Hej
Jeg er ved at bosætte mig i Sverige og skal giftes med min kæreste fra Thailand. Herefter søger vi opholdskort til hende og hendes to børn.
Vi ønsker at indgive ansøgningen fra Thailand til den svenske ambassade. Ved I, om det i den forbindelse er nødvendigt at møde op personligt, eller kan det klares ved at sende alle dokumenter til ambassaden?
Jeg har læst på Migrationsverkets website; men det står ikke lysende klart for mig, om vi alene kan nøjes med at søge Opholdskort for min tilkomne og hendes børn, eller om vi samtidig skal søge Visum til dem. Altså er Opholdskortet at betragte som gyldigt indrejsebevis når de kommer til Sverige (København).
Hvor lang tid skal vi forvente at der går fra ansøgning om opholdskort til dette udstedes? Dette er lidt vigtigt for os af hensyn til børnenes skolegang i Thailand.
/J@z
Opholdskort + Visa?
Re: Opholdskort + Visa?
Kontakt ambassaden med hensyn til hvordan ansøgningen afleveres.
Med et svensk opholdskort kan man frit rejse ind og ud af schengenområdet, men det kan tage op til 6 måneder at få det udstedt. Derfor er der mange, som søger visum i stedet og venter med at søge opholdskort, indtil man er i Sverige.
Med et svensk opholdskort kan man frit rejse ind og ud af schengenområdet, men det kan tage op til 6 måneder at få det udstedt. Derfor er der mange, som søger visum i stedet og venter med at søge opholdskort, indtil man er i Sverige.
Mange tak.
Nu har min kæreste været i Danmark 2 gange på 90-dages turistvisa tidligere.
Når jeg nu flytter til Sverige som pendler, skal visum-ansøgningen vel ske via den svenske ambassade?
Det er vel fortsat Schengen Visa'er vi skal søge om?
Ved du, om der så kommer krav om garanti m.v. som der var første gang i DK?
På forhånd tak
J@z
Nu har min kæreste været i Danmark 2 gange på 90-dages turistvisa tidligere.
Når jeg nu flytter til Sverige som pendler, skal visum-ansøgningen vel ske via den svenske ambassade?
Det er vel fortsat Schengen Visa'er vi skal søge om?
Ved du, om der så kommer krav om garanti m.v. som der var første gang i DK?
På forhånd tak
J@z
Hvis du bor i Sverige, er det ganske rigtigt den svenske ambassade, der skal behandle en ansøgning om visum, og hvis I forinden er gift, udstedes visum ganske gratis og normalt inden for 4 uger.
Du kan læse alt om processen her: www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil
Om det er et schengenvisum eller et nationalt begrænset svensk visum din kone skal søge om, afhænger af om hun har været ude af schengen i 90 dage, inden hun ønsker at rejse til Sverige.
Du kan læse alt om processen her: www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil
Om det er et schengenvisum eller et nationalt begrænset svensk visum din kone skal søge om, afhænger af om hun har været ude af schengen i 90 dage, inden hun ønsker at rejse til Sverige.
-
fundiver199
Hvis det er vigtigere for jer, at al papirarbejdet er ordnet, når familien kommer til Sverige, end om de kommer lidt før eller siden, så kan din kone og hendes børn sagtens søge om opholdskort fra Thailand og så vente i Thailand, indtil det er udstedt. Og vælger I den fremgangsmåde, så skal de naturligvis ikke samtidig søge om visum.
Visumansøgninger skal normalt altid afleveres ved personligt fremmøde på ambassaden, og ditto gælder gi-vetvis for ansøgninger om opholdskort. Simpelthen fordi man skal sikre sig, at den person, der søger, virkelig er den, som han/hun udgiver sig for.
Bankgaranti ved visum er ikke aktuelt. Danmark er det eneste schengenland, som har haft det system, og pr. 1/1 2011 er det også afskaffet i Danmark.
Visumansøgninger skal normalt altid afleveres ved personligt fremmøde på ambassaden, og ditto gælder gi-vetvis for ansøgninger om opholdskort. Simpelthen fordi man skal sikre sig, at den person, der søger, virkelig er den, som han/hun udgiver sig for.
Bankgaranti ved visum er ikke aktuelt. Danmark er det eneste schengenland, som har haft det system, og pr. 1/1 2011 er det også afskaffet i Danmark.