Hej
Jeg sidder midt i at forberede tur til UK for min kone, så hun kan følge med mig på et tidsbegrænset arbejdsophold i UK, og efterfølgende bruge opholdet som grundlag for FS til DK. I den forbindelse er der dukket et par ting op jeg godt kunne bruge noget input på herinde fra.
Mit ophold har en løs tidsgrænse, men vil sandsynligvis ligge i intervallet 3-6 måneder, med 3 måneder som minimum. UK tillader visumfrit ophold i op til 6 måneder, betyder det at jeg skal over 6 måneder i UK for at det tæller som udnyttelse af den frie bevægelighed? Eller kan vi holde os til den almindelige tommelfingerregel på 3 måneder?
Jeg har fået at vide fra den britiske visum service at min kone ikke skal have en EEA Family Permit for at komme ind, siden hun er fra Sydkorea, og derfor også kan komme til UK visumfrit i 6 måneder. Desuden fik jeg at vide at en EEA Family Permit kun vil gælde i 6 måneder i dette tilfælde, så der er ikke så meget point i at søge. Hvor slemt bliver vi påvirket i en ansøgning om FS i DK ved at hun ikke har andet end passtempler til at vise hendes ophold i UK?
Hvis vi søger om dansk opholdskort mens vi stadig er i UK, skal min kone så blive i UK under hele denne behandling, eller kan hun besøge sit hjemland i f.eks. en måneds tid under behandlingen? Hun vil selvfølgelig være tilbage i UK til at rejse til DK sammen med mig når tiden er. Overvejelsen går på om vi søger opholdskort fra UK, eller venter til vi er tilbage i DK (med længere periode til at samle dokumentation i UK, men også større usikkerhed ved behandlingen)?
/Jacob
Et par spørgsmål om FS via UK
-
fundiver199
Re: Et par spørgsmål om FS via UK
Det afgørende er, at du faktisk har udnyttet den fri bevægelighed i UK og kan dokumentere det. Det er ikke afgørende, om hverken du eller din kone har fået udstedt nogen form for papirer i UK. Og i den beskrevne situation, hvor UK tillader jer begge at være der uden nærmere formaliteter, kan jeg ikke se den store fordel ved at søge om det.
I den forbindelse bemærkes, at EU-lande kan kræve registrering af unionsborgere ved mere end 3 måneders ophold, men de er ikke forpligtet til at kræve det.
En ansøgning om dansk opholdskort har ingen som helst betydning for din kone ret til at rejse ind og ud af UK. Det er alene et anliggende for de britiske myndigheder.
Om I vil søge dansk opholdskort, medens I stadig er i UK, eller vente til I er kommet hjem, det er en smagssag. Men hvorfor ikke søge, når du kan dokumentere 10 ugers arbejde i UK, for på det tidspunkt opfylder du jo med sikkerhed betingelserne for at være arbejdstager. Og jo før, I søger, jo før er sagen også færdigbehandlet.
Det vigtigste er dog at samle udførlig dokumentation for dit "faktiske og reelle ophold" i Storbritannien. Men har du lønsedler og ansættelseskontrakt fra UK, så er det vel nærmest klaret allerede derved. Og din kones ophold kan godt dokumenteres alene ved stemplerne i hendes pas. Især fordi UK ikke er medlem af Schengen, så med et britisk stempel i sit pas har hun jo uafviseligt været i UK og ikke i f.eks. Danmark.
I den forbindelse bemærkes, at EU-lande kan kræve registrering af unionsborgere ved mere end 3 måneders ophold, men de er ikke forpligtet til at kræve det.
En ansøgning om dansk opholdskort har ingen som helst betydning for din kone ret til at rejse ind og ud af UK. Det er alene et anliggende for de britiske myndigheder.
Om I vil søge dansk opholdskort, medens I stadig er i UK, eller vente til I er kommet hjem, det er en smagssag. Men hvorfor ikke søge, når du kan dokumentere 10 ugers arbejde i UK, for på det tidspunkt opfylder du jo med sikkerhed betingelserne for at være arbejdstager. Og jo før, I søger, jo før er sagen også færdigbehandlet.
Det vigtigste er dog at samle udførlig dokumentation for dit "faktiske og reelle ophold" i Storbritannien. Men har du lønsedler og ansættelseskontrakt fra UK, så er det vel nærmest klaret allerede derved. Og din kones ophold kan godt dokumenteres alene ved stemplerne i hendes pas. Især fordi UK ikke er medlem af Schengen, så med et britisk stempel i sit pas har hun jo uafviseligt været i UK og ikke i f.eks. Danmark.
Jeg har et brev fra min arbejdsgiver der requester min tilstedeværelse i UK i minimum 3 måneder. Løn bliver dog udbetalt i Danmark. Jeg arbejder lige nu på at få en engelsk bankkonto, min arbejdsgiver hjælper der.
Husleje bliver sat op i mit navn og jeg vil have korttransaktioner i mit kontoudtog til betalingen. Derudover regner jeg med at standarddokumentation som forsikringer og kvitteringer tager os langt.
Hvis vi søger efter de 10 uger, så er min bekymring at behandlingen kan risikere at bringe os ud over de 6 måneder. I kraft af mit arbejde kan jeg selvfølgelig dokumentere tilstrækkelig indkomst til at registrere mig og opholdskort til konen, men jeg så noget et sted med nogle regler som UK bryder. Har det noget med dette at gøre?
Husleje bliver sat op i mit navn og jeg vil have korttransaktioner i mit kontoudtog til betalingen. Derudover regner jeg med at standarddokumentation som forsikringer og kvitteringer tager os langt.
Hvis vi søger efter de 10 uger, så er min bekymring at behandlingen kan risikere at bringe os ud over de 6 måneder. I kraft af mit arbejde kan jeg selvfølgelig dokumentere tilstrækkelig indkomst til at registrere mig og opholdskort til konen, men jeg så noget et sted med nogle regler som UK bryder. Har det noget med dette at gøre?
Lige et spørgsmål mere. Min ejerlejlighed kommer til at stå tom mens jeg er væk siden udlejning er for risikabelt. Hvis jeg kan dokumentere målerstand for el og varme, vil det kunne overbevise US om fraflytning?
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Med hensyn til, om det går over de seks måneder, så står følgende dig frit for:
1) I ansøger om dansk opholdskort til din ægtefælle mens I bor i Storbritannien. I bliver boende der indtil I har fået svar fra Udlændingeservice.
2) I ansøger om dansk opholdskort til din ægtefælle mens I bor i Storbritannien. I rejser tilbage til Danmark mens sagsbehandlingen står på.
3) I rejser til Danmark og søger først herefter om opholdskort til din ægtefælle.
Med hensyn til din tomme bolig i Danmark, så vil jeg ikke være så bekymret i forhold til de danske myndigheder. Det der jo er hele essensen, er at folk ikke må bruge dækadresser. Og ved at du kan dokumenterer arbejde og bolig i Storbritannien, som jo ikke ligger lige så tæt på Danmark som f.eks. Malmö eller Flensburg, så vil dette efter min vurdering være nok til at dokumenterer, at du ikke bor i den danske bolig.
1) I ansøger om dansk opholdskort til din ægtefælle mens I bor i Storbritannien. I bliver boende der indtil I har fået svar fra Udlændingeservice.
2) I ansøger om dansk opholdskort til din ægtefælle mens I bor i Storbritannien. I rejser tilbage til Danmark mens sagsbehandlingen står på.
3) I rejser til Danmark og søger først herefter om opholdskort til din ægtefælle.
Med hensyn til din tomme bolig i Danmark, så vil jeg ikke være så bekymret i forhold til de danske myndigheder. Det der jo er hele essensen, er at folk ikke må bruge dækadresser. Og ved at du kan dokumenterer arbejde og bolig i Storbritannien, som jo ikke ligger lige så tæt på Danmark som f.eks. Malmö eller Flensburg, så vil dette efter min vurdering være nok til at dokumenterer, at du ikke bor i den danske bolig.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser