld vil EU ikke længere give USA lov til at kigge os i kortene:
http://borsen.dk/nyheder/finans/artikel ... inger.html

Min vurdering er dog, at selv om der måtte være blevet vedtaget en regel, der giver kommunen adgang til at se bankoplysninger, så kan de dels ikke gøre det efter forgodtbefindende men kun, hvis det har til formål at undersøge om der foregår socialt bedrageri, dels har kommunen ikke lovhjemmel til at videregive bankoplysningerne til US.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar